> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Hadis Eserleri > Mişkatul Mesabih > Abdest İcab Edenle İlgili İkinci Fasıl II
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Abdest İcab Edenle İlgili İkinci Fasıl II  (Okunma Sayısı 1017 defa)
23 Haziran 2011, 14:42:45
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 23 Haziran 2011, 14:42:45 »



Abdest İçab Edenle İlgili İkinci Fasıl II



İzahat
 
Râvî Büsre (R.A), safvânm kızı, oda Nevfelin oğludur. Kureyş ka­bilesinin esedî sülâlesine mensubdur. .              

Hz. Büsre (R.A), vereka bin Nevfelin kız kardeşidir. Peygamber sallallâhü aleyhi vesellem efendimizin sahâbelerindendir. ALLAH ondan Tâzî olsun.

Hadîsi şerif, Şâfi-î hazretlerinin delilidir. Ancak elin zekere dokun­ması, elin içinin zeker mes edib dokunduğundadır.

İbnl Hacer (R.A), dediki : «Hadîsi şerifde : zekerine, zikredilmiş­tir. Bir rivayette de; Bir zekere mes eden kimse, zikredilmiştir. Öyle olunca başkasının zekeride, insanın kendi zekeri gibidir.»

Şârih Aliyyulkârî merhum şu cümleyide zikrediyor :

«İmam-ı Tahâvî (RA), zekere elin dokunmasıyle abdest alma hük­münü, müstehab olarak eli yıkamak mânasına hamletmiştir.»[54]

İmam-ı Ta hâvi (R.A) def «Şerhi maânilâsâr» adlı eserinde erkeğin zekerine ve kadının fercine dokunub elleyince abdest almaları lâzım olduğu ve abtiest alma gerekmediği cihet ve beyanları uzun uzun nak-îedib yazdikdan sonra, son satırlar, şöyledir :

«Hasanı Basrî (R.A) den mervîdir. Bu zat, ferce mesedib dokunma­yı kerih görürdü. Fakat eğer ferce mes edilirse, abdest almayıda lüzum görmezdi.

—  Keza Hasam Basrî (R.A) den mervî diğer bir rivâyettte İse, zeke­re mes ediüb dokunulduğunda, abdest almayı lüzum görmezdi.

—  İşte Hasam Basrî ve Saîd bin müseyyeb (R.A) gibilerin bu gö­rüşlerini bizde alırız ve bu görüş, Ebu Hanîfe, Ebû Yûsuf ve Muham­met! bin hasan (ALLAH hepsine rahmet eylesin) in kavlidir.»[55]

Hanefî fıkhmdaki hükümde, bu hüküm gibidirki, hanefî imamları­na ve ulamasına göre, abdest kelimesi, eli yıkamak manasınadır veya mensuhdur. Öyle olunca elin, zeker ve ferce dokunmasiyle abdest bo­zulmaz ve abdesti yenilemeye gerek yoktur.

Tercümesi:

320 - (21) Talk bin Ali (R.A) den mervîdir, dedi: Resûlüllah (S.A.V) bir adamm abdest aldıkdan sonra zekerine mes­edib dokunması soruldu.

Resûlüllah (S.A.V) buyurdu:

«O zeker, ancak o adamdan bir et parçası değilmidir?»

(Hadîsi, Ebû Dâvud, Tirmizî, Nesâî ve îbni Mâce de aynısını ri­vayet etmiştir.)

— Şeyh imam Muhyissünne fîmamı Beğâvî)rammahüllah dedi : Bu hüküm, mensuhdur. Zira Ebî Hureyre (R.A) ravî Talkın (R.A) in teşrifinden sonra müslüman olmuştur.} [56]

 

İzahat
 

Yanı, bu hadîsi şerif mensuhdur. Zira Râvî talk bin Ali (R.A) ye­menden medîne-i münevvereye hicretin birinci senesi gelmiş ve Resu­lü ekrem sallalîâhü aleyhi vesellem mescidi nebiyi inşa ile meşgul iken müslüman olmuştur ve o zaman bu hadisi şerifi rivayet etmiş oluyor.

Ebî Hureyre (R.A) ise, hicretin yedinci senesi, hayberin fethi yılın­da müslüman oluyor.

İmam-ı Bağavl hazretleri, bu sebebden bu hadisi şerifin hükmü, hemen aşağıda zikredilen Ebî Hureyre (R.A) in rivayet ettiği hadisi şerifle neshedilib kaldırılmıştır, diyor. Zira sonraki beyan edilen hü­küm ve kararlar, evvelce söylenen ve yazılan hükümleri iptal eder.

Ravî Talk bin Ali (R.A)r yemen ehlinden olub oradan Resulü ek­rem sallalîâhü aleyhi vesellem efendimizin hüzûru risâleîine gelib müslüman olanlardandır. Künyesi, Ebû Ali dir. Hadîs rivayet edenler­den fcays bin talkın pederidir.

Resulü ekrem sallalîâhü aleyhi vesellem ile namaz kıldıklarım ve memleketlerinde boş vaziyette bulunan bir yahûdî mabedi olduğunu arz ye haber veriyor. O yahûdî mabedini mescid yapmaları hakkında Resulü ekrem efendimizin emrini alması üzerine, nebiyyi muhterem sallalîâhü aleyhi vesellem efendimizin abdest suyunun fazlasından is-teyib alarak peygamber sallalîâhü aleyhi veseîlemin emri hümayunu üzere o suyu, mabede serpiştirerek orasını mescid yapdıklarını nakli hikâye etmiştir.

«Bir kimse, zekerine mes ederse, abdest alsın.» hükmünü rivayet ettiği hadisdeki «abdest» kelimesi, luğâvî mânaya hami olunmuşturki, «el yıkamak» manasınadır.[57]

Tercümesi:

321- (22) Elbet Ebî Hureyre (R.A) Resûlüllah sailailâhü   aleyhi vesellemden rivayet eti, Resûlüllah (S.A.V) buyurdu :

«Sizin biriniz, zekeri ile eli arasında bir şey olmadığı halde elini zekerine dokundurursa, hemen abdest alsın.»[58]

322- (23) Bu hadîsi Nesâî; Büsre (R.A) den rivayet etmiştir. An­cak; «zekeri ile eli arasında bir şey olmadığı halde» cümlesini zikret-memiştir.

Tercümesi:

323- (24) Aişe (E.A) de mervîdir, dedi:

«Nebiyyi muhterem sallailâhü aleyhi vesellem bâzı hanımlarını öperdi, sonrada abdest almadan namaz kılardı.»[59]

Tirmizî dediki : Bizim ashabımız nazarında (ehli hadis indinde) Aişe (R.A) den urveye isnad hiç bir suretle doğru değildir. Keza Hz. Aişe den İbrahîmi temim iye isnad da sahih değildir.

Ebû Dâvud dedi : Bu hadis, mürseldir. Ve İbrahîmi Temîminin Aişe (R.A) den rivayeti, işitilmemiştir.

(Not: Hz. Aişenin, Resûlüllah sallailâhü aleyhi vesellem efendimi­zin, aile hayatındaki fîlini beyan ederek dînin hükümlerini açıkla­ması şayanı dikkatır. Zira, «dinde âr olmaz, âr eden behredar olmaz» sözünün .yaşantısı görülmektedir.)

Tercümesi:

324 - (25) İbniAbbas {RA) den mervîdir, dedi:

«Resûlüllah (S.A.V) koyunun omuz etinden pişirilmiş eti yedi, son­ra elini altındaki kâseye (bez ve emsaline) sildi : Sonra kalkdı ve na­maz kıldı.»[60]

 (NOT : Bu habere göre, bâzı yerlerde işlendiği gibi, bir şeyler ye-dikden sonra bir el bezi getirib silerek temizlenmek, caizdir.)

Tercümesi:

325 - (26) Ümmü seleme (R.A) den mervîdir, muhakkak o (üm-mü seleme) dedi:[61]

«Nebiyyi muhterem sallailâhü aleyhi veselleme böğür etinden ke-bab yapılmış bir eti getirdim, hemen o etten yedi, sonra abdest alma­dan namaza kalkdı.» [62]



[54] (Mirkat,C. 1,278)

[55] (Şerhi maânilâsâr, C. ı, 79|

[56] Mustafa Uysal, İzahlı Mişkat El Mesabih Tercümesi, Uysal Yayınları 2/ 275-276.

[57] (KezaElhakâık,C. 2, 235)

[58] (Hadîsi, Şafiî ve Dâre Kudnî rivayet etmiştir.)

[59] (Hadîsi, Ebû Dâvud, Tirmizî, Nesâî ve İbni Mâce rivayet etmiştir.)

[60] (Haberi, Ebû Dâvud ve İbni Mâce rivayet etti.)

[61] (Hadîsi, Ahmet rivayet etmiştir.)

[62] Mustafa Uysal, İzahlı Mişkat El Mesabih Tercümesi, Uysal Yayınları 2/ 277-279.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Abdest İcab Edenle İlgili İkinci Fasıl II
« Posted on: 27 Nisan 2024, 01:17:40 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Abdest İcab Edenle İlgili İkinci Fasıl II rüya tabiri,Abdest İcab Edenle İlgili İkinci Fasıl II mekke canlı, Abdest İcab Edenle İlgili İkinci Fasıl II kabe canlı yayın, Abdest İcab Edenle İlgili İkinci Fasıl II Üç boyutlu kuran oku Abdest İcab Edenle İlgili İkinci Fasıl II kuran ı kerim, Abdest İcab Edenle İlgili İkinci Fasıl II peygamber kıssaları,Abdest İcab Edenle İlgili İkinci Fasıl II ilitam ders soruları, Abdest İcab Edenle İlgili İkinci Fasıl IIönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes