> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Hüccetullahil Baliğa > Ana bakar enızirir baba nafaka sağlar
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Ana bakar enızirir baba nafaka sağlar  (Okunma Sayısı 894 defa)
20 Ocak 2011, 18:45:43
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 20 Ocak 2011, 18:45:43 »



Ana Bakar, Enızirir; Baba Nafaka Sağlar:

 

Ana için kolay olan ve yaratılış özelliğine uygun düşen görev, çocuğu emzirmesi ve belli bir yaşa gelinceye kadar onun bakımını yapmasıdır. Bu ana üzerine vaciptir.

Babaya uygun olan görev de, çocuğun nafakasını karşılamasıdır. Öbür taraftan çocuğun bakımı, anasını hapseder, onu yorar ve ayrıca geçimini temin için koşuşturmasına zaman ve imkân ver­mez. Bu durumda adalet ilkesi, ananın nafakasının da baba üzeri­ne olmasını gerektirir. [97]

 
Süt Emzirme İki Yıl Boyunca Devam Eder:
 

Bazı insanlar, çocuğu bir an evvel sütten kesmek isterler. Muhtemelen bu, çocuk için zararlı olur. Bu itibarla Allah Teâlâ, çocuğun selâmetini dikkate alarak emzirmeye bir süre koymuştur. Bu süre tam iki yıldır. Aralarında danışma suretiyle daha evvel kesilebileceği konusunda da ruhsat vermiştir. Çünkü çoğu halde çocuk, iki yıl dolmadan normal gıdalarla kendi karnını doyurabile­cek hale gelebilir. Ancak bu, takdiri gereken bir şeydir. Ana baba çocuk hakında en şefkatli ve merhametli kimselerdir, onun sağlık durumunu, huyunu herkesten iyi bilirler. Dolayısıyla kendi arala­rında istişare sonucu daha önceden sütten kesilmesine karar vere­bilirler.

Sonra her iki tarafın birbirine zarar vermesi haramdır. Çün­kü bu hal, karşılıklı dayanışma ve yardımlaşma ruhunu Öldürür. Bu itibarla, şayet annenin, zayıf ya da hasta olması gibi bir sebep­le emzirmeye müsait olmaması halinde, yahut anne ile baba arası­nın ayrılması halinde çocuğun bir başkası tarafından emzirilme­sinde bir sakınca olmaz. Bu durumda hakkın ifasına her iki tara­fın da katılması gerekir. [98]

 
Süt Bedeli:
 


Rasûlullah'a (s.a.), "Benden süt hakkını ne giderir?" diye sor­dular. Rasûlullah (s.a.) cevabında: "Gurre yani bir erkek ya da ka­dın köle.[99]buyurdu.

Bil ki: Süt anne, gerçek anneden sonra annedir. Gerçek anne­ye iyilik etmek gibi ona iyilik etmek de gerekir. Hatta Öyle ki Ra­sûlullah (s.a.), süt annesine ikram etmek için ridasım onun altına yaymış ve buyur etmiştir.

Süt anne, çok da olsa verilen hediyeyi az görebilir; emen de verdiği hediyeyi çok görebilir. Bu durumda bir karışıklık olur. İşte bu düşüncelerle Rasûlullah'tan (s.a.) buna bir sınır getirmesi is­tenmiş, o da sınır olarak bir "gurre" yani erkek ya da kadın köle koymuştur.

Şöyle ki: Süt anne, çocuğu tam şekillenme ve kıvamını alma safhasında emzirmek, kendi kendine yeterli oluncaya kadar onun bakımım yapmak ve bu uğurda bir sürü zahmete katlanmak sure­tiyle, onun boynunda yer eden bir hakka sahip olmuştur. Bu du­rumda, onun bu hakkına uygun olacak karşılık, ona organları me­sabesinde olan bir köle hediye etmesidir. Köle, kadının hizmetinde bulunacak ve işlerini görecektir; böylece bu, onun zamanla yaptığı­na bir karşılık olacaktır.

Belirlenen bu karşılık, icbârî olmayıp, müstehaptır. [100]   

 
Cimin, Kocadan Nafakanın Alınması:
 

Hİnd, Rasûlullah'a (s.a.) şöyle demiştir:

"Şüphesiz Ebû Süfyân cimri bir adamdır; malından izinsiz gizlice almadıkça bana bir şey vermez." Rasûlullah (s.a.) ona:

"Sana ve çocuğuna maruf ölçüde yetecek kadarını al.[101]

Zevcenin ve çocuğun nafakası için yeterli miktarın zabturapt altına alınması zordur. Bu yüzden Rasûlullah (s.a.), bunu kadının diyanetine bırakmış ve maruf ölçüde almasını tekitli bir şekilde şart koşmuştur. Meselenin kadıya götürülmesinden söz etmemiş­tir; çünkü bu her zaman için kolay olmaz. [102]



[97] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/461.

[98] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/461-462.

[99] Ebû Dâvûd, Nikâh, 11; Tirmizî, Radâ', 6.

[100] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/462.

[101] bkz. Buhârî, Nafakât, 9, 14; Müslim, Akdiye, 7.

[102] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/463.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Ana bakar enızirir baba nafaka sağlar
« Posted on: 26 Nisan 2024, 21:35:38 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Ana bakar enızirir baba nafaka sağlar rüya tabiri,Ana bakar enızirir baba nafaka sağlar mekke canlı, Ana bakar enızirir baba nafaka sağlar kabe canlı yayın, Ana bakar enızirir baba nafaka sağlar Üç boyutlu kuran oku Ana bakar enızirir baba nafaka sağlar kuran ı kerim, Ana bakar enızirir baba nafaka sağlar peygamber kıssaları,Ana bakar enızirir baba nafaka sağlar ilitam ders soruları, Ana bakar enızirir baba nafaka sağlarönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes