> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Zadul Mead > Vitir mi sabahın sünneti mi daha üstün
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Vitir mi sabahın sünneti mi daha üstün  (Okunma Sayısı 1070 defa)
08 Ağustos 2011, 13:23:46
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 08 Ağustos 2011, 13:23:46 »



1— Vitir mi, Sabahın Sünneti mi Daha Üstündür?

 

Fakihler, sabah namazının sünneti mi, yoksa vitir mi daha güçlü (mü-ekked) sünnettir, sorusuna iki ayrı görüşle cevap vermişlerdir. Fakihlerin vitirin vacibliği konusunda ihtilaf etmiş olmalarım ileri sürerek tercih yap­mak mümkün değildir. Çünkü sabah namazının sünnetinin de vacib olup olmadığında ihtilaf etmişlerdir. Şeyhülislâm İbn Teymiye'nin şöyle dediği­ni işittim: "Sabahın sünneti amelin başlangıcı, vitir ise sonu mesabesinde­dir. Bundan dolayı Hz. Peygamber (s.a.), sabahın sünnetini ve vitiri kılar­ken ihlâs sûrelerini (Kul hüvallahu ahad ile Kul ya eyyühe'l-kâfirûn'u) okur­du. Bu iki sûre ilim-amel, marifet-irâde ve inanç-niyet tevhidlerini bünyele­rinde toplamışlardır."

"Kul hüvallahu ahad" sûresi, şu hususları içerir: İnanç ve marifet tevhidini; ve Rab Teâlâda varlığına inanılması gerekli şu konuları: Her yönden mutlak surette ortaklığa aykırı anlam taşıyan ahadiyyet = teklik vas­fını; hiçbir şekilde noksanlığın ilişemeyeceği sıfatların hepsinin O'nda var­lığını gösteren samediyyet vasfını; samediyyetin ayrılmaz özelliklerinden olan çocuksuzluk ve babasızlık durumunu ve teşbih, temsil, başkalarıyla benzer olma özelliklerini ortadan kaldırma anlamını taşıyan herşeyden müstağnî olması, ahadiyyeti ve denginin bulunmaması özelliklerini. Bu sûre O'nda her türlü üstün özelliklerin varlığını, O'nda hiçbir noksanlığın bulunmadı­ğını, üstünlüğünde O'nadenk yahut benzer birinin olmadığını ve mutlak surette O'nun ortağının olamayacağını ifade etmektedir. İşte bu temel esaslar, itikadî-ilmî tevhidin kavşak noktalarıdır. Bu tevhide sahib olan kimse, bü­tün sapık ve müşrik fırkalardan ayrılır. Bundan dolayı bu sûre, Kur'an'ın üçte birine denktir. Çünkü Kur'an'ın esası haber ve inşâya dayanır. înşâ üç kısımdır: 1- Emir, 2- Nehiy (yasaklama), 3- İbâha (mubah kılma). Ha­ber ise iki çeşittir: 1- Yaratıcıdan (c.c), O'nun isimlerinden, sıfatlarından ve hükümlerinden haber, 2- O'nun yaratıklarından haber. "Kul hüvallahu ahad" sûresi, tamamen yalnızca O'ndan, O'nun isimlerinden ve sıfatların­dan haber vermektedir. Bundan dolayı da Kur'an'ın üçte birine denktir. "Kul ya eyyühe'l-kâfirûn" sûresi (kendisine inanan okuyucusunu) kasdî, iradî ve amelî (pratik) şirkten kurtardığı gibi bu sûre de kendisine inanan okuyucusunu ilmî şirkten kurtarır. İlim, amelden önce ve amelin önderi, lideri, komutanı, ona hükmeden hâkimi, onu uygun yerlere oturtan yön­lendiricisi olduğu için "Kul hüvallahu ahad" sûresi, Kur'an'ın üçte birine denktir. Bunu bildiren hadisler neredeyse mütevâtirlik derecesine ulaşmak­tadır. "Kul yâ eyyühe'l-kâfirûn" sûresi, Kur'an'ın dörtte birine denktir. Bunu bildiren hadis, Tirmizî'de İbn Abbas (r.a.) yoluyla şu şekilde nakle­dilmektedir: "İzâ zülzilet sûresi, Kur'an'ın yarısına denktir. Kul hüvallahu ahad sûresi, Kur'an'ın üçte birine denktir. Kul yâ eyyühe'l-kâfirûn sûresi, Kur'an'ın dörtte birine denktir.'[731] Bu hadisi Hâkim de Müstedrek'tz ri­vayet etmiş ve "isnadı sahih" demiştir.

Nefisler nevalarına uydukları için ve birtakım maksatlara ulaşmak yo­lunda pekçoklarmın, zararlı ve bâtıl olduklarını bildikleri halde nevalarına kapıldıkları için iradeye dayalı amelî şirk, nefisler üzerinde daha baskın rol oynamaktadır. Bu şirki nefislerden temizlemek, söküp atmak, ilmî şir­kin temizlenmesinden, sökülüp atılmasından daha zor, daha güçtür. Çün­kü ilmî şirk, ilim ve delil ile yok olur gider; böyle bir şirk içinde bulunan kimse bir şeyi olduğundan başka bir şekilde bilme imkânına sahip değildir. Ama kasıt ve irade şirkinde durum böyle değildir. Çünkü bu şirkin içinde olan kimse, nevasının baskınlığı iie şehvet ve gazap sultasının, nefsi ege­menliği altına alması sebebiyle ilmin bâtıl ve zararlı olduğunu gösterdiği şeylere kapılır. [732] Bu yüzden amelî şirki gidermeyi üstlenen "Kul yâ eyyühe'l-kâfirûn" sûresinde, benzeri "Kulhuvallahu ahad" sûresinde gö­rülmeyen bir tekrar ve vurgulama sözkonusu olmuştur. Kur'an iki bölüm olduğundan; bir bölümü dünyaya, onun ahkâmına, onunla ilişkili hususla­ra ve orada yaşayan mükelleflerin davranışları vs. konulara; diğer bölümü de âhiret ve orada olacaklara dairdir. "İzâ zülzilet" sûresi, başından sonu­na kadar yalnızca bu (ikinci) bölüme ayrılmış olup, bu sûrede sadece ahiret ve o zamanda yeryüzü ile yeryüzü sakinlerinin durumlarının ne olacağı anlatılmıştır. Bunun için Kur'an'ın yarısına denk olmuştur. Bu hadisin -Allah daha iyi bilir ya- sahih olması çok uygundur. İşte bu sebepten Hz. Peygamber (s.a.) iki rekât tavaf namazında bu iki sûreyi okurdu.[733] Çün­kü bu sûreler, ihlâs ve tevhîd sûreleridir. Hz. Peygamber (s.a.) bu sûrelerle günün ameline başlar, onlaria son buldururdu.[734] Tevhidin sembolü olan hacda bu iki sûreyi okurdu. [735]


[731] Tirmizî, 2896; Hâkim, Müstedrek, 1/566. Hadis zayıftır. Ancak "Kulhüvallahu ahad, Kur'an'ın üçte birine denktir" kısmı, Buharı ve Müslim'in So/i/Vilerİnde rivayet edil­miştir. "Kul ya eyyühe'l-kâfirûn, Kur'an'ın dörtte birine denktir" kısmı ise Hâkim (1/566) ve Taberânî (et-Mu'çemu'l-Kebîr, 3/203) tarafından rivayet edilmiştir. Bu ri­vayet zayıfsa da Ahmed (3/146, 147) ve Tirmizî'nin (2897) Enes'ten rivayet ettikleri ve Taberânî'nin (Sagîr, s.32) Sa'd b. Ebî Vakkas'tan naklettiği hadisler buna destek sağlar, bunlar sayesinde sıhhat kazanır, kuvvet bulur.

[732] Günümüzde alkollü içkiler, uyuşturucular, sigara vb. şeylerin zararlı olduklarını bile bile içenleri burada hatırlamak yerinde olur,

[733] Müslim,  1218.

[734] Sabahın sünnetinde okuduğu rivayeti: Müslim, 726; Ebu Davud, 1256; Nesâî, 2/155, 156. Vitirde okuduğu rivayeti: Tirmizî, 462; Nesâî, 3/136. Senedi hasendir. Ayrıca bu İkincisini .Nesâî, (3/245) Hz.Âişe'den sahih İsnâdla rivayet etmiştir ki bu hadisi Hâkim (1/305) sahih saymış, Zehebî de ona katılmıştır.

[735] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 1/292-294.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Vitir mi sabahın sünneti mi daha üstün
« Posted on: 29 Mart 2024, 01:45:01 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Vitir mi sabahın sünneti mi daha üstün rüya tabiri,Vitir mi sabahın sünneti mi daha üstün mekke canlı, Vitir mi sabahın sünneti mi daha üstün kabe canlı yayın, Vitir mi sabahın sünneti mi daha üstün Üç boyutlu kuran oku Vitir mi sabahın sünneti mi daha üstün kuran ı kerim, Vitir mi sabahın sünneti mi daha üstün peygamber kıssaları,Vitir mi sabahın sünneti mi daha üstün ilitam ders soruları, Vitir mi sabahın sünneti mi daha üstünönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes