ilitam ,arapça klavye, ilahiyat, önlisans > Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Dört Mezheb Fıkhı > Adak (Nezir)
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Adak (Nezir)  (Okunma Sayısı 1841 defa)
05 Şubat 2010, 01:28:14
Eflaki
Gökte oturan melek
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 9.997



« : 05 Şubat 2010, 01:28:14 »




Tanımı:

Adak (nezir), mükellef kişinin, şerîat koyucusu tarafından yapmakla emrolunmadığı bir şeyi, ifâ etmek üzere kendi üzerine vâcib kılmasıdır.

Hükmü ve Delili:

Yapılan adak sahîhse ve aşağıda belirtilecek şartlan da üzerinde ta­şıyorsa, yapan kimse tarafından ifâ edilmesi vâcib olur. Adağın vâcib olu­şuna şu nasslar İşaret etmektedir:

Adaklarını yerine getirsinler.[14]

"Kim Allah´a itaat etmeyi adarsa, O´na itaat etsin ve kim de Allah´a isyan etmeyi adarsa, O´na isyan etmesin.[15]

Bu hüküm, yani adağın vâcibliği, bir şeyin adanmasından sonra yü­rürlüğe girer. Çünkü bir şey yapmayı adayan kimse, adadığı şeyi kendi üzerine vâcib kılmıştır. Fakat henüz ortada bir adak yokken adakta bu­lunmaya teşebbüs etmeye gelince; bunun caiz olup olmadığı hususunda mezheblerin tafsilâtlı görüşleri aşağıya alınmıştır.

Adakta bulunan kişinin, yaptığı adağı Allah için yapması gerekir. Bir velî veya Allah´a yakın, ermiş biri için adakta bulunmak helâl olmaz. Böy­le zâtlara adanan adaklar bâtıl olur.

(116) Hanbeliler dediler ki: Adanan şey ibâdet dahi olsa adakta bulun­mak mekruhtur. Çünkü Peygamber (s.a.v,); adağın hayır getirmeyeceğini, ancak cimrinin malının dışarıya o sayede çıkacağını, gelecek kazaları geri çevirmeyeceğini, adak sahibinin de o sayede yeni bir şey elde edemeyeceğini, olacak bir olayı ortadan kaldırmayacağını söylemiştir. Ancak adanan bir ada­ğm da, ileride verilecek tafsilât çerçevesinde yerine getirilmesi vâcib olur.

Mâlikîler dediler ki: Şartsız olan mutlak adakta bulunmak mendub-tur. Ki bu; kişinin bir nimeti elde etmesi veya bir belâdan kurtulmasından sonra Allah´a şükran ifâdesi olarak kendi üzerine vâcib kıldığı bir adaktır. Meselâ bir sıkıntıdan kurtulan veya hastası şifâya kavuşan, Allah tarafın­dan bir servet ya da ilimle nzıklandırılan bir kişinin şükran ifâdesi olarak Allah´a bir ibâdette bulunmayı adamasına mutlak adak denir. Bu tür adak­lar mendub, onları yerine getirmek ise farzdır. Buna "nezr-i mutlak" denir.

Şarta bağlı olan mukayyed adaklara gelince: Bu, kişinin "Allah hasta­ma şifâ verirse şöyle yaparım gibi, gelecekte olması istenen ve fakat olma­sında kulun müdahalesi olmayan bir işin olmasını şart koşarak adakta bulunmaktır. "Nezr-i mukayyed" denen bu adakları adama hususunda fı-kıhçılar görüş ayrılığına düşerek kimi mekruh, kimi de caizdir demişlerdir. Adakta bulunan kişi bu adağm, olmasını istediği şeyin meydana gelmesine fayda vereceği ne inanmazsa, bu adaklarda bulunmak mekruh veya caiz olur. Ama bu adağın, olmasını istediği şeyin meydana gelmesine fayda vereceğine inanırsa adakta bulunması haram olur. Çünkü Peygamber (s.a.v.) Müslim´­in rivayet etmiş olduğu bir hadîs-i şeriflerinde şöyle buyurmuşlardır:

Adakta bulunmayın! Çünkü adak, (Allah´ın takdir buyurmuş oldu­ğu) hiç bir kazâyi geri çevirmez.[16]

Adağının kendisine fayda sağlayacağına inanan kişi, Peygamber (s.a.v.) in kutlu sözüne muhalefet etmiş olur. Ancak bir işin olması için adakta bu­lunulur da o iş olursa, adağı yerine getirmek vâcib olur. "Sen şöyle yapar­san ben de şöyle yaparım" diyerek bir kulun yapacağı bir iş için adakta bulunmak kesinlikle mekruhtur. Mekruh olan bir işi yapmayı adamak da mekruhtur. Meselâ her Perşembe günü oruç tutmayı adamak, nefse ağır geldiği için mekruh olur. Ama adadıktan sonra da şartın tahakkuku durumunda her halükârda ifâ edilmeleri vâcib olur. Yapılmasına güç yetmeyecek şeyleri adamaksa haramdır.

Hanefîler dediler ki: ileride açıklanacak şartlan taşıyan sahîh adak meşru olan bir kurbet (Allah´a yaklaşma) tir. Kurbet olması ise namaz, oruç ve hac gibi kurbet vesilesi olan şeylerin bu adaktan ayrılmamasından ötürü­dür. Meşru olması ise, ifâ edilmesine ilişkin emrin vârid olmasından ötürüdür.

Şâflîler dediler ki: Teberrür adağını adamak bir ibâdettir. Çünkü bu adak, Allah için bir münâcattır. Bu nedenle de kâfirin böyle bir adakta bulunması sahîh olmaz. Nezr-i Iücac denen, bir işin olmasını veya olmama sini şart koşarak adakta bulunmaya gelince; bu, Peygamber (s.a.v.) in şu yasağından ötürü mekruhtur:

"Adakta bulunmayın! Çünkü adak (Allah´ın takdir buyurmuş olduğu) hiçbir kazâyi geri çevirmez.[17]

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Moderatöre Bildir   Kayıtlı
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.038


View Profile
Re: Adak (Nezir)
« Posted on: 06 Haziran 2020, 04:27:31 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Adak (Nezir) rüya tabiri,Adak (Nezir) mekke canlı, Adak (Nezir) kabe canlı yayın, Adak (Nezir) Üç boyutlu kuran oku Adak (Nezir) kuran ı kerim, Adak (Nezir) peygamber kıssaları,Adak (Nezir) ilitam ders soruları, Adak (Nezir) önlisans arapça,
Logged
03 Aralık 2016, 20:38:55
ღ۩Bilgin۩ღ
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1.903


Site
« Yanıtla #1 : 03 Aralık 2016, 20:38:55 »

nezirin hükmü vaciptir. önemle bilinmesi gerekir.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Moderatöre Bildir   Kayıtlı

03 Mayıs 2018, 01:40:13
Ceren
Görevli Sorumlusu
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 26.060


« Yanıtla #2 : 03 Mayıs 2018, 01:40:13 »

Esselamu aleykum. Adak dileyen ve adagini hakkiyla allahın rizasini gözeterek  vaktinde yerine getirip feyzine erisen kullardan olalim inşallah. ...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Moderatöre Bildir   Kayıtlı
03 Mayıs 2018, 01:47:30
Sevgi.
Dost Üye
*****
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 15.672



« Yanıtla #3 : 03 Mayıs 2018, 01:47:30 »

Aleyküm Selam. Rabbim bizleri bu konuda bilinçli olanlardan eylesin. Bilgiler için Allah Razı olsun
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Moderatöre Bildir   Kayıtlı
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &