Tefsir tarihi 1.2.3.4.5.ünite çalışma soru ve cevapları
1. tevilin tarifini yapınız?
c-Te’vîl, âyetin, taşıdığı anlamlardan birine ircâ edilmesidir.
2- Meali l tanımlayınız
c-Istılahta, bir sözün mânâsının her yönü ile aynen değil de, biraz noksanı ile ifade edilmesine meâl denir. Kur’ân-ı Kerim tercümesi için kullanılan meâl kelimesi, Onu, aynen tercümeye imkân olmadığına, daha doğrusu yapılan işte bir eksikliğin mevcut olduğunu belirtmek içindir.8
3- Tercme kelimesinin ıstılah manası nedir?
c- Tercüme kelimesinin ıstılahtaki mânâsı “bir kelâmın mânâsını diğer bir lisanda dengi bir tabir ile aynen ifade etmektir.”
4-Tercüme kaça ayrılır?
C- Tercüme iki kısımdır: 1. Harfî veya Lâfzı Tercüme, 2. Tefsirî Tercüme.
5. Tefsir ilminin gayesi nedir?
c- gâyesi; gerek bu dünyada, gerekse öbür dünyada kişilerin selâmete ve saâdete ulaşmalarını sağlamak için Allah’ın kitabını, Onun ifâde etmek istediği maksada yakın olarak anlamak, anlatmak ve faydalı sonuçlar çıkarmaya çalışmaktır.
6. Tefsirn konusu nedir?
c- Tefsir ilminin konusu, bütünüyle Kur’ân âyetleridir. Tefsir, Kur’ân’ın bütün âyetlerini ve kelimelerini araştırma konusu yapar
7. Tebyinin manası nedir?
c- tebyin ;açıklamak
8. Peygamberimiz kuran-ı kerimin hepsini mi tefsir etmiştir?
C- Peygamber Efendimiz (sas), hem sahibî efendilerimizin sorduğu ayetleri, hem de bazen kendiliğindin tefsir etmiştir. Fakat O (sas), Kur’an’ın hepsini değil de, sadece belli bir kısmını açıklamıştır.
9. Peygamberimiz kuranı ne şekillerde tefsir etmiştir?
C- Hz. Peygamber’in tefsiri, Kur’ân’ın mücmel olan âyetlerini tafsîl, umumî hükümlerini tahsîs, müşkilini tavzih, neshe delâlet etme, müphem olanı açıklama, garip kelimeleri beyan etme, tavsif ve tasvir ederek müsahhas hale getirme, edebî incelikleri muhtevî âyetlerin maksadını bildirme gibi belli başlı kısımlara taalluk eder
10. Sünnet kuranı kaç şekilde beyan eder
c- Sünnet, Kur’ân’ı iki şekilde beyân eder. Birincisi, kitaptaki mücmeli beyândır. Meselâ, namaz vakitleri, zekâtın miktarı, hac menâsikinin beyânı gibi. ikincisi ise, Kitapta bulunmayan bir hüküm koyar.
12 . sahabe kura- kerimi tefsir etmek için hangi metotlara baş vuruyordu? C-. Çoğunlukla âyetlerin sebeb-i nüzûllerini anlatmak sûretiyle tefsir yapmışlardır.Hakkında nass mevcut olanlar üzerinde konuşmuyorlardı. Bunların dışındaki tefsirine ihtiyaç duydukları ayetlerin açıklanmasında re’y ve içtihâda basvuruyorlardı. Bu arada diğer ilahî kitaplara ve Ehl-i Kitab’a da müracaat etmişlerdir. Ancak isrâiliyyat denilen bu bilgileri almada Kur’ân ve Hadîs’i birer tashih kaynağı görerek, onlara muhâlif olan bilgileri bir tarafa bırakmıslardır. Çoğunlukla âyetlerin sebeb-i nüzûllerini anlatmak sûretiyle tefsir yapmıslardır.
11. Sahabi ve tabiinin tefsiri arasındaki metot farkları nelerdir?
C- Sahâbe Tefsiri, kendilerine mânâsı kapalı gelen ayetlerle sınırlı kalmışken, tâbiîler döneminde Kur’ân’ın bütünü tefsir edilmeye başlanmıştır. Yine Sahâbe’nin yaptığının aksine, ayetlerin icmâlî mânâlarıyla yetinilmeyip gerektiğinde kelimeler de tefsir edilmiştir. Lügat müfredatının yanında târihî bilgiler, fıkhî şerhler ve gayb âlemini tasvîr mahiyetinde açıklamaların yapılması da sahâbe döneminde fazlaca görülmeyen, tâbiûna ait tefsir özelliklerindendir
14. Sahabe ve tabiinden sonraki dönemlerde hangi tefsir metotları çıkmıştır? C- Başlangıçtan günümüze kadar, lügat, belâgat, edebiyat, gramer, fıkıh, mezhep, felsefe, tasavvuf ve daha pek çok yönlerden tefsirler meydana getirilmiş, bu farklı alanlardaki tefsirlerde farklı usûller ortaya çıkmıştır.
12. Diğer islam ilimlerinde olduğu gibi tefsir ilminde de durgunluk hangidönemde olmuştur?
C- İslâm’ın ilk beş altı asrından sonra,
16. Birkaç asırdan beri Avrupada meydana gelen fikri hareketler İslam dünyasında hangi ülkelerde en çok etkili olmuştur?
C- Hindistan ve İran’da
17. Son dönemdeki Müslümanlar arasındaki ilmi hareketlilik kaçıncı asırda olmuştur?
c- milâdî XIX. asır,
18. Avrupa’nın ilhadi ve dehri felsefe hareketlerinin İslam dünyası ve Osmanlı devletinde hangi batini hareketlere sebep olmuştur?
C- Üçüncü Selim ve ikinci Mahmut devirlerindeki ıslahat, Gül hâne Hattı, Islahât-ı
Hayriye, Necit’te Vahhabî, Mağrib’de Sultan Süleyman el-Alevî’nin hareketleri gibi olaylar
meydana gelmeye başlamıştı.
19. Bu son dönem tefsircilerinin tefsir yapma amaçları nelerdir?
C- ilim adamları tefsir ilmindeki durgunluğa ve taklitçiliğe bir son vermeye çalıştılar. İslâm dininin, ilme karşı bir tutumu olmadığı noktasından hareket ederek yeni metot ve arayışlara yöneldiler
19. Rivayet (nakli tefsir veya me´sur tefsir)tefsiri nedir?
c- Kur’ân-ı Kerim’in, Resûlullah (sas)’in sünneti, sahâbe ve tâbiûn sözlerine dayanan tefsirdir
20. Dirayet tefsiri(rey tefsir veya ma´kul tefsir) nedir?
c- Arap dili ve edebiyâtı, dinî ve felsefî ilimler ile çeşitli müspet ilimlere
dayanan tefsirdir
22. Mevdui(konulu) tefsiri tanımlayınız.c- Konulu Tefsir; aynı konuda ve Kur’an’ın değişik sûrelerinde zikredilen âyetleri toplamak, -mümkün olduğu kadarıyla- nüzûl sırasına göre tertip edip, nüzûl sebeplerine vâkıf olmak ve bundan sonra da konularına göre metotlu bir şekilde araştırıp açıklamak ve onlardan hüküm çıkarmaktır.
23.kurandaki tefsir farklılıklarının nedenleri nelerdir?
C*-Kur’ân tefsirindeki farklılıkların, biri Kur’ân’ın yapısı, muhtevası ve üslûbundan,
diğeri de müfessirlerin görüş, düşünce ve tavırlarından kaynaklanan iki ana sebebi
bulunmaktadır.
*Kur’ân-ı Kerim’in lafzından kaynaklanan ihtilaflar söz konusu olduğunda akla
mütesâbih ayetler gelmektedir. Bu da iki farklı yorum, iki farklı anlayış demektir.
Dolayısıyla mütesâbihlik, kendi yapısı gereği, farklı anlayışları içinde barındırmaktadır.
*Kur’ân’ın muhtevasında yer alan bilgilerin, çok yönlü ve çok değisik hedefleri ihtiva etmesi ve bu bilgilerin, aynı zamanda çok mükemmel şekilde sunulmuş olmasıdır.
24- günümüzdeki ¨kuran Müslümanlığı¨ve ¨Yeniden kurana dönelim¨ şeklindeki söylemlerin asıl amacı nedir?
c-“Çünkü, Kur’ân Müslümanlığı” ve “Yeniden Kurân’a dönelim” seklindeki söylemlerden kastedilen, hakikaten Kur’ân’dan gerektiği şekilde istifade değil, “Sünnet”i devre dışı bırakma hareketidir.
25-.günümüzdeki tefsir çalışmalarına ait tefsir metotlarından hangisi daha faydalı bir tefsir metodudur?
C- Kurân’dan en iyi istifade edebileceği veya problemlerinin çözümünü bulabileceği bir metot olan bu yeni yöntemin adı, Konulu Tefsir metodudur.
TEFSİR TARİHİ 2.ÜNİTE SORULARI 1. tefsir kelimesi kuranda hangi manada kullanılmıştır?
c-“Tefsir”. açmak, açıklığa çıkarmak kapalı bir seyi açmak ve ortaya çıkarmak mânâlarına gelir
ve izah etmek demektir. Kur’ân-ı Kerim’de bu mânâda kullanılmıştır.
2.türkçede tefsir hangi manalarda kullanılmıştır?
c- Türkçe’de tefsir, “yorum ve Kur’ân tefsirine dâir yazılmış kitap” mânâlarında
kullanılmaktadır. Ayrıca Arapça’da “şerh” kelimesiyle eş anlamlı olarak “ilmî ve felsefî
eserleri izah etmek” mânâsında da kullanılmıstır.
2. Tefsirin ıstılahı tanımlarından birkaçını yazınız.
c-“O, Allah kelâmının açıklamasıdır”, yahut “O, Kur’ân lafızlarının ve mefhumlarının
açıklayıcısıdır”
Diğer bir tanıma göre ise; “Tefsir, insan gücü ve Arapça dil bilgisinin verdiği imkân
nispetinde Kur’ân metninin mânâsını konu edinen bir ilimdir”.
“Tefsir, mânâya açık bir sekilde delâlet edecek bir lafızla âyetin mânâsı, durumu, kıssası
ve inis sebebini açıklamaktır”.
3-Aşağıdaki tanım hangi ilim dalını ifade etmektedir?(vize sorusu)
“İnsan gücünün yettiği kadarıyla Kur’ân-ı Kerim’de ALLAH’ın murâdını araştıran bir ilimdir”
Kur'ân
Tefsir *
Kıraat
Fıkıh
Hadis
4-Tefsirlere giren “Yahûdî kaynaklı fikirler, aynı zamanda Hıristiyan kaynaklı fikirler ve bunların ikisinin karışımından ibâret olan Bâtınî ve Gnostik (irfânî) fikirler”e ne ad verilir? (Vize)
İsrâil kıssaları
İsrâiliyyât*
Yabancı fikirler
Yahudi ve Hıristiyan haberleri
Yanlış haberler
5-Aşağıdaki tanımlardan hangisi “Meâl” kelimesinin en doğru tanımıdır?(vize)
Bir sözün başka bir dile tercüme edilmesine meâl denir.
Hepsi
Bir sözün mânâsının her yönü ile aynen değil de, biraz noksanı ile ifade edilmesine meâl denir. *
Kur’an’ın tam olarak açıklanmasına meâl denir.
Âyetlerin eksik olarak te’vil edilmesine meâl denir.
6-Aşağıdaki cümledeki boş yere hangi kelime daha uygundur?(vize)
“Kur’ân-ı Kerim’in …. Büyük bir ihtiyaç vardır.”
Tercümesine
Meâline
Türkçesine
Te...
[
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın