Mutlak lafız ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Hanefilere göre mutlak “hâss” lafzın türlerinden biridir.
Mutlak lafız, mahiyete delalet eder.
“Öğrenci” kelimesi mutlak bir lafızdır.
Mutlak lafız delalet ettiği fertlerin hepsini içine alır.
Mutlak lafızda şümul özelliği yoktur.
“Vacib” ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez.
Hanefîler göre vacip kesin ve bağlayıcı olmakla birlikte zannî delillere dayanmaktadır.
Hanefîler dışındaki usulcülere farz ve vacip terimleri eş anlamlıdır.
Şafiîler vacip için “amelî farz” tabirini kullanırlar.
Şafiîlere göre vacip şâri‘in mükelleften yapılmasını kesin ve bağlayıcı tarzda istediği şeydir.
Hanefîlere göre vacibi inkar kişiyi dinden çıkarmaz.
Müşterek” lafızla ilgili olarak aşağıdakilerin hangisi söylenemez?
Müşterek lafzın bütün anlamlarının hakikat olması gerekir.
Müşterek tek bir vaz‘ ile birden fazla manaya konulmuş lafızdır.
Lafızda asıl olan müşterek olmamaktır.
Müşterek lafız, anlamlarından biri tercih edildiğinde müevvel olur.
Şafiîler umûmü’l-müştereki kabul ederler
Aklı ve nakli birleştiren ilimler hangi şıkta doğru verilmiştir?
Mantık-felsefe-matematik
Fıkıh-kelam-tasavvuf
Hadis-fıkıh-kelam
Kelam-tasavvuf-mantık
Tefsir-hadis-fıkıh
İslam hukuk usulünde kinaye lafzın ifade ettiği anlam aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
Kendisinden murâd edilen anlamın hiç bir düşünceye (teemmül) gerek kalmaksızın işitilmekle bilindiği lafızdır.
Bir lafzın hakikat ya da mecaz olarak o anlamda çok kullanılıyor olmasından ötürü, tam bir açıklıkla kendisi ile kastedilen anlamın açık olduğu lafızdır.
Lafzın konulduğu anlamın dışında başka bir anlamda kullanılmasının kabul edildiği lafızdır.
Mütekellimin niyetine bakılmaksızın, gereği sabit olan lafızdır.
Hakikat ya da mecaz olsun kendisi ile kastedilen anlamın, kullanım gereği gizli olduğu lafızdır.
Fıkıh usulü alanında yazılan ilk eser aşağıdakilerden hangisidir?
El-Ümm
Er-Risale
Siyer-i İbn İshak
El-Asl
Fıkh-ı ekber
1. Fıkıh usulü yöntemleri hangi şıkta doğru verilmiştir?
Fıkıhçı-kelamcı
Fıkıhçı-usulcü
Kelamcı-mantıkçı
Nakilci-fıkıhçı
Mantıkçı-fıkıhçı
Hanefi fıkıh usulü alimlerinin konulduğu mana yönünden lafızları tasnifi aşağıdakilerden hangisidir?
hâs, emir ve müevvel
âmm, müşterek ve nehiy
hâs, nehiy ve müevvel
hâs, âmm, müşterek ve müevvel
hâs, müşterek, emir ve müevvel
Dilin kökeni itibariyle tevkîfî/üstbildirimsel olduğunu öne süren fıkıh bilgini aşağıdakilerden hangisidir?
Ebû Hanife
İmam Şâfiî
İbn Hazm
Ahmed b. Hanbel
Ebû Hâşim el-Cübbâî
Fıkıh usulü aşağıdakilerden hangisiyle ilgilenmez?
Deliller
Hükümler
Kur’an
Sünnet
İbadetler
Aşağıdakilerden hangisi Hanefilerin tahsîs delilinde (muhassıs) aradıkları şartlardan biri değildir?
Muhassısın şer’i nasslardan olması.
Muhâssısın âmm lafzı ihtiva eden nassdan müstakil/munfasıl olması,
Muhassısın âmm lafza zaman bakımından mukârin olması
Muhassısın kat’îlik ve zannîlik bakımından âmm’ın derecesinde olması
Muhassısın, âmmı ihtiva eden nassın bir cüz’ü olması.
islam hukuk usulünde kinaye lafzın ifade ettiği anlam aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
Kendisinden murâd edilen anlamın hiç bir düşünceye (teemmül) gerek kalmaksızın işitilmekle bilindiği lafızdır.
Bir lafzın hakikat ya da mecaz olarak o anlamda çok kullanılıyor olmasından ötürü, tam bir açıklıkla kendisi ile kastedilen anlamın açık olduğu lafızdır.
Lafzın konulduğu anlamın dışında başka bir anlamda kullanılmasının kabul edildiği lafızdır.
Mütekellimin niyetine bakılmaksızın, gereği sabit olan lafızdır.
Hakikat ya da mecaz olsun kendisi ile kastedilen anlamın, kullanım gereği gizli olduğu lafızdır.
Kitab-Sünnet-İcma’dan oluşan birinci grup delillerle Kıyas delili arasındaki temel fark hangi şıkta doğru verilmiştir?
.
Birinciler hükmü ispat diğeri ise hükmü izhar eder
Birinciler kesin diğeri ise zannidir.
Birinciler delil diğeri ise değildir.
Birinciler vahye diğeri ise vahiy dışı kaynağa dayanır.
Birinciler her zaman delil diğeri ise sadece bazı durumlarda delildir.
Şer’i delillerin kat’i olanları hangi şıkta doğru verilmiştir?
Mütevatir haber-icma-kıyas
İcma-Kur’an ayeti-sünnet
Muhkem ayet-mütevatir sünnet-icma
Haber-i vahid-müevvel ayet-kıyas
Kur’an’ın muhkem ayetleri-mütevatir sünnet-kıyas-ı fukaha
Hanefiler âmm lafzın kapsamının istisna, sıfat, şart ve gaye gibi
kayıtlarla daraltılmasına ne ad verirler?
Tahsîs
Nesih
Takyîd
Kasr
Te’vîl
Allah alışverişi helal, ribâyı haram kılmıştır’, (el-Bakara, 275) ayetindeki ihlâl (helal kılma) manasındaki ifade ne tür bir lafızdır?
Zahir
Kinaye
Mecaz
Örfi hakikat
Sarih
Namaz kılınca, yeryüzüne dağılın ve Allah’ın lütfundan nasibinizi arayın” (Cuma 62/10) ayetindeki emrin delaleti konusunda ortaya çıkan görüş ayrılığının temelinde yer alan ihtilaf konusu hangisidir?
Emrin harici karinelerle anlaşılmasının gerekliliği
Nehyin delaleti meselesi.
Yasaklama ve haram kılma sonrasında gelen emir sıygalarının delaleti.
Özel bir karine bulunmadıkça memûrun bih’in mubah olduğu.
Emrin vücûba olan delâletinden
Aşağıdakilerden hangisi Hanefîlere göre vaz‘î hükmün kapsamına dahil değildir?
Sebep
Azimet
Şart
Rükün
Mani
Fıkıh usûlü terminolojisinde has lafız nasıl tanımlanmaktadır?
Tek bir anlam için konulan iştirak halindeki her lafızdır.
Tek başına ve müşâreke olmaksızın tek bir anlam için konulan her lafız ve tek başına belirli fertler için konulan her isimdir.
Tek başına tek bir anlam için konulan her lafızdır.
Bir tek ferde delâlet eden şahıs ismidir.
Tek başına birden çok fert için konulan lafızdır.
Aşağıdaki mezheplerden hangisi “husun ve kubuh”un aklî olmadığını ileri sürmektedir?
Cehmiyye
Mu’tezile
Eş’ariyye
Maturidiyye
Hanefiyye
İslam hukuk usulünün beslendiği ilmi alanları nelerdir?
Kelâm-felsefe
Fıkıh-kelâm-mantık
Kelam-sözbilim-fıkıh
Kelâm-dilbilim-şer’i hükümler
Fıkıh-hadis-tefsir
“İnsan” sözü ne tür bir lafızdır?
Hâss
Müevvel
Âm
Müşterek
Mukayyed
Hanefi fıkıh usulü alimlerinin konulduğu mana yönünden lafızları tasnifi aşağıdakilerden hangisidir?
hâs, emir ve müevvel
âmm, müşterek ve nehiy
hâs, nehiy ve müevvel
hâs, âmm, müşterek ve müevvel
hâs, müşterek, emir ve müevvel
“Boşanmış kadınlar kendi başlarına üç kur’ süresi beklerler” (Bakara, 228) ayetindeki ‘üç’ kelimesini lafız türü ve delalet biçimi hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Müşterek lafız-katiyyü’d-delâle
Has lafız-delaleti zanni
Has lafız-delaleti kesin
Amm lafız-delaleti katî
Amm lafız-delaleti zannî
Fıkıh usulü aşağıdakilerden hangisiyle ilgilenmez?
Deliller
Hükümler
Kur’an
Sünnet
İbadetler
Hükmün mahiyeti ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Hanefi usulcülere göre hüküm mükellefin fiilinin vasfıdır.
Mütekellimûn mesleğine mensup usulcüler hükmü Allah’ın kelâm-ı nefsîsi olarak görürler.
Şafiî usulcüler hükmü tanımlarken hükmün ilişkili olduğu mahalli merkeze almışlardır.
Şafiîlere göre “îcâb”, “tahrîm” işlemini hüküm olarak nitelerken Hanefîler “vücub”, “hurmeti”e hüküm derler.
Şer’î hüküm kulların fiillerine ilişkin olup nesnelere ilişkin değildir.
Aşağıdakilerden hangisi memzuc usul yöntemine göre yazılmış eserlerden biridir?
El-İhkam
Takvimü’l-edille
El-Menar
Et-Tahrir
El-Müstesfa
Vacib” ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez.
Hanefîler göre vacip kesin ve bağlayıcı olmakla birlikte zannî delillere dayanmaktadır.
Hanefîler dışındaki usulcülere farz ve vacip terimleri eş anlamlıdır.
Şafiîler vacip için “amelî farz” tabirini kullanırlar.
Şafiîlere göre vacip şâri‘in mükelleften yapılmasını kesin ve bağlayıcı tarzda istediği şeydir.
Hanefîlere göre vacibi inkar kişiyi dinden çıkarmaz.
Mümeyyiz çocuğun ehliyeti ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Eksik vücup eh...
[
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın