> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuran İlimleri Çalışmaları > Giriş
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Giriş  (Okunma Sayısı 1359 defa)
16 Mayıs 2011, 16:54:11
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839



Site
« : 16 Mayıs 2011, 16:54:11 »



Giriş



Kur'ân-ı Kerim tarih boyunca gerek Müslümanlar, gerekse Müslüman olmayan diğer bazı insanlar nezdinde büyük bir ihtimam görmüş ve devamlı olarak aka­demik çevrelerin ilgi odağı olmuştur. Kur'ân diğer semavî kitaplar­dan hiç birisine nasip olmayan ilmî bir teveccühe mazhar olmuş­tur.[2] İlim çevreleri, Kur'ân'ı birçok yönden ele almış ve onun bu muhtelif yönlerini ilmî kurallarla disiplinize ederek birçok ilim dalı geliştirmişlerdir. Kur'ân'a gösterilen bu yoğun ilgi neticesinde îslâm tarihinin erken dönemlerinde "Ulumu'l-Kur'ân" adı altında çok zen­gin ilmî bir disiplin ortaya çıkmıştır.[3]

Gün geçtikçe gelişmekte olan bu ilim, Kur'ân'ın mânâ yönünden ihtiva ettiği bütün konuları ve lafız yönünden ilgisi bulunan tüm hususları müstakil ilim kolları halinde işlemektedir. Kur'ân'ın müfred, cümle, üslûp, kasem, darb-ı mesel, mecaz, nesh, istiare, nüzul sebe­bi...v.b. onlarca konu ilim çevrelerinin ilgi odağı olmuş ve bu konular müstakil eserler halinde detaylı bir şekilde incelenmiştir. Hatta Kur'ân'ın kimi konuları hakkında müstakil ilim dalları bile kurul­muştur. Bazı konular hakkında da onlarca eser yazılmıştır, islâm ta­rihinin erken dönemlerinden itibaren başlayan bu çalışmalar, bazı dönemlerde hızlanmış bazı dönemlerde ise yavaşlamıştır. Hicri üçüncü ve dördüncü asırlar Kur'ânla ilgili çalışmalar açısından altın devirdir.[4] Îbnü'n-Nedim (ö. 380/990) in el-Fihrist'inde h. üçüncü ve dördüncü asırda Kur'ân'la ilgili telif edilmiş yaklaşık 400 eserin is­mi yer almaktadır.[5] Kur'ân'a yönelik bu yoğun teveccüh zaman za­man dumura uğramış olsa bile, asla tümden kesintiye uğramamıştır. Yetişen her ilim nesli Kur'ân'da orijinal bir şey bulmaya çalışmış ve araştırmalarını orijinal bulduğu o sahaya teksif etmiştir. Tabiatıyla bu çalışmaların bir kısmı temel kaynak vazifesi görmüş ve ilim dünyası birçok yönden onlardan istifade etmiştir.

Bazı çalışmalar ise ön yargılı; Kur'ân'a ve İslam'a husumet dürtü­süyle yazılmıştır. Bunlar İslamî camiaya er veya geç de olsa zararlı olmuştur.

Konu buraya çekilmişken, geniş bir parantez açma zaruretini hissetmekteyim. İslam'ı ve kaynaklarını söz konusu yapan çalışma­lar tarihte kısmen, günümüzde ise ciddi mânâda oryantalist çevreler ve onların zihniyetini taşıyan bazı kişiler tarafından kaleme alınmış­tır. Bu çalışmalar, İslama hizmetten ziyade husumet amaçlı kaleme alındıkları için bazı ilmî hususları ihtiva etseler bile, zarardan hali değiller.[6]

Bahsi geçen oryantalistler en azından üslûp olarak Müslüman bir alimin kullanamayacağı kuşku dolu bir dil kullanmışlardır.[7] Kimile­ri ise, kendi milliyetlerinin propagandasını yapmak ve Müslümanla­rı geri kalmışlık, güçsüzlük ve cehalet nitelemeleriyle lanse edip, özellikle Müslüman okuyucuyu kendine güvenmeme psikolojisine sokmayı hedeflemektedir.[8]

Bu sebepten ötürü Müslüman okuyucunun bu tür çalışmaları okurken çok müteyakkız olması gerekir. Neyi kabul edeceğini neyi rededeceğini iyi bilmelidir. Söylenen her şeyi kuru bir teslimiyetle almamalıdır. Özellikle Kitap ve Sünnetle ilgili oryantalist araştırmaların arka planındaki hedeflere alet olmamaya özen göstermelidir. Batının teknolojide, siyasette, iktisatta, sosyal fikir ve organizasyon­larda ve bilimler metodolojisindeki üstünlüğünü kimse inkar etmez. Ayrıca bunlardan istifade etmeyi de akıl sahibi hiç kimse reddede­mez. Ne var ki, Batının bu üstünlüğü kendisine aşırı ve şımarıkça bir gurur verdiği gibi, Batı karşısında güçsüz düşmüş ve geri kalmış ülkelere de kendi kendilerine karşı fazla bir güvensizlik ve şüphe halini kazandırmıştır. Durum böyle olunca geri kalmışlık ve güçsüz­lük psikolojisinin zebûnu olmuş milletler, büyük bir ekseriyetle Ba­tıya karşı aşırı hayranlık, güven ve teslimiyetle bağlanmışlardır. Oy­sa bu mutlak güven ve teslimiyet, özellikle islâm alemi açısından oldukça riskli ve tehlikeli bir durumdur. Çünkü Müslümanlar şunu hiç akıllarından çıkarmamalıdırlar ki; Batı yeryüzünde kendisine ezelî düşman olarak İslâm'ı kabul etmektedir. Fikrî, coğrafî, hukukî ve idarî güç potansiyelinden ötürü de kendisine sadece islam'ı rakip görmektedir. Her fırsatta bu rakibi güçsüz düşürmek ve ayağa kalk­masını geciktirmek için uluslararası platformlarda tuzak kurmakta­dır. Bugünkü islâm dünyasının hali ve Batının buna karşı vurdum duymaz tavrı bunun en bariz şahididir. Şu halde Müslümanlar vasat bir yol izlemelidirler. Batının faydalı olan her türlü bilim ve teknolo­jisinden ve özellikle sosyal bilimler alanındaki metodolojisinden ihtiyatli bir şekilde istifade etmelidirler. Ancak Batı'nın Kitap, Sünnet ve İslâm tarihi alanındaki çalışmalarını çok büyük bir ihtiyatla ele almalıdırlar. Bu önerimiz Batılı ilmî çalışmaları hiç almamak anla­mında anlaşılmamalı. Aksine biz İslam'ı ve kaynaklarını konu edi­nen tüm oryantalistlerin veya bu eğilimi gösteren yerli yazarların bütün çalışmalarının titizlikle, hiç bir taassuba ve ön yargıya kapıl­madan takip edilmesinin zaruretine ve hatta İslamî bir görev oldu­ğuna kaniyiz. Ancak şunu ısrarla tekrarlıyoruz: Batı kaynaklı çalışmalar ön teslimiyet ve mağlubiyet pskolojisiyle okunduğu zaman bize zarardan başka birşey kazandırmaz.[9]



[2] Lewis, Bernard , İslâmın Siyasal Dili çev. Fatih Taşar, İst. 1992, s. 20.

[3] Bkz. Taşköprüzade, Ahmed, Misbâhu's-Se'ade ve Miftâhu's-Siyâde, Beyrut 1989, II. 344.

[4] Bkz. İbnu'n-Nedim, Muhammed İbnu Yakub, el-Fihrist, bas. y.y.,1988, s. 37-42;

[5] Çiçek, M.Halil, Ebu'l-Beka el-Kefevi’nin Külliyât'ında Tefsir ve Kur'ân İlimleri,Selç. Ün.(doktora tezi, basılmamış), s.107.

[6] Cerrahoğlu, İsmail, Oryantalizm ve Batıda Kur'ân ve Kur'ân İlimleri Üzerine Çalışmalar, Ankara Ün. İlah. Fak. Der. XXXI. Ankara, 1989, s.115; Meryem Cemile, İslam ve Oryantalizm, İst. 1989, s. 25-29.

[7] Bkz. Jansen JJ.G. Kur'ân'a Bilimsel-Filolojik-Pratik Yaklaşımlar çev. Halilrahman Açar, Ankara 1993,5.11-12,55.

[8] Bkz Lewis, a.g.e., s. 19.

[9] Doç. Dr. Halil Çiçek, 20. Asırda Kur’an İlimleri Çalışmaları, Timaş Yayınları: 11-13.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Moderatöre Bildir   Kayıtlı
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.038


View Profile
Re: Giriş
« Posted on: 05 Temmuz 2022, 06:44:09 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Giriş rüya tabiri,Giriş mekke canlı, Giriş kabe canlı yayın, Giriş Üç boyutlu kuran oku Giriş kuran ı kerim, Giriş peygamber kıssaları,Giriş ilitam ders soruları, Girişönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &