ilitam ,arapça klavye, ilahiyat, önlisans > Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Hz.Süleyman > Kuş mantığı
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kuş mantığı  (Okunma Sayısı 3225 defa)
06 Mayıs 2011, 12:31:36
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 06 Mayıs 2011, 12:31:36 »



c- Kuş Mantığı (Dili)

 

Hz. Süleyman'a verilen bir başka mucize de onun 'kuş mantığını-dilini (mantıku't tayr)' bilmesidir.

Yukarıda geçtiği gibi  Neml  Sûresi onaltıncı âyette Hz. Sü­leyman;

"...Bize kuşların dili öğretildi..." diyerek bu ilâhî lütfü dile getirmektedir.

Hz. Süleyman bu sözüyle hem verilen mucizenin büyük­lüğünü anlatmış, hem bunun bir ilim olarak üstünlüğünü vur­gulamış, hem de 'bize öğretildi' diyerek, bunun Allah (c.c.) tarafindan kendilerine bağışlandığını belirtmiş olmaktadır.

Hz. Süleyman bunu aynı zamanda kendisine verilen bir nimet olarak açıklamaktadır. Allah'ın ona sunduğu bu ihsanı di­le getirmekte, Rabbinin geniş nimetlerine ve sonsuz gücüne dik­kat çekmektedir. Dikkat edilirse Hz. Süleyman bunu, insanlara karşı bir övünme olarak, ya da onlan imrendirecek tarzda da an­latmıyor.

Gayet mütevazı bir şekilde, 'bize kuş mantığı-dili öğretil­di' diyor, bunun bir ilâhî bağış olduğunu vurguluyor. Şüphesiz kuş dilini babası ona öğretmemişti, Ya da kendisi babasından böyle bir şeyi miras almamıştı. Kuş dilini ona ancak âlemlerin Rabbi Allah öğretebilir. Zaten insanlara bu gibi olağanüstü ni­metleri ancak O verebilir.

Hz. Süleyman'a öğretilen yalnızca kuş dili değildi.

Karınca Vadisinden geçerken karıncanın söylediklerini anlaması, onların anlaşma dillerini de bildiğini gösterir. Yine Kur'an'ın haber verdiğine göre o cinlere ve şeytanlara emreder­di, onlara iş yaptırırdı.[106]

Kuşların ve diğer hayvanların kendi aralarında bir takım anlaşma araçları vardır. Bu araçlar onların konuşmasını ve dille­rini ifade eder.

Rabbimiz şöyle buyuruyor:


"Yeryüzünde yürüyen hiç bir canlı ve iki kanadı ile uçan hiç bir kuş yoktur ki sizin gibi birer ümmet olmasın...”[107]

Bütün canlılar birer ümmet olduklarına göre, aralarında mutlaka birer anlaşma aracı, kendi yapılarına göre bir ilişki var­dır. Hayvanlar üzerinde yapılan incelemeler, onların da kendi aralarında belli bir takim şeylerle anlaştıklarını ortaya koymuş­tur. Bu belki de onlara ait bir dildir, bir anlaşma mantığıdır.

Ancak Hz. Süleyman'a verilen mucize, insanların çalış­makla, araştırmakla, çaba göstermekle ulaşabilecekleri bir şey değildi, daha da olağanüstü bir şeydi.

Mantık aslında konuşma demektir. Konuşmanın çıkış ye­ri olan ruhî kuvvete de mantık denilmektedir.

Konuşma, gönülde saklı olanı, akla geleni anlatmak üze­re sesle ifade edilen ve çoğunlukla dille söylenen, dil veya lisan denilen şeydir. Konuşmada aslolan dil ile anlatılan şeyin bir an­lam ifade etmesidir.

Bu da '... Allah, Âdem'e isimleri öğretti' [108] âyetinde geçti­ği gibi insanlara ait bir özelliktir.

Ancak konuşma gerçeğinde bir cins, diğeri tür olmak üzere iki açık özellik vardır. Yani konuluş ve söz açısından bir ma­na ifade etmelidir ki ona konuşma-mantık diyebilelim. Bazen hiç bir ses ve harf çıkarmaksızm, yazı ve bazı özel işaretlerle bir şey anlatmak mümkündür. Bu tür anlaşmalara da mecazen ko-nuşma-manlık denildiği bilinmektedir. Örneğin sağırların işaret­le anlaşmaları gibi. Bu gibi anlaşmalarda bir mantık, bir anlam olduğu açıktır.

Şu âyette bu manaya işaret edilmektedir:

"Bu bizim kitabımızdır, sizin hakkınızda gerçeği konuşu­yor (mantık ediyor).. ." [109]

Şu halde konuşma denilen eylemde önemli olanın bir ma­na ifade etmesi olduğuna göre, konuluş açısından, akla uygun ve doğal herhangi bir mana ifade eden seslere de 'konuşma-mantık' denirse, bu; insana mahsus bir özellik olmaktan çıkar. İşte 'mantıku't tayr-kuş mantığı'nda düşünülecek anlam budur. Bu ne­denle kuşların ilişkilerini idare eden duygu ve kabiliyete, bu duyguları ortaya koyan özel seslere 'kuş dili' denilir.

Ancak her kuşa ait bu gibi özellikleri meraklısı olan her­kes anlayabilir. O zaman Hz. Süleyman'a 'kuş dilinin' öğretilme­sinin olağanüstü bir tarafı nasıl olabilir?

Hz. Süleyman'a öğretilen şey bu gibi sıradan bir 'kuş dili' değil, kuşların dilindeki mantığı anlamadır. Önemli olan kuşla­rın bir şeyi kendi özel yapıları gereği seslerle, şekillerle dile şetirmeleri değil, Hz. Süleyman'ın bütün bu şekil ve seslerin arka­sındaki mantığı kavraması, işin gizli ilâhî sırlarını bilmesidir. Hz. Süleyman (a.s.) kendisine verilen bu yetenek ile, onların dilini, daha doğrusu sesler ve hareketlerle dile getirdikleri şeyin arkasındaki mantığı kavrıyordu. Böylece onların Allah'ı tesbihini an­lıyor, onlara hükmederek, onları o çok özel ordusuna katıyordu.

Bu açıdan Hz, Süleyman'a Kur'an'da geçtiği gibi, 'kuş dili-lisam'değü, 'kuş mantığı' öğretildi demek herhalde daha isa-beti i olacaktır.[110]

Hz. Süleyman'a verilen mucize, bazılarının sandığı gibi günümüzdeki bazı ilmi çabalarla elde edilebilecek bir şey değil­di. Böyle bir düşünce peygamberlere verilen mucizelerin özelli­ğini ortadan kaldırmaya, onların ilmî araştırmalarla ortaya ko­nulabilecek olağan şeyler olduğunu iddia etmeye kapı açar.

Halbuki mucizeler, peygamberlerin hiç bir çabası, gayreti olmadan Allah (c.c.) tarafından onlara, davalarını desteklemek için verilen olağanüstü özelliklerdir. Bu da Allah (c.c.) için zor de­ğildir. Evrene genel kanunları koyan Yaratıcı, bunları dilediği gi­bi değiştirebilir.

Kuş mantıgını-dilini bilmek, Hz. Süleymana bağışlanan nimetlerin yalnızca bir bölümüdür. Allah (c.c.) kuşlardan ve cin­lerden bir grubu onun emrine vermiştir. Bu, yukarıdaki mucize­nin bir başka parçasıdır.

Görünen o ki Hz. Süleyman'ın emrine verilenler arasında kuşların ayrı bir yeri bulunmaktadır. Bu gerçek, onlardan birinin Sebe' halkının durumunu, çok akıllı bir insanın idrak edip anla­yacağı şekilde anlayıp, sonra da Hz. Süleyman'a mantıklı bir şe­kilde bildirmesiyle daha da belirginleşiyor. [111]

Hz. Süleyman (a.s.), insanlara böyle bir dilin kendisine öğ­retildiğini duyurarak, Allah'ın nimetlerini ortaya koyuyor. Buna dikkat çekiyor ve insanları kendisine verilen bu mucizeyi doğ­rulamaya davet ediyor. [112] Çünkü 'kuşların mantığını' bilmek, an­cak peygambere verilebilecek insan üstü bir özelliktir.[113]



[106] Sebe: 34/12-13. Sâd: 38/37-38

[107] En’am: 6/38.

[108] Bakara: 2/31

[109] Casiye: 45/29

[110] H. Yazır, H.D.K. Dili, 6/131-133

[111] Prof. S. Kutub, Fi-Z. Kur'an, 5/2634

[112] Ö. b. Muhammed ez-Zamahşerî, el-Keşşâf, Beyrut, 1415-1995, 3/342

[113] Hüseyin K. Ece, Hz. Süleyman, H. Ece Yayınları: 70-74.



[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Moderatöre Bildir   Kayıtlı
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.038


View Profile
Re: Kuş mantığı
« Posted on: 13 Kasım 2019, 07:21:13 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kuş mantığı rüya tabiri,Kuş mantığı mekke canlı, Kuş mantığı kabe canlı yayın, Kuş mantığı Üç boyutlu kuran oku Kuş mantığı kuran ı kerim, Kuş mantığı peygamber kıssaları,Kuş mantığı ilitam ders soruları, Kuş mantığı önlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &