Usûlcülere Göre Mekruhun Tarifi
Usulcülerin bildirdiğne göre mekruh'u incelediğimizde onun iki tarafı olduğunu görüyoruz. Birinci tarafı onun yasaklanmış olmasıdır. Genel olarak yasaklanma cihetiyle haram kılınanla eşit olur. Bu bakımdan yasaklanmış olan mekruhu işleyerek yapılan muhalefette, ma'siyet (günah) dahi düşünülebilir.
Şu kadar ki mekruhun ikinci tarafı bu genellemeyi yapmaya engel olur. Mekruhun ikinci tarafı odur ki bunu işleyene şer'î olarak bir kötüleme, günah ve ceza gerekmez. Bu tarafı ile mekruh haramdan ayrılır, mubah ile müşterek olur.[31] Çünkü mubahı yapan dahi kötülenmez, ona günah ve ceza da yoktur. Usulcüler, özelliği böyle olan bir kavrama ma'siyet (günah) demekten kaçınmışlardır.[32] [31] Yazarın bu ifadesini Hanefi usulcülerindeki mekruh anlayışı ile bağdaştırmak mümkün değildir. Çünkü Hanefi usulcülerine göre mekruh, harama yakın (tahrimen) ve helâle yakın (tenzihen) olmak üzere iki kısımdır. Şu kadar ki yazarın ifadeleri helale yakın mekruhda düşünülebilir. (Çeviren)
[32] İmam Şatıbi, el-İ’tisam Kitap Dünyası Yayınları: 2/67.[
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın