KELAM VİZE 2014
1-Eş’arilerin irade hürriyeti konusundaki görüşleriyle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Fiillerin hem hâlıkı hem faili Allah’tır*****
Kulun cüz’i iradesi yaratılmıştır.
Kul kesbeden Allah ise yaratandır
Allah fiil anında kulda bir güç yaratır.
Sorumluluğun sebebi kişideki kesbtir.
2-Mu’tezile’nin kader inancına karşı çıkması ve bunu reddetmesinin en önemli sebeplerinden biri bu inancın suistimali ve yol açtığı problemlerdir.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi kader inancının yol açtığı problemlerden biridir?
Kelamullah tartışmalarının ortaya çıkması
Allah’ın teşbih ve tecsimi
Emevi ve Abbasi yöneticilerinin kaderi bir iktidarı meşrulaştırma aracı haline dönüştürmeleri*****
Teaddüd-ü kudema
Haberi sıfatlar problemi
3-Allah’ın varlığını ispat metodlarından hangisi özellikle kelamcıların delili olarak bilinmektedir?
İmkan delili
Gaye delili
İlliyet delili
Hudus delili*****
Ontolojik delil
4-Aşağıdakilerden hangisi itikadi bir hükümdür?
Allah’ın kelam sıfatı mahluk değildir*****
Kibirli olmak kötüdür
Kurban kesmek vaciptir
Sadaka vermek iyidir
Günahlardan dolayı tevbe etmek gereklidir
5-Maddeden münezzeh ve mücerred olan Allah, kendisi dışındaki tüm varlıkları yaratmıştır. Allah’ın yaratmış olduğu maddi alemle irtibatın nasıl sağlandığı ve Allah ile alem arasındaki ilişki tartışma konusu olmuştur. İslam filozofları Allah’ın alemle ilişkisi sudur teorisi ve ukûl-û aşere ile izah etmeye çalışmışlardır.
Buna göre İslam kelamcıları Allah’ın alemle irtibatını nasıl izah etmişlerdir?
Fiili sıfatlarla*****
Haberi sıfatlarla
Nefs teorisiyle
İmkan deliliyle
Sudûr teorisiyle
6-Aşağıdaki mezheplerden hangisi marifetullahın zorunlu olduğunu savunmaz?
Eş’ariyye *****
Matüridiyye
Mu’tezile
Şia
Zeydiyye
7-Aşağıdakilerden hangisi dini hüküm çeşitlerinden biri değildir?
Teşrii Hüküm*****
Fer’i Hüküm
İtikadi Hüküm
Ahlaki Hüküm
Ameli Hüküm
8-Mu’tezile, Ehl-i sünnetin subuti sıfatlar arasında zikrettiği bazı sıfatları fiili sıfat olarak nitelendirmiştir. Kelam sıfatı bu bağlamda değerlendirilen sıfatlardan biridir.
Aşağıdakilerden hangisi Mu’tezile’nin fiili sıfatlar konusundaki bu farklılığının zorunlu bir neticesidir?
Meani sıfatların inkar edilmesi
Haberi sıfatların tevil edilmesi
Aslah prensibi
Kur’an’ın mahluk ve hadis olduğu düşüncesi*****
Adalet ilkesi
9- I. Vahye mutlak bağlılığı düstur edinmişlerdir.
II. Ehl-i sünnet-i hassa olarak da isimlendirilir.
III. Hem itikadi hem de ameli konularda re’ye itibar etmezler.
Yukarıdaki bilgilerin hangisi/hangileri Selefiyye hakkında doğrudur?
I ve II*****
I, II ve III
II ve III
I ve III
Yalnız I
10- Aşağıdakilerden hangisi kesinlik ifade edip etmeme bakımından nakli delilin kısımlarından biri değildir?
Subutu ve manaya delaleti kat’i deliller
Subutu mütevatir, manaya delaleti zan ifade eden deliller
Subutu kat’i delaletti zanni deliller
Subutu zanni manaya delaleti kat’i deliller
Subutu zan ifade eden manaya delaleti mütevatir deliller*****
11-Aşağıdakilerden hangisi tahkiki imanı taklidi imandan farklı kılan özelliklerden biri değildir?
İnanılacak esaslar araştırılarak ulaşılan imandır
Bu imana ulaşmada istidlal metodları kullanılır
İman esasları kalple tasdik edilir*****
Kur’an’ın pek çok ayetinde bu iman tavsiye edilir
Şüpheler ve vesveseler karşısında daha dayanıklıdır
12- Kebairinneler olduğu ve sayıları ile ilgili hadislerde farklı rivayetler bulunmaktadır. Bununla birlikte hangi günahların kebair olduğu hususunda bazı ölçüler belirlenmiştir. Aşağıdakilerden hangisi bu ölçülerden biri değildir?
Hadislerde yer almışsa, hadislerin mütevatir olması*****
Ayet ve hadislerde büyük olarak belirtilmiş olması
Hakkında tehdit edici bir nass bulunması
Onu işleyenin dünyada ve ahirette ceza almasına sebep olan fiiller
Naslarda belirtilmediği halde, bireysel ve toplumsal zararı nasslarda açıkça belirtilen fiil ve davranışlar
13-Kelam metoduyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
İlk defa Mu’tezile tarafından kullanılmıştır
Matüridi ve Eş’ari bilginler müteahhirin döneminde kullanmaya başlamışlardır*****
Nakil esas olmakla birlikte akla da büyük önem verilmiştir
Nazar ve istidlal metodlarına çokça yer verilmiştir
Akla, mütekaddimin döneminde az yer verilirken, müteahhirin döneminde daha çok yer verilmiştir
14- I. Mecusiler ve Seneviyye’nin Allah’tan başka varlığa tapmaları
II. Hristiyanların üçlü ilah anlayışı
III. Yahudi ve Hristiyanların din adamlarını uluhiyet konumuna yükseltip tapmaları
Yukarıda verilen şirk örnekleri sırasıyla hangi şirk çeşidi kapsamında değerlendirilmektedir?
Şirk-i teb’iz/şirk-i taklid/şirk-i takrib
Şirk-i istiklali/ Şirk-i teb’iz/ şirk-i takrib
Şirk-i takrib/ Şirk-i istiklali//Şirk-i teb’iz
Şirk-i istiklali/ Şirk-i teb’iz/ şirk-i taklid*****
Şirk-i teb’iz/ Şirk-i istiklali/ şirk-i taklid
15- İnsanın ahlaki sorumluluğunu temellendirmek için mu’tezile bilginleri, ‘’hayır ya da şer olsun kişinin bütün fiillerinin yaratıcısı olduğu’’ görüşünü benimsemişlerdir. Buna karşı Ehl-i Sünnet bilginleri Mu’tezile’ye bazı eleştiriler yöneltmişlerdir.
Aşağıdakilerden hangisi bu konudaki en temel eleştirileridir?
Kişi kendi eylemlerini yaratmaktan acizdir
Yaratma Allah’a has bir vasıftır. Allah’tan başkasına yaratmayı nispet etmek Allah’tan başka ilahların varlığını kabul etmektir*****
Allah varlıkların sadece bir kısmının yaratma sıfatıyla nitelenmesine izin vermiştir
Bu, kulların Allah’tan daha kudretli olmalarına yol açmaktadır
Bu, insanın iradesini Allah’ın iradesinin üstüne çıkartmaktır
16- ‘’Bütün insanlar ölümlüdür’’
‘’Ali de bir insandır’’
‘’O halde Ali de ölümlüdür’’
Şeklindeki delil hangi istidlal yöntemi kapsamında değerlendirilmektedir?
Endüksiyon
Tümevarım
Analoji
Ta’lil*****
İstikra
17- Kelamın Allah’ın bilgisine ulaşmada kullandığı yöntem aşağıdakilerden hangisidir?
Marifet yöntemi
Keşf yöntemi
Aklî istidlal yöntemi*****
Lugavî metod
Nakil metodu
18- I. Tekvin mükevvenin aynıdır.
II. Tekvin mükevvenin gayrıdır.
III. Tekvin sıfatı hadistir.
IV. Tekvin sıfatı ezelidir.
Yukarıda verilen bilgilerin mezheplerle eşleştirilmesi, hangisinde doğru verilmiştir?
Eş’ariyye: I ve III Matüridiyye: II ve IV*****
Eş’ariyye: I ve III Matüridiyye: I ve III
Eş’ariyye: II ve IV Matüridiyye: II ve IV
Eş’ariyye: I ve III Matüridiyye: I ve IV
Eş’ariyye: II ve III Matüridiyye: II ve IV
19- I. Müteşabihler konusunda soru sormamak ve anlamlarının ne olduğunu araştırmamak
II. Müteşabih ayet ve hadislerin yorumu ile kalben meşgul olmamak
III. Allah’ın, Kur’an ve sünnette nitelendiği gibi olduğuna iman etmek
Verilen bilgiler sırasıyla Selefiyye’nin hangi ilkelerine karşılık gelmektedir?
Takdis-imsak-tasdik
Aczini itiraf-keff-imsak
Sükut-imsak-tasdik
Marifet ehline teslim-keff-takdis
Sükut-keff-tasdik*****
20- “Kendisini ve başka bir şeyi bilmeyi de gerekli kılandır” şeklinde tanımlanabilecek kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Medlul
Delil*****
İstidlal
Bilgi
Akıl
[
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın