๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 06 Eylül 2012, 17:01:33



Konu Başlığı: Felâket Zamanlarında
Gönderen: Sümeyye üzerinde 06 Eylül 2012, 17:01:33
II. Felâket Zamanlarında: [356]

 

(a) Hanefî Mezhebine göre, felâket zamanlarında, sadece imam için ve yalnızca sabah namazında kunût okumak sünnettir; münferîd ise kunût okumaz. Bu  durumda kunût,  ikinci rekâtte kavme (rükû kalkışı) halinde okunur. Muktedî, kunûtun okunması sırasında susar, kıraatin açıktan yapılması halinde sadece âmîn der.

(b) Şafiî Mezhebine göre, felâket zamanlarında bütün namaz­larda kunût okunabilir. Namaz gizli kıraatli de   olsa, imam ve münferîd kunût kıraatini açıktan yapar, muktedîyse sadece ima­mın kunût duasına âmîn der. Bu kunût için, sehiv secdesi gerek­mez.

(c) Hanbelî Mezhebine göre, taun dışındaki felaketlerde kunût okunabilir. Devlet başkanı veya naibi, bu durumlarda, cuma dışındaki bütün namazlarda kunût okuyabilir. Kunûtun sözleri, felâkete uygun olur. Devlet başkanı dışındaki mükellefler de, kunût okuya­bilir.

 
Yeri Ve Zamanı:

 

(a) Bir grup hukukçuya göre, her namazda kunût okunabilir.

(b) Hanefî Mezhebine göre, kunût duası, sadece vitir nama­zında vardır ve üçüncü rekâtte rükûdan önce okunur.

(c) eş-Şafiî’ye göre, sabah namazında, ikinci rekâtte rükûdan sonra, yani kavme halinde, Ramazan’ın son onbeş gününde vitir namazında rükûdan sonra, yani kavme halinde okunur.

(d) Bir grup hukukçuya göre sadece Ramazan’daki vitir na­mazlarında kunût okunur.

(e) Bir grup hukukçuya göre, kunût, Ramazan’ın ilk onbeş günündeki vitir namazlarında okunur.

(f) Hanbelî Mezhebine  göre, kunût,  vitirde  rükûdan  sonra okunur, önce okunması da caizdir. Felâketlerden sonra, cuma dı­şındaki farz namazlarda da okunabilir.

Kunût yerinde yapılmayınca nasıl hareket edilir? [357]

(a) Hanefî Mezhebine göre, kunût, okunmayıp daha sonra rükûda hatırlanırsa geri dönülmez, düşer. Bununla birlikte  dönüp okursa tekrar rükû yapmadan namazı tamamlar.

(b) Maliki Mezhebine göre de, rükûda hatırlandığında kunûtu okumak için geri dönülmez, dönülürse namaz bozulur.

 
Miktarı:

 

Kunûtun miktarı İnşikak sûresini okuyacak kadarlık za­mandır.

 
Sözleri: [358]

 

Kunût duasıyla ilgili olarak çok çeşitli rivayetler vardır. Ha­nefî Mezhebine göre, kunût duası olarak bilinen “Allahumme İnna Neste’inuke ve Allahumme İyyake Na’budu...” duaları okunur. Bunu bilmeyenler “Rabbena Âtinâ”yı okur, bunu da bilmeyenler üç defa” Allâhummeğfirli” diye dua eder.

Hanefî Mezhebine göre, kunût duasından sonra saîât okunur, mevrud salâtın okunması efdaldir. [359]

Cessâs’ın zikrettiğine göre, hanefî hukukçu Ebu’1-Leys es-Semarkandî de, salât okunmasını uygun görür. [360]

Şafiî Mezhebine göre, kunût duasındaki sözlerden birini unu­tan sehiv secdesi yapar. [361]

 
Binekte ve Ulaşım Aracında Kılınması: [362]

 

Cumhur’a göre, vitir namazı, binekte ve ulaşım aracında kılınabılirken, Hanefî Mezhebine göre, kılınmaz.




[352] İbn Rüşd, BM, c. I, s. 160; Kâsânî, BS, c. I, s. 274; Cezîrî, Fame, c. I, s. 239.

[353] İbn Rüşd, BM, c. I, s. 103; Kâsânî, BS, c. I, a. 273; İbn Kudâme, age, c. II, s. 151-154; Cezîrî, Fame, c. I, s. 237-238, 239; Mergınânî, Hidâye, c. I, s. 66.

[354] Cezîrî, Fame, c. I, s. 240.

[355] İbn Kudâme, age, c. II, s. 154-155; Cezîrî, Fame, c. I, s. 238, 239; Mergınânî, Hidâye, c. I, s. 66.

[356] İbn Kudâme, age, c. II, s. 155-156; Fame, c. I, s. 237, 238, 239.

[357] Kâsânî, BS, c. I, s. 274; Cezîrî, Fame, c. I, s. 236, 240.

[358] Krş. İbn Rüşd, BM, c. I, s. 103; Kâsânî, BS, c. I, s. 273; İbn Kudâme, age, c. II, s. 153-154; Cezîrî, Fame, c. I, s. 236-240.

[359] Cezîrî, Fame, c. I, s. 238.

[360] Kâsânî, BS, c. I, s. 274.

[361] Cezîrî, Fame, c. I, s. 239.

[362] İbn Rüşd, BM, c. I, s. 161.