1-Aşağıdakilerden hangisi İslâm kültürü etkisinde gelişen Türk Edebiyatının gösterdiği özellikler açısından ortaya çıkan kollarından biridir?
Osmanlı Dönemi
İslâm Sonrası İslâm Kültürü Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı Dönemi
Türk Edebiyatı Dönemi
Selçuklu Dönemi
Dîvân Edebiyatı
2-Aşağıdakilerden hangisi Horasan bölgesinde yetişen sûfîlerden biri değildir?
Ahmed b. Hudravayh el-Belhî Ebû Hâmid
Ebû Yezîd Tayfur b. îsâ b. Surûşân el-Bestâmî
Üveys el-Karanî
Sehl b. Abdullah et-Tüsterî
Ebû Hafs el-Haddâd
3-Dînî-Tasavvufî ağırlıklı olup gösterdiği özellikler itibariyle, daha çok halk edebiyatı - hece vezni, dörtlük, bazen de aruz etkisinde kalmış olan, aynı zamanda Dîvân Edebiyatı kültürünü de yansıtan edebiyattır. Bu tarif aşağıdaki edebiyat çeşitlerinden hangisine aittir?
Dîvân Edebiyatı
Modern Edebiyat
Halk Edebiyatı
Tanzimat Edebiyatı
Tekke Edebiyatı (Tasavvuf Edebiyatı
4-Tasavvufla ilgili aşağıda söylenenlerin hangisi yanlıştır?
Tasavvuf zahidler ve abidler yoludur.
Tasavvuf kelimesi Hz. Peygamber döneminde kullanılıyordu.
TTasavvuf kalplerini gafil olmaktan koruyan, dünyadan yüz çevirip zahirî âleme ruhî kabiliyetlerini geliştirmeye çalışan zâhid ve âbidler topluluğunun tuttukları yoldur.asavvuf kalplerini gafil olmaktan koruyan, dünyadan yüz çevirip)
dünyadan yüz çevirip zahirî âleme ruhî
Tasavvuf Hz. Peygamberin manevi hayatıdır.
Tasavvuf Zühd ve takvada Sahabe, Tâbi'în ve Tebe'-i tâbi'îni takib edenlerin yoludur
5-Atasözü anlamındadır. Söz, haber, mektup, risale, darb-ı mesel, kıssa, hikâye, târihî şeyler gibi anlamlar da verilmiştir. "İlk şiir örnekleri olan dinî şiirlerle birlikte manzum olarak söylenen atasözleri" diye de tarif edilmiştir.
Yukarıda bahsedilen edebiyat türü aşağıdakilerden hangisidir?
Sav
Destan
Sagu
Koşuk
Kam
6-Arapça kökenli olup kelime anlamı, vasıf, medh ü sena ile birlikte tanımlama ve nitelemek, demektir. Istılah anlamı ise: "Hz. Peygamber'i medh edip öven, vasıflarını sayan manzumeler" demektir.
Yukarıda tarif edilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Hilyeler
Tevhidler
Mevlidler
Na’tler
Münacatlar
7-Aşağıdakilerden hangisi XIII. Ve XIV. Yüzyıl Türk İslam edebiyatı temsilcilerinden biri değildir?
Sultan Veled
Ahmed Yesevi
Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî
Ahmed-i Gülşehrî
Âşık Paşa
8-Mevlânâ’nın büyük oğludur. Mîlâdî 25 Nisan 1226'da Karaman (Lârende)'da doğmuştur. Annesi Gevher Hâtûn'dur. İlk eğitim ve öğretimini babası Mevlânâ'dan öğrenmiş, babasının yakın dostlarından da faydalanmıştır. Konya'da Akıncılar Medresesi'ne devam etmiş, daha sonra bilgisini artırmak maksadıyla Şam'a gönderilmiştir. Mevlevîliği bir tarikat hâlinde kurup teşkilâtlandırmış Mevlevi Âyîni'ni ve Mevlev
Sultan Veled
Şems-i Tebrizi
Selahaddin Zerkubi
Bahauddin Veled
Çelebi Hüsameddin
9-Türk Edebiyatı'nda siyer konusunda ilk eser veren şâir aşağıdakilerden hangisidir?
Lâmi'î Çelebi
Nâbî
Fuzûlî
Erzurumlu Mustafa Darîr
Süleyman Çelebi
10-XI. yüzyılın sonlarında Batı Türkistan'ın Sayram (îsfîcâb) kasabasında doğmuştur (477/1083). Babası Şeyh İbrahim, annesi Mûsâ Şeyh'in kızı Ayşe Hâtun'dur. İlköğrenimini Yesi'de yaptıktan sonra, dönemin İslâm merkezlerinden olan Buhârâ'ya gider. Orada meşhur âlim ve sûfî Şeyh Yûsuf el-Hemedânî (ö.535/1140)'ye intisab etmiş ve onun etkisi altında kalarak birlikte birçok yer gezmiştir. Şeyhi Yûsuf el
Korkut Ata
Zengi Ata
Mansur Ata
Ahmed Yesevi
Çoban Ata
11-Arslan Baba ile birlikte Türkistan'dan İslâm Dîni'nin esaslarını öğrenmek maksadıyla Arabistan'a giden ve Hz. Ebu Bekir ile görüşüp İslâm'ı kabul etmiş olanlardan biridir. Ozanlar Pîri diyede meşhur olmuştur.
Yukarıda bahsedilen sufi aşağıdakilerden hangisidir?
Zengi Ata
Süleyman Hakîm Ata
Korkut Ata
Mansur Ata
Çoban Ata
12-Aşağıdakilerden hangisi Mevlana’nın eserlerinden biri değildir
Fîhi Mâ-Fîh
Mesnevî
Divan-ı Hikmet
Mecâlis-i Seb'a
Dîvân-ı Kebîr
13-Aşağıdakilerden hangisi İslâm öncesi dönemde daha çok Sözlü Edebiyat ürünlerinden biri değildir?
Baksılar
Sagular
Koşuklar
Destanlar
Savlar
14-Aşağıdakilerden hangisi Eski Türk Edebiyatı'nın kaynaklarındaki unsurlardan biri değildir?
Türk Adet Örf ve Gelenekleri (Giyim kuşam, yeme içme, vs.)
Türk tarihi ve Millî kültür unsurları (Gelenek ve görenekler)
İran Mitolojisi (Mitolojik olay ve özellikle kişiler)
Dil malzemesi (Deyimler, Atasözleri, Halk söyleyişleri ve edebî dili oluşturan bütün öğeler).
İslâm Tarihi (Tarih
15-Sakın terk-i edebden kûy-ı mahbûb-ı Huda'dır bu
Nazargâh-ı İlâhî'dir makâm-ı Mustafâdır bu
Felekde mâh-ı nev Bâbü's-Selâm'ın sîne-çâkidir
Bunun kandîli Cevza matla-ı nûr u ziyadır bu
Yukarıda bir kısmı aktarılan Nâbî (1642-1712)’nin bu şiiri hangi edebi türe örnektir?
Tevhidler
Mevlidler
Münacatlar
Na’tler
Hilyeler
[
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın