ilitam ,arapça klavye, ilahiyat, önlisans > Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuran Öyküleri > Seyyid Kutubun Talut Öyküsünü Değerlendirmesi
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Seyyid Kutubun Talut Öyküsünü Değerlendirmesi  (Okunma Sayısı 761 defa)
10 Aralık 2010, 16:34:03
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839



Site
« : 10 Aralık 2010, 16:34:03 »



Seyyid Kutub'un Talut Öyküsünü Değerlendirmesi

Öykünün  anlatıldığı  âyetler  bölümünü  tanıtırken Seyyid Kutup şöyle demektedir:

"Önceki milletlerden deneyimler içeren bu bölümün önemini anlıyoruz. Kur'an, bu ümmetin yaşayan kitabı, kesin rehberidir.Hayat derslerini kendisinden aldığı okuludur. İlk müslüman cemaati Yüce Allah Kur'anla eğitip yetiştirmiş, onunla hazırladıktan sonra yer yüzünde kendi nizamını onunla egemen kılmasını nasip etmiş,bu büyük rolü ona vermiştir. Bu ümmetin nesillerine rehberlik etmesi, eğitmesi, sarıldığı,rehber edindiği, hayat nizamını ve yaşama tarzını ondan aldığı,onu beşeri bütün sistem ve yöntemlerin, kısaca bütün cahiliyye sistemlerinin üstüne çıkardığı sürece, Rasulullahın ölümünden sonra söz verilen örnek liderliğe hazırlaması için Kur'anın canlı rehber olmasını istemiştir.

Şüphesiz bu Kur'an, sadece okunan bir söz olmayıp kapsamlı bir anayasadır.  Yaşanan hayat için bir yasa olduğu gibi, eğitim için de bir yasadır. Bu bakımdan eğitmek ve kurmak için geldiği müslüman topluma öğretici ve etkileyici bir şekilde insanlığın örneklerini sunmayı da içermektedir. Özellikle Hz.Adem'den beri yer yüzünde süregelen iman çağrısı deneyimini içine almakta, kişinin ruh dünyası deneyimi, hayat içindeki deneyimi her nesilde müslüman ümmete bir azık ve hazırlık olarak sunmaktadır. Böylece islam ümmetinin bu büyük azığı ve birikimi yanına alarak delil ışığında yol almasını sağlamaktadır.

Bu sebepten Kur'anda öyküler çok sayıda, çok çeşitli ve çok yönlendirici olarak yer almaktadır.

Kur'anda değişik sebeplerle en çok İsrailoğulları Öyküleri yer almaktadır. Bu sebeplerin bir kısmını Fi Zilal tefsirinin birinci cildinde İsrailoğulları olaylarıyla ilk karşılaştığımız yerde belirtmiştik.Bir kısmını da değişik münasebetlerle özellikle bu ciltin başlannda belirttik.Burada da onlara tespit ettiğimiz şu sebepleri eklemek istiyoruz;

Şüphesiz Yüce Allah, bu ümmetten nesillerin israiloğullarınm geçtiği aşamalardan geçeceğini ve hem dini, hem imanı karşısında onların takındığı tavırları takınacağını bilmektedir. Sapmalara düşmeden ve değişik yollarda bocalamadan önce, kendisine ders ve öğüt olarak Yüce Allahin tuttuğu aynada resmini/görmesi için İsrailoğullarınm ayaklarının kaydığı yerleri tarihlerinden sahneler şeklinde bu ümmete sunmaktadır.

Evet, bu Kur'ahın güzel sesle okunan güzel bir söz ve bir daha gerçekleşmeyecek şekilde geçmişte kalmış bir gerçeğin dosyası olarak değil, İslam ümmetinin her nesli tarafından iyice anlaşılması için okunması gereken bir kitaptır.Günümüzün problemlerine çözüm olmak ve gelecekte yolu aydınlatmak üzere İnen âyetlerini ümmetin her neslinin çok iyi düşünerek okuması gerekir.

Geçmişte islam cemaatinin yaşadığı hayatın ilke ve öğretilerini almak üzere okuduğu gibi, bugün yaşadığımız ve gelecekte yaşayacağımız hayatın ölçü ve öğretilerini almak üzere de okumadıkça, Kur'andan yararlanmamız mümkün değildir.

Bu bilinçle okuduğumuz zaman Kur'anda aradığımız her şeyi bulacağız. Unutkan akıllara gelmeyecek ilginç şeyler bulacağız. Kelimelerinin, ibarelerinin, yönlendirme lerinin diri olduğunu, hayat kaynadığını, hareket ettiğini, yol işaretlen olduğunu ve bize "şunu yapınız, şunu yapmayınız", şu düşmanınızdır, şu dostunuzdur, şöyle tedbir alınız, şöyle hazırlıklı olunuz, dediğini, karşılaştığımız her iş için ayrıntılı ve ölçülü uzun bir söz söylediğini göreceğiz.

İşte o zaman Kur'da hayat ve azık bulacağız. O zaman Yüce Allahin "Ey iman edenler! Size hayat verecek şeylere çağırdığı zaman Allaha ve Rasule icabet ediniz"[362] sözünün anlamını kavrayacağız.

Öyküyü sunarken ondan alınacak derslere de işaret eden Kutup şöyle demektedir:

"Öykünün tamamından çıkan genel ders, yaşanan deneyim karşısında uğradığı bütün zayıflama ve gerilemelere, yol aşamalarında İnsanların grup grup ondan uzaklaşmalarına rağmen; evet, bütün bunlara rağmen, kaynayan bu inanç üzerinde müminlerden bir avuç insanın sebat etmesi, israiloğulları için gerçekten büyük sonuçlar gerçekleştirmiştinAcıklı yenilgiden, büyük zilletten, uzun sürgünden ve zorbaların ayakları altında ezilmekten sonra bu inanç israil oğullarına zafer, üstünlük ve egemenlik sağlamıştır.

Yaşanan bu tecrübeden islam cemaati için her zaman değerli olan şu sonuçlar da çıkarılmaktadır:

1- Toplumsal    hamasetin   dış   görünüşü   liderleri aldatabilir.Bu hamasetle ölüm kalım savaşına girmeden önce onu sınavdan geçirmeleri gerekir.

Israiloğullarından   mevki  ve   söz   sahibi   insanlar aralarındaki    peygambere    gelmiş    ve    kendilerini düşmanlarına   karşı   savaşa   götürecek   bir   hükümdar seçmesini istemişlerdir.Peygamberleri savaşma kararından emin olmak için onları sınamak isteyip "Ya size savaş farz kılındığı   taktirde   savaşmazsanız?"   deyince,   bu  sözü yadırgamışlar, hamaset damarları kabardıkça kabarmıştır. Fakat çok geçmeden bu coşkun hamasetin alevi sönmüş ve yolun aşamalarında birer birer dökülmüşlerdir.

Israiloğullarının sözünde durmama, yolun ortasında dökülme ve söylenenlerden cayma konusunda özel bir karakteri olmakla beraber, bu durum, iman eğitimi istenen düzeye çıkmamış beşeri bütün cemaatler için sozkonusu olan bir olgudur. Her nesilde müslüman cematin liderlerinin karşısına çıkabilecek bir olaydır.Bu sebepten sozkonusu durum için Israiloğullannın deneyiminden yararlanmak gerekir.

2- Gösterilen hamaseti değişik aşamalarda sınanmalıdır. Şöyleki:

a- Kendi arzuları  olduğu için üzerlerine  savaş  farz kılınınca    israiloğullarının    çoğu    savaşmaktan    yüz çevirdiler.Ancak Tâiût'la beraber çıkan ve peygamberle beraber olan küçük bir azınlık bu emri kabullendi.

b- İlk aşamada askerlerin çoğu döküldüler, çünkü ilk sınavda dayanamayıp ırmaktan içtiler. Tâiût'la beraber ancak bir azınlık geçebildi.

c- Bu azınlık da sonuna kadar sebat etmedi.Gözle görülen dehşet karşısında, düşmanın çokluğu ve gücü karşısında iradeler sarsıldı ve kalpler deprem geçirdi.

d- Bu korkuya rağmen seçilen küçük bir azınlık sebat etti, Allaha sığındı ve onun verdiği söze güvendi.Terazinin kefesini lehlerine çeviren, zaferi gören ve hem izzete, hem egemenliğe hak kazanan bu azınlık oldu.

israil     oğulllarmın     ayıklanması    üç     aşamada gerçekleşmiştir. Bu aşamalardan sonra elde kalan özün özü azınlık, cihad konusunda Allaha verdikleri sözü tutmuş, Allah da onlara verdiği sözü yerine getirmiş ve zafer vermiştir.

3- Mümin, azimli ve iyi komutanlıktan alınacak ders bu deneyimde yatmaktadır. Bu iman, bu azim ve bu güzel komutanlık Tâlût'un komutasında ortaya çıkmaktadır.Şöyle ki:

a- Insanlan tanıması.

b- Gösterilen hamasete ve atılan naralara aldanmaması.

c- llk sınama ile yetinmemesi.

d- Savaştan önce askerlerin azim ve itaat derecelerini ölçmeye çalışması.

e- zayıflık gösterenleri ayırması ve geride bırakması.

f- En    önemlisi   de,    her   sınamada   askerlerinin dökülmesine ve sonunda ancak küçük bir azınlığın yanında sebat    etmesine    rağmen    kendisi    gerilememiş    ve yenilmemiştir. Beraberinde sebat eden o seçkin azınlıkla beraber savaşa girmiş ve kazanmıştır.

4- Savaşm sonucu ile ilgili dikkatimizi çeken önemli bir şey de, Allaha bağlı olan kalbin anlayış ve ölçülerinin farklı olmasıdır. Çünkü sınırlı ve küçük olan sahanın dar sınırlan içinde kalmayarak sınırsız ve bütün işlerin kaynağına kadar uzanan bir gözle görür.Sebat eden, sabrederek savaşa giren ve savaşı kazanan bu mümin küçük azınlık, az olduğu ve düşman çok olduğu için başkaların "Câlût'a ve askerlerine karşı koyacak gücümüz yok " diyerek dile getirdiğini onlar da görüyordu. Ama onlar gibi karar vermeyerek "Nice küçük bir topluluk Allahın izniyle büyük bir topluluğu yenmiştir. Şüphesiz Allah sabredenlerle beraberdir" diyor ve Rabbine yönelerek şöyle dua ediyordu: "Rabbimiz! Bize bol sabır ver. Ayaklarımıza sebat ver, kafir millete karşı zafer ver".

Kuvvet terazisinin kafirlerin ellerinde değil, sadece Allahın elinde olduğunu biliyordu.Onun için zaferi Allahtan istemiş, elinde tutan ve verenden de zaferi kazanmıştır.

Allaha gerçek bağlılık durumunda ve kalpte imanın gerçekleşmesi halinde olaylara bakış ve ölçüler değişik olmaktadır .Allahın kalplere görünen ve gerçekleşen sözü olgusunu ölçü almanın, gözlere görünen küçük ve dar maddi olguyu ölçü almaktan daha gerçekçi ve daha doğru olduğu da bu şekilde ortaya çıkmaktadır.

Öyküden alınacak derslerin tümünü saymamız mümkün değildir. Çünkü deneyimden öğrendiğimiz gibi, Kur'anın âyetleri her kalbe, sahibinin içinde bulunduğu duruma göre ve ihtiyaç duyduğu oranda açılmakta ve verilerini sunmaktadır. Buna rağmen âyetlerin sahip olduğu stok sürmekte, değişik pozisyonlarda ve belirli ölçülerde onu kalplere vermeye devam etmektedir."[363]



[362] Enfal, 24

[363] Fi zilali'i-Kur'an, 1/260-263, Özet olarak. Dr.Salah Abdulfettah Halidi, (Çeviren: Prof.Dr.İbrahim Sarmış), Kur'an Öyküleri, Kitap Dünyası Yayınları,  (2.Baskı) Konya 2005: I/321-326.



[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Moderatöre Bildir   Kayıtlı
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.038


View Profile
Re: Seyyid Kutubun Talut Öyküsünü Değerlendirmesi
« Posted on: 15 Kasım 2019, 00:48:03 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Seyyid Kutubun Talut Öyküsünü Değerlendirmesi rüya tabiri,Seyyid Kutubun Talut Öyküsünü Değerlendirmesi mekke canlı, Seyyid Kutubun Talut Öyküsünü Değerlendirmesi kabe canlı yayın, Seyyid Kutubun Talut Öyküsünü Değerlendirmesi Üç boyutlu kuran oku Seyyid Kutubun Talut Öyküsünü Değerlendirmesi kuran ı kerim, Seyyid Kutubun Talut Öyküsünü Değerlendirmesi peygamber kıssaları,Seyyid Kutubun Talut Öyküsünü Değerlendirmesi ilitam ders soruları, Seyyid Kutubun Talut Öyküsünü Değerlendirmesiönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &