ilitam ,arapça klavye, ilahiyat, önlisans > Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Çeşitli Konularda Eserler > El-Akl ve Fehmül Kuran > Hâris in Okulu
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Hâris in Okulu  (Okunma Sayısı 893 defa)
09 Temmuz 2011, 14:51:21
Ekvan
Varlıklar, alemler, dünyalar. (Evren).
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 19.233


« : 09 Temmuz 2011, 14:51:21 »



Hâris'in Okulu


Es-Sülemî: "Muhasibi Bağdatlılardan çoğunun hocasıdır" [142] di­yor. El-Attar ise, et-Tezkire'sinde: "Muhasibi Bağdat'ta şeyhlerin şeyhi, yaşadığı dönemde de velilerin ve her alanda ilim adamları­nın başvuru kaynağı idi"[143] demektedir. Sufîlerin Hâris'ten: "Aynı asırda yaşamış, zahir ve batın ilimlerini şahsında toplamış dört ki­şinin beşincisi ve diğer dördünün de hocasıydı" diye söz etmeleri onun tasavvuftaki düzeyini de ortaya koymaktadır. Çünkü Ma'ruf el-Kerhî (H. 200), İbn-i Ata (H. 209), es-Sırru's-Sakatî (H. 251), Amr b. Osman el-Mekkî (H. 295) ve el-Cüneyd'ten (H. 297) her biri, ya Hâris'ten ilim öğrenmiş ya da onunla dost olmuştur.

Hicri üçüncü asrın ikinci yarısının ilk yıllarından itibaren ta­savvuf hareketi gelişmeye başlamış, tasavvuf şeyhlerinin sayıları artmış ve bu şeyhlerin ders halkaları İslâm coğrayasının değişik bölgelerine dağılmıştı. Temel ilke ve amaçları birbirine benzeme­sine rağmen, Kur'ân ve sünnet ilimlerinde kesbettikleri selefi kül­türe ilave olarak içinde yetiştikleri ve yaşadıkları çevrenin de ta­savvuf anlayışlarını etkileyeceği son derece açıktır. Sözünü ettiği­miz selefi kültüre vukufiyet ve yaklaşımları bölgeden bölgeye bir takım farklılıklar arzetmekteydi çünkü müslümanlar tarafından fethedilen bölgelerde, fetihten önce köklü bir medeniyete sahip ge­leneksel kültürler taklîd ediliyordu. Bundan başka tasavvuf halkası ile şeyh arasındaki bireysel uyum da önemlidir; talebe ve müridler şeyhe ve fikirlerine sıkı sıkıya bağlı olmak durumundadırlar. Çün­kü "Üstadı olmayanın imamı şeytandır." Hatta el-Kerhî, müridlerinden: "Kendi aracılığı ile tevbe etmeleri"ni istemişti. Yine Ebu Yezid el-Bistamî ilginç bir ifade ile, öğrencilerinden: "kendisini 'O' diye çağırmalarını, Allah (c) diye çağırmamalarını" istemiştir. Bütün bunlar farklı bölgelerde yaşayan sufiler arasında anlayış farklılıklarına neden olmaya başlamıştı. Bir halka Nişabur'da fark­lı, Basra'da, Bağdat'ta, Şam ya da Mısır'da farklı farklı görünümlerde ortaya çıkabiliyordu.

Eski kültür merkezlerine yakınlıkları nedeni ile Arami, Mazdek, Mani ve Hind kültürlerinden etkilenen tasavvuf ekolleri ilk önce Küfe ve öteki İran şehirlerinde ortaya çıkmıştı.

Bağdat, İslâm'ın siyasî ve iktisadî merkezi haline gelip tasav­vufun durumu Basra'da zayıflayınca el-Hasanu'l-Basrî'nin etkisi ile selefî ve kelamla karışık-tasavvuf Bağdat'a geçmiş; Basra ve Medine mirasını birlikte devralarak Bağdat tasavvufunun temel il­ke ve prensiplerini vaz'etmişti. Bu nedenle Bağdat tasavvuf eko­lünde; Mutezilî kelam okullarının etkisi altında kalan Basralı sufîlerin zühd anlayışı ile hadisin gölgesinde gelişmiş olan Medine ekolünün zühd anlayışı iç içeydi. Bu okulun ilk habercisi ve en ba­riz temsilcisi ise Haris b. Esedi'l-Muhasibi'dir [144] (H. 243).

Daha Önce, Hâris'in biyografisini veren tabakat müelliflerinin; onun hakkında: "Bağdat okulunun şeyhi" ifadeseni kullandıkların­dan söz etmiştik. Bu ekole mensup sufîlerin tamamı ya doğrudan veya dolaylı olarak, Hâris'ten veya öğrencilerinden ders almıştır ve üzerlerinde tasavvuf ve kelamda Haris felsefesinin temel çizgi ve özellikleri açıkça görülebilir. Hâris'in biyografisine yer veren müellifler; Ebu'l-Abbas İbn-i Mesruk et-Tusî, Ahmed b. Hasen b. Abdülcebbar es-Sufî, el-Cüneld b. Abdurrahman, Ahmed b. Nasr el-Feraizî, İsmail b. İshak es-Sekafî, es-Serrac ve Ebu Ali b. Hay­ran el-Fakih gibi bir kaç öğrencisinin ismini de vermişlerdir. [145]



[142] Tabakatu's-Sufîye, s. 56.

[143] Tezkiratu'l-Evliya, s. 225.

[144] et-Tasavvuf; es-Sevratu'r-Ruhiye fi'l-İslâm, s. 87.

[145] Haris El- Muhasibi, El- Akl Ve Fehmü’l Kur’an, İşaret Yayınları, İstanbul, 2003: 59-61.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Moderatöre Bildir   Kayıtlı
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.038


View Profile
Re: Hâris in Okulu
« Posted on: 17 Ekim 2019, 03:27:22 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Hâris in Okulu rüya tabiri,Hâris in Okulu mekke canlı, Hâris in Okulu kabe canlı yayın, Hâris in Okulu Üç boyutlu kuran oku Hâris in Okulu kuran ı kerim, Hâris in Okulu peygamber kıssaları,Hâris in Okulu ilitam ders soruları, Hâris in Okuluönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &