7- Devletin İkiye Bölünmesi
Hz. Davud'un zamanında ülkenin sınırlarını genişletmesi, İsrail Oğullarını çevredeki putperestlerle içice yaşamaya şevketti. Hz. Süleyman'ın bazı araştırıcılara göre m.ö.920'de, bazılarına göre m.ö.935 yılında ölümü üzerine ülke Kuzey ve Güney olarak ikiye ayrıldı. Oğullarından Rehobeam, Güneyde Yahuda devletinin kralı olduğunu ilan etti. Kudüs'ü başkent edindi. Yahuda ve Bünyamin kabileleri kendisine biat ettiler. Ancak, O'nun şiddet taraftan olması sebebiyle, İsrail Oğullarının Kuzeydeki 10 kabilesi O'na biat etmeyerek, kardeşi Yerobeam'ı kendilerine kral seçtiler. Kuzeyde kurulan bu devletin ismi İsrail ve başşehri Şekem idi.
Devletin ikiye bölünmesi toplumun dînî hayatını da sarstı. Kuzey'in kralı Yerobeam, halkının Kudüs mabedîne eğilim gösterebileceği endişesiyle iki altın buzağı yaptırarak Dan ve Bethel'deki eski putperest mabetlerine yerleştirdi. Halkını putlara tapmaya teşvik etti. [306] Bunların İsrail Oğulları'm Mısır'dan çıkaran tanrılar olduğunu ilan etti. Haccı bu putlara yönlerdirmeğe çalıştı. Tevrat'ı yürürlükten baldırdı. Monoteist Krallık putperstliğe dönüştü. [307]
Komşu ülkelerle yapılan savaşlarda zayıflayan krallık otoritesinin yerini komutanlardan Omri aldı ve kral oldu. Saltanatını (m.ö. 878-871) müteakip yerine oğlu Ahab geçti. Ahab Fenike prenseslerinden İzabel ile evliydi. Hükümdarlığı sırasında (m.ö. 871-852) karısının da etkisiyle putperest Baal kültünü hâkim kılmaya çalıştı. Vahdaniyeti savunan pek çok din adamını öldürtürken, Baal rahiplerini ödüllendirdi. Kur'an'ın pek çok peygamberin ölümüne sebep olduğuna işaret ettiği olaylar, bu zamanlarda meydana gelmiştir. m.ö. 722 de Krallık Asurlularca yıkılmakla birlikte, inananlar için acılı günler Babil esaretiyle devam etti. Burada yaşayan Yahudiler Mezopotamya'ya sürülürken yerlerine Asur topraklarından getirilen kavimler yerleştirilmiştir. Rivayetlere göre bu kavimler arasında Kuta şehrinden getirilip yerleştirilen halk da vardır. Daha sonra bunlar Yahudiliği benimsemiş ve kendilerine Samiriler denmiştir. [308] Samiriler ise kendilerinin sürgüne gitmeyen dağınık İsrail Oğullarının kalıntıları olduğu görüşündedirler. [309]
Güneydeki Yahuda kralları da kısa zamanda putperestliğe meyletmiş, Tevrat terkedilmiştir. Bazı krallar Musa inancını ortadan kaldırmak için gayret göstermiştir. Örneğin m.ö. 841 de tahta geçen Ahazya Tevrat'tan Allah'ın kutsal isimlerini çıkartmış ve yerlerine put isimlerini koydurtmuştur. Kral Ahaz (m.ö. 736-716) ve Kral Menasseh (m.ö. 687-642) Tevrat okumayı yasaklamış, Tevrat nüshalarını tahrip ettirmiştir. [310]
[
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın