> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuran İlimleri Çalışmaları > Dırasetun fit tefsiri ve usulihi
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Dırasetun fit tefsiri ve usulihi  (Okunma Sayısı 1089 defa)
14 Mayıs 2011, 16:17:30
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 14 Mayıs 2011, 16:17:30 »



3- Muhyiddin Baltacı-Dırasetun fi't-Tefsiri ve Usulihi:


Kitap, Katar Üniversitesi öğretim üyesi Dr. Muhyiddin Baltacı'nın telifidir. Fihristlerle beraber 239 sayfadan meydana gelen bu eser, 1987 senesinde birinci baskısını yapmıştır. Kitap dört fasıldan olu­şur. Birinci fasıl (s. 7-40) tefsir ve te'vile dairdir. Ama başlığa rağmen fasılda daha değişik konular işlenmektedir. Şöyle ki yazar; Hz. Pey­gamber (s.a.v.)'in döneminde tefsir ihtiyacı, müffessirin şartları, tefsir ilminin doğuşu, sahabe ve tabiin döneminde tefsir, İsrailiyat, me'sur tef­sirde ihtilafın sebepleri, me'sur tefsirin tedvini ve önemli kaynakları başlıkları altında tefsirin ilk dönemleriyle ilgili lüzumlu bazı tarihî malumatı vermektedir.

Yazar, ikinci fasılda (s.41-101) tefsirin doğuş dönemlerinde orta­ya çıkan Mekke, Medine ve Irak tefsir medreselerini ve bu medrese­lerin özelliklerini, Mekke medresesinin tabiin öncülerinden Said b. Cübeyr (ö.95/713), Mücahid (ö.103/721), İkrime (ö.105/723) ve Ata b. Ebi Rebbah (ö.114/732); Medine medresesinin tabiin öncülerinden Ebu'l-Aliye (ö.93/712), Zeyd b. Eslem (ö.136/753) ve Muhammed b. Ka'b el-Kurezî (ö.120/738); Irak medersesinin öncülerinden Alkame b. Abdullah (ö.61/681), Mesruk b. el-Ac'da (ö.63/ 683), el-Esved b. Yezid (ö.75/694), Murre b. Şurahbîl (ö.76/695) Amr b. Şurahbîl (ö.109/727), el-Hasan b. Ebi Yesar el-Basrî (ö.110/728) ve Ebu'l-Hattab Katade b. Diame es-Sedusî (ö.H7/735)'yi mercek altına alır. Bun­ların tefsirdeki yerlerini, kendi aralarında ihtilaflarını ve tefsire olan katkılarını inceler. Bu faslın sonunda yazar, rivayet dirayet tefsir bi­leşkesinin hicrî ikinci asırda Yahya b. Sellam (ö. 200/815)'ın Tunus kütüphanelerinde el yazması olarak bulunan 30 cüzlük tefsiri ile Taberî’nin H. üçüncü asırda yazdığı tefsirinin temsil ettiğini söyleyerek [257] özellikle Taberî'nin tefsirini uzun uzadıya inceler.[258]

Yazar üçüncü fasılda (s. 103-191) tefsir eğilimlerini kaleme alır. Önce dirayet tefsirini, doğuşunu, bunu hazırlayan sebepleri anla­tır.[259] Sonra dirayet tefsirinin metodunu ve özelliklerini detaylı bir şekilde sunmaya çalışır.[260]

Yazar, tefsirin ikinci eğilimi olarak i'tizal veya kendi deyimiyle aklî tefsiri kaleme alır. Burada bu eğilimin ortaya çıkış sürecini, bu­nu hazırlayan ilmî, siyasî, içtimaî, fikrî ve kültürel sebeplerini anla­tır. Araya Mu'tezilenin usul-ü Hamse'sini irdeliyerek sıkıştırır. Bu eğilimin öncülerinden Zemahşerî tefsirini geniş bir şekilde tanıtır.[261]

Üçüncü eğilim olarak yazar, tefsirin lüğavî eğilimini ele alır. Lüğavî eğilimle nahiv, sarf, meani, beyan gibi dille ilgili ilimlerin tefsir­de ağırlık merkezini teşkil ettiği eğilim kastedilmektedir.[262] Bu eğili­me öncü olarak Ebu Ubeyde (ö.210/825)'nin Mecazu'I-Kur'ân'ına ve el-Ferra (ö.207/822)'ın Mean'il-Kur'ân'ına kıssaca değindikten sonra Ebu Hayyan (ö. 745/1344)'ın el-Bahru'l-Muhit adlı tefsirini geniş bir biçimde tanıtır.[263] Müellif dördüncü bir eğilim olarak tasavvufi tefsir eğilimini ele alır. Ancak 150-170 sayfaları arasında önce geniş bir şekilde tasavvufun menşeini, kaynağını ve gelişmesini ele alıp kriti­ğini yaparak anlatır.[264] Bundan sonra işarı tefsirin kritiğine geçer; işarı tefsirinin öncülerinden Tusterî ve İbnu Arabi'nin tefsirlerinden bazı örnekler vererek işarî tefsirin bazı çıkmazlarını ilmî bir metodla ortaya koymaya çalışır[265].

Kitapta yer alan tefsir eğilimlerinin beşincisi fıkhı eğilimdir. Ya­zar, önce fıkhı düşüncenin oluşmasını ve gelişmesini anlatır. Sonra bu eğilimin öncülerinden kabul ettiği Ebu Bekr el-Cessas er-Raz'î (ö.370/980)'nın Ahkamu'l-Kur'ân'ını ve el-Kurtubî (ö.671/1272)'nin el-Cami'u li Ahkamu'l-Kur'ân adlı tefsirini tanıtmaya ve metodlarını belirlemeye çalışır.[266]

Yazar, alternatif tefsir eğilimleri adıyla kitabın dördüncü ve son faslını kaleme alır. Burada müellif ilmî tefsiri irdelemiştir, ilmî tefsi­rin leh ve aleyhindeki görüşleri serdeder.[267] Konunun sonunda leh ve aleyhteki her iki tarafın aşırı ve tepkisel davrandıklarını; dolayı­sıyla vasat bir yolun takip edilmesinin gerekliliğini vurgular.[268] Ya­zar son olarak aklî-içtimaî tefsir eğilimini inceler. Bu eğilimin beş temel prensibini ayrı ayrı ele alır. Bu tefsirin öncüsü olarak Muhammed Abduh ve Reşid Rıza'yı kabul eder. Eğilimin beş temel prensibi­nin kritiğini yapar. Eğilimin öncülerinden nakillerde bulunup ge­rekli eleştirileri yapmadan geçmez.

Kısaca kitap, hem üslûp hem de muhteva yönünden iyi bir eser­dir. Bu kitapta istifade edilebilecek birçok şey vardır denilebilir.[269]



[257] Baltacı, Muhyeddin, Dırasatun fi't-Tefsiri ve Usulihi, Beyrut, 1987, s. 91-92.

[258] Baltacı, Muhyeddin, Dırasatun fi't-Tefsiri ve Usulihi, Beyrut, 1987, s. 92-101.

[259] Baltacı, Muhyeddin, Dırasatun fi't-Tefsiri ve Usulihi, Beyrut, 1987, s. 103-106.

[260] Baltacı, Muhyeddin, Dırasatun fi't-Tefsiri ve Usulihi, Beyrut, 1987, s. 107-115.

[261] Baltacı, Muhyeddin, Dırasatun fi't-Tefsiri ve Usulihi, Beyrut, 1987, s. 131-144.

[262] Baltacı, Muhyeddin, Dırasatun fi't-Tefsiri ve Usulihi, Beyrut, 1987, s. 144.

[263] Baltacı, Muhyeddin, Dırasatun fi't-Tefsiri ve Usulihi, Beyrut, 1987, s. 147-150.

[264] Baltacı, Muhyeddin, Dırasatun fi't-Tefsiri ve Usulihi, Beyrut, 1987, s. 150-170.

[265] Baltacı, Muhyeddin, Dırasatun fi't-Tefsiri ve Usulihi, Beyrut, 1987, s. 175-180.

[266] Baltacı, Muhyeddin, Dırasatun fi't-Tefsiri ve Usulihi, Beyrut, 1987, s. 183-191

[267] Baltacı, Muhyeddin, Dırasatun fi't-Tefsiri ve Usulihi, Beyrut, 1987, s. 193-208.

[268] Baltacı, Muhyeddin, Dırasatun fi't-Tefsiri ve Usulihi, Beyrut, 1987, s. 207-210.

[269] Doç. Dr. Halil Çiçek, 20. Asırda Kur’an İlimleri Çalışmaları, Timaş Yayınları: 108-110.

 

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Dırasetun fit tefsiri ve usulihi
« Posted on: 29 Mart 2024, 04:18:07 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Dırasetun fit tefsiri ve usulihi rüya tabiri,Dırasetun fit tefsiri ve usulihi mekke canlı, Dırasetun fit tefsiri ve usulihi kabe canlı yayın, Dırasetun fit tefsiri ve usulihi Üç boyutlu kuran oku Dırasetun fit tefsiri ve usulihi kuran ı kerim, Dırasetun fit tefsiri ve usulihi peygamber kıssaları,Dırasetun fit tefsiri ve usulihi ilitam ders soruları, Dırasetun fit tefsiri ve usulihiönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes