2 ) Yüce Allah'ın, önceki toplumlar için koyduğu ve peygamberleri vasıtasıyla onlara bildirdiği hükümlerin Hz. Muhammed’in ümmeti için bağlayıcı olup olmadığı meselesi, fıkıh usulünde hangi başlık altında ele alınır?
İstıshâb
İstihsan
Şer‘u men kablenâ
İstıslah
Sahâbe Kavli
3 ) Aşağıdaki bilginlerden hangisi icmâda ulü’l-emr kavramına ağırlık vermektedir?
Reşid Rıza
Ziya Gökalp
Muhammed İkbal
Ahmed Hassan
Gibb
4 ) Birbirine zıt hükümler taşıyan iki âmm delilden birinin bir çeşide, diğerinin başka bir çeşide delâlet ettiği şeklinde yapılan yorum tearuzu giderme metotlarından hangisine dahildir?
Tercih
Tesâkut
Cem‘ ve tevfîk
Nesih
Tevakkuf
5 ) Fıkıh mezheplerinin sedd-i zerî‘a konusundaki tavırlarıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Nadiren mefsedete götüren vasıtaların önlenmemesi ve asıl hükmü üzere kalması gerektiği noktasında fikir birliği vardır.
Mefsedete götüreceği hakkında zann-ı gâlip bulunan vasıtaların önlenmesi gerektiği kanaati ağır basmıştır.
“Çoğu zaman” veya “nadiren” grubuna girmemekle birlikte, mefsedete götürdüğüne sıkça rastlanan vasıtalar konusunda ittifak edilmiştir.
Kesin olarak mefsedete götüren vasıtaların önlenmesi gerektiği hususunda fikir birliği vardır.
Fıkıh mezheplerinin sedd-i zerî‘a konusundaki tavırları, çoğunlukla vasıtaların mefsedete götürme ihtimalinin kuvvet derecesine göre şekillenmiştir.
6 ) Hz. Ebubekir’in halifeliği döneminde Kur’ân sahifelerinin bir mushafta toplanması; Hz. Ömer’in, fethedilen toprakları, mücahitler arasında dağıtmayıp eski sahiplerinin elinde bırakması; Medine’de nüfusun artması üzerine, Hz. Osman’ın cuma namazı için ikinci bir ezan okutmaya başlaması gibi misaller, hangi delilin meşrûiyetini savunanlar tarafından ileri sürülmektedir?
İstıslâh
Sedd-i zerîa
Kıyas
Örf
İstıshâb
7 ) Nasların ta’lîlini reddeden fıkıh düşüncesinin kurucu ismi aşağıdakilerden hangisidir?
İmam Ebû Hanife
İmam Mâlik
İbn Hazm
Davud b. Ali
İmam Şâfii
8 ) Aslın hükmü konusunda aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Fer’in asla uygun olması gerekir
Asıldaki hükmün mensûh olması gerekir
Aslın hükmünün kıyas sonrasında hem kendisi ve hem de fer’ açısından bir değişikliğe uğramaması gerekir
Aslın hükmünün akıl ile kavranabilir olması gerekli değildir
Aslın hükmünün fer’ açısından bir değişikliğe uğraması gerekir
[
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın