butun soruların toplamını hazırladım sadece cevapları yazdım kolaylık olması acısından
Tasavvuf II Sınav Soruları
1) '' Osmanlı Devletinin ilk kuruluşunda medresenin yanında bir de tekkenin tesis edilmesi, diğer bir ifadeyle Dursun Fakih'in yanında bir de mutasavvıfın bulunması, devletin tasavvuf ve tarikatlara verdiği önemi göstermesi bakımından dikkat çekicidir.''
Bu dönemde Dursun Fakih'le birlikte ismi anılan mutasavvıf aşağıdakilerden hangisidir?
Şeyh Edebali
2 ) Tekkelerin Edebiyat Fakültesi olarak nitelendirilmesi ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Tekkeler Edebiyat alanında İsmâil Dede Efendi gibi bir dâhî yetişmiştir.
3 ) Tarikatların sosyal faaliyetleri ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
Seyyah dervişler vasıtasıyla İslam’ın diğer Müslüman ülkelere yayılması. ******
4 ) Tekkelerin sosyal fonksiyonları bağlamında bazı tekkeler “Tecrit Yeri” vazifesi yapmışlardır. Aşağıdakilerden hangisi bu tekkelerden biridir?
Üsküdar Miskinler Tekkesi
5 ) Aşağıdaki kavramlardan hangisi Tasavvuf tarihinde tekke için kullanılan isimlerden değildir?
Küveyr
6 ) Aşağıdakilerden hangisi tekelerin sosyal faaliyetlerinden biri değildir
Hapishane
7 ) Aşağıdakilerden hangisi Bayramiliğin özelliklerinden biri değildir
Anadolu dışında Balkanlara da yayılan Bayramiyye, Halvetiyye ve Nakşibendiyye izleri taşır.
8 ) Aşağıdakilerden hangisi Nakşbendiliğin özelliklerinden biri değildir?
.
Nakşibendiyye’nin önemli bir esası “Devran”dır.
9 ) Bahâeddin Nakşibend ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır
Bahâeddin Nakşibend’in kendisinden çok önce vefat etmiş olan Alâeddin Attâr tarafından da manen yetiştirildiği kabul edilir.
10 ) Aşağıdakilerden hangisi Mevleviliğin özelliklerinden biri değildir?
Mevleviyye’de çile (halvet), 100 gündür. Çileye giren bir Mevlevî dervişi, bu süre içinde tekkede bulunmak zorundadır, orayı izinsiz terk edemez.
11 ) Bedeviyye ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Bedeviyye Mısır dışında da bir çok ülkede özellikle Hindistan’da yaygınlık kazanmıştır.
12 ) Aşağıdakilerden hangisi XVI-XIX. Asırlarda belli başlı tasavvufî olaylardan biri değildir?
Yeniçeri Ocağı’nın 1838 yılında kaldırılması üzerine, Bektaşî tekkeleri de kapatılmış ve şeyhliklerine Nakşî, Kâdirî ve Mevlevî halifeler tayin edilmiştir.
13 )Aşağıdakilerden hangisi Halvetiyye’nin kollarından biri değildir?
Kâsâniyye: Ahmed Kâsânî (ö.1542)
14 )Şazaliyye tarikatı hakkında yanlış tır?
Şâzelî, İstanbul halk folkloründe fırıncıların pîri olarak kabul edilmiştir. Eski İstanbul’da birçok fırında, “Her sabah besmeleyle açılır dükkânımız; Hazret-i Şâzelî’dir pîrimiz üstâdımız” levhası asılı bulunurdu
15 ) Mevlevilik hakkında hangisi yanlış?
Mevlânâ, Zerkûbî’nin ölümünden sonra Sultan Veled ile aynı sohbeti devam ettirmeye çalıştı.
.
16 )Aşağıdakilerden hangisi Yeseviyye’nin özelliklerinden biri değildir?
Yeseviyye’de zikir hafî olup “hatme” adıyla anılır.
17 )Halvetiyye ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Haftanın belli günlerinde Halveti tekkelerinde sesli olarak topluca icra edilen zikre “sema” ve “hatm-i hâce” gibi isimler verilir
18 )Kadiriyye ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Kâdiriyye’yi Anadolu’ya ilk defa Abdülkadir Geylânî’nin torunlarından Hüseyin Hamevî getirmiştir..
19) “XII-XIII. asırlara genel olarak bakıldığında tarikatların tekevvün dönemi olarak dikkati çeker.”
Aşağıdaki tarikatlardan hangisi bu dönemde kurulmamıştır?
Halvetiyye
20 )Aziz Mahmud Hüdayi ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Celvetiyye’nin kurucusu Aziz Mahmud Hüdâyî, 1541’de İstanbul’da doğdu.
21 )Rifaiye ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır.
Rifâiyye, Kâdiriyye gibi Horasan kökenli bir tarikattır.
22 ) Aşağıdakilerden hangisi Nakşbendiyye kollarından biri değildir?
Şemsiyye: Ahmed Şemseddin Sivâsî
23 )Aşağıdaki eserlerden hangisi Abdülkadir Geylânî’ye ait değildir?
Fütühatü’l-Mekkiyye
24 )Hacı Bektaşi Veli'nin eserlerinden değildir?
-menakibül arif
25 )Sufiler tasavvufun gayesi hakkında aşağıdakilerden hangisini söylememişlerdir?
Adil olmak
26 ) Kadiriyye’de toplu zikir hangi şekilde icra edilir?
Cehrî-Kıyâmî
27 ) Hacı Bektaşi Veli ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Hacı Bektâş Veli o zamanki adıyla Sulucakarahöyük, bugünkü adıyla Nevşehir’e yerleşmiştir. Burada 1171 yılında vefat etmiş ve türbesi buradadır.
28 ) Aşağıdaki isimlerden hangisi XIV. ve XV. Asır mutasavvıflarından biri değildir?
-Hacı Bektaş-ı Velî
29) Sa’diyye’nin kurucusu Sa‘deddin el-Cebâvî (ö.575/1180) ile ilgili aşağıda belirtilenlerden hangisi yanlıştır?
Nesebi baba tarafından Hz. Ömer’e, anne tarafından Hz. Ebu Bekir’e ulaşır.
30) Abdülkadir Geylânî’nin tasavvufi görüşleri ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
O, İbn-i Arabi tarafından sistemleştirilen tasavvuf anlayışını geliştirmiş, dinin zahirî hükümlerine bağlılık konusunda son derece titiz davranmıştır.
31) Çiştiyye ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Adını, asıl kurucusu Hâce Ebû İshak eş-Şâmî’nin şeyhi Mimşâd ed-Dîneverî’nin emriyle yerleştiği Herat yakınlarındaki Çişt köyünden alır.
32) 12-13.yy.islam dünyasında en yaygın tarikatlar..
.Kairiyye,Yeseviyye,Rifaiyye
33) Şeyhul meşrik lakabı verilen tarikat şeyhi? C:A.Geylani
34) -Ruh hastalıklarını telkin yoluyla tedavi eden ? C:Saadettin el- Cebavi
35-Kanuni ile süt kardeş olan şeyh? C:Beşiktaşlı Yahya Efendi
36-Menakibül Arifin kimin eseri? C:Ahmet Eflaki
37-Hangi yüzyılda tekke neşriyatı çoğalmıştır?19 yy
39) Aşağıdakilerden hangisi Mevleviliğin özelliklerinden biri değildir?
Mevleviyye’de çile (halvet), 100 gündür. Çileye giren bir Mevlevî dervişi, bu süre içinde tekkede bulunmak zorundadır, orayı izinsedemez******************************
40) Hangisi tarikatlerin onksiyonlarından değildir?
Seyyah dervişler vasıtasıyla İslam’ın diğer Müslüman ülkelere yayılması.*************
41) Tarikatlar dönemi ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Bu dönem XII. asırdan başlayarak tasavvufî tefekkürün en büyük temsilcilerinin yetiştiği, tasavvufî şiir ve edebiyatta en değerli mahsullerin verildiği bir süreçtir.
Tasavvuf tarihi dönemlerinin ikincisi olan tarikat dönemi, tasavvuf müesseselerinin (tarikat, tekke, fütüvvet teşkilatı vb.) ortaya çıkarak sosyal hayatın bir parçası haline geldiği dönemdir.
Siyasî otoritenin zaafa uğradığı XII-XIII. Asırda halkın manevî otoritelere sığınarak sıkıntılarından uzaklaşmaya çalıştığı; halkın ve yöneticilerin XI. asırdan itibaren sûfîlere gösterdikleri hürmet, saygı ve yardımın giderek arttığı görülür.
Bu dönemde kaleme alınan İbnü’l-Fâriz’in Dîvân’ı, İbnü’l-Arabî’nin Füsûs’u, Konevî’nin Fükûk’u ve Fahreddin Irâkî’nin Lemeât’ı tefekkür tarafı ağır basan, tasavvuf düşüncesini zengin kavramlarla açıklayan eserler olarak ilgi çekmiştir.
XII-XIII. Asırlar bir yandan ehl-i sünnet tasavvufu gelişip kurumsallaşırken, diğer yandan da Kalenderî ve Hayderî gibi Şîa fırkalarının tasavvufî kisve altında faaliyet gösterdikleri görülür.
42) Hacı Bayram Veli ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
“Somuncu Baba” diye tanınan Safiyyüddin Erdebîlî’ye intisap etti. Mürşidi ile birlikte hacca gitti ve dönüşte Aksaray’a yerleşti*****.
43) Aşağıdakilerden hangisi Yeseviyye’de tasavvufi anlayışın temelini oluşturan kavramlardan değildir?
Sema **********
44) Aşağıdakilerin hangisi Şazeliyye tarikatının özelliklerinden biri değildir?.
Şâzeliyye öncelikle İstanbul, Kahire ve Bağdad gibi şehirlerde teşekkül etmiş ve sonraki dönemlerde Mısır’ın yanı sıra Mağrib bölgesine de yayılmıştır.++++++(doğru cevap)
45) Kadiriyye ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Kâdiriyye’yi Anadolu’ya ilk defa Abdülkadir Geylânî’nin torunlarından Hüseyin Hamevî getirmiştir. xxxxxxxxxxxxx
[
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın