f- Nibaz Veya Münabeze (Atarak Satış)
Nibaz, satıcının alıcıya görme, dokunma ve kontrol etme fırsatı vermeden malı alıcıya firlatmasıyla tamamlanan alışveriştir. Malı atma hareketi pazarlığın bittiğini gösterir. Rasulullah'ın nibaz (veya münabeze) satışını nehyettiği Ebu Hüreyre, Enes ve Ebu Said tarafından nakledilir.
Her iki satış da kumar gibidir. İki kişi görmeden, incelemeden bir malı diğeriyle değiştirmeye razı olurlar. Bütün muamele her iki satışta da sırf şans ve tahmin üzerine kurulmaktadır. Bu yüzden her iki işlem de Rasulullah'ca yasaklanmıştır. Her iki durumda da alıcı, muamele tamamlanmadan önce malı görme ve inceleme fırsatına sahip değildir. İşlem tıpkı kumar gibi hamle yapmaktır.
Nibaz satışında, kişi' satmak için hazırladığı malı bir başka kişiye fırlatır ve alış veriş tamamlanır; diğer şahıs mala dokunmamış, malı görmemiş olsa bile. Alıcı, elbiseyi (malı) ve fıatını inceleyecek zamana malik değildir. Bu değiş tokuşda her tür kandırma, aldatma, dolandırma ve yanlış anlatma mümkündür ve bu yüzden de Rasulullah tarafından yasaklanmıştır. Ebu Hüreyre ve Enes ayrı ayrı "Rasulullah münabezeden nehyetti" rivayetinde bulunurlar. (Buhari).
El-Hasat veya İlka-i Hacer (Taş Atarak Satış): "İlkai Hacer"de satıcı kendisine doğru taşı atmasıyla alış verişin kesinleşeceğini alıcıya anlatır ve taş elden yere düşürülmedikçe satış gerçekleşmez. Diğer bir çeşidinde ise taş hangi kumaşın (malın) üstüne düşerse o mal satılır. Bu alış-veriş çeşidi de yukarıda anlatılan münabeze ve mülamesenin bütün elemanlarım barındırdığından Rasululla tarafından gayri meşru ilan edilmiştir. (Tirmizi). [
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın