Kaza, bozulan orucu, gününe gün tutmak; kefaret te, orucu bozmaktan doğan günahı sildiren, arıtan cezadır. Özürsüz yere ve bile bile oruç yemenin günahı tevbe ile giderilmez, kefarete de ihtiyaç vardır.
Kefaret, ramazan orucu tutulurken özürsüz olarak bozulunca lâzım gelir.
Ramazan’da meşru bir mazeretle orucunu bozan kimsenin, sonradan o günün orucunu kaza ederken, meşru bir mazeret olmadan onu bozsa, kefaret lâzım gelir.
Kefaret lâzım gelmesi için de birtakım şartlar vardır:l- Oruçlunun mükellef olması,
2- Oruca, niyet vakti içinde niyetlenmiş olmak,
3- Oruçluya, orucunu bozduktan sonra hastalık veya orucunu bozmadan önce yolculuk gibi oruç bozmayı mübahlaştıran bir mazeretin gelmemiş olması,
4- Oruçlunun, orucunu, zorlanarak değil, kendi isteğiyle; yanılarak değil, bile bile; dermansız düşerek değil, dermanlı olarak bozmuş olması,
5- Oruçlunun, orucunu bozduğu şeyde eksiklik bulunmamak.
Bunun içindir ki: Ramazan orucunu tutmağa başlayan ve fakat mükellef olmayan çocuğa, bunağa, yahut mükellef olmakla beraber geceden niyetlenmeyen veya niyetlenmekle beraber, orucu yedikten sonra kendisine o gün güneş batmadan önce hastalık gibi bir özür gelen, yahut yolculuğa çıkan, yahut zorlanarak orucu yedirilen veya bile bile, isteye isteye değil de yanılarak orucunu bozan, yahut dermansız düşerek orucunu yiyen… kimseye keffaret lâzım gelmez.
Orucu bozup hem kazayı, hem de şartlarının gerçekleşmesinden dolayı keffareti gerektiren hallerden başlıcaları şöyle sıralanabilir:l- Cinsî münasebette bulunmak,İki tarafa da kefaret gerektirir.
2- Yenilecek şeylerden bir şey yemek,
3- İçilecek şeylerden bir şey içmek,
Yenilecek, içilecek şeylerin gerek besin, gerek yemiş, gerek tedavi, gerek eğlence için yenilmiş veya içilmiş olmaları, hükmü değiştirmez.
4- Ağıza giren yağmuru, karı, doluyu yutmak,
Halbuki, ağzı biraz yummakla, bunlardan korunulabilir.
5- Tütün içmek, öd veya anberle tütsülenip dumanı içe veya genize çekmek,
6- Enfiye çekmek,
7- Çiğ et yemek,
8- İç yağı yemek,
9- Buğday tanesini ve kavrulmuş, yahut başağından taze çıkarılmış arpa tanesini yutmak veya çiğneyip tadını almak,
Eğer, ağızda dişlenerek yavaş yavaş kaybolur ve tadı kalmamış bulunursa, ağız içinde yok olup susam tanesi gibi tükrükten sayılır. Bundan kefaret lâzım gelmez; değil, oruç bile bozulmaz.
[
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın