> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuranda İnsan Psikolojisi >  Nefs
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Nefs  (Okunma Sayısı 763 defa)
20 Şubat 2011, 17:41:09
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 20 Şubat 2011, 17:41:09 »



Nefs (Hevâ)

 Mevzuumuz şer problemi olduğuna göre evve­la, insanda kötülüğün kaynağı olan gücü söz ko­nusu etmeliyiz. Bu güç ümmet arasında daha ziya­de “nefs” adıyla anılır. “Nefs” kelimesi, 'can' karşı­lığı olarak ruh manasına, bir şeyin zatı, kendisi manasına[772], aynı zamanda, insanda gazab ve şehvet kuvvetinin toplandığı şey[773] manasına kullanılmıştır. Kuşeyrî, nefsin, ruh ile olan irtiba­tını şöyle izah eder: Nefs, muhtemelen, şu beden kalıbına tevdî edilen ve kötü huyların mahalli olan bir latifedir. Nitekim, ruh da beden kalıbına tevdî edilen, güzel huyların mahalli olan bir latifedir. İnsan bu ikisinin toplamı bir varlıktır.[774]

Nefs kelimesi, Kur'an'da, hem can, hem ruh hem de birşeyin zatı manalarına kullanılmış­tır.[775] Biz burada, Kur'an'daki bir diğer kullanılışı ile, Hevâ manasına göre ele alacağız. Hevâ, nefsin şehvete meyli için kullanıldığı gibi, bizzat şehvete meyyal nefs için de kullanılmıştır.[776] Bu manada, nefs, cahil ve zâlimdir. Her kötü iş ve söz onun bu cehaletinden ve zalimliğinden neş'et eder. İnsandaki her şerrin kaynağı odur. Faydalı ilimle cehaleti, salih amelle zulmü bertaraf edilme­lidir.[777] Nitekim Cenab-ı Allah: “Zulmedenler, bilgisizce kendi hevalarına tabî oldular.” [778] buyururken, bilgisizlikle hevaya uyma birleşince, zulmün ve küfrün ortaya çıktığını bildirmek­tedir. Kur'an'da hevâ hep bu şekilde menfî manada kullanılmıştır.[779] Allah Teala, Davud (as)’a şöyle tavsiyede bulunmuştu:

“Hevâna tabî olma ki bu seni Allah yolundan saptırır.” [780] Çün­kü, hevâ, cismani lezzetlere dalmaya, ruhanî saa­deti elde etmeyle meşgul olmamaya davet eder.[781] Keza Cenab-ı Allah, hevasına gem vuranları cennetle müjdelemiştir [782] Binâenaleyh, heva ve hevese gem vurmak, taat da­iresinin merkezi durumundadır. Çünkü o, her az­gınlığı, her haddi aşmayı ve her günaha dalmayı isteyen bir kuvvettir. Bütün musibetlerin temeli ve şerlerin kaynağıdır. Nefsi yaratan Allah'tır. Onun za'flarına, içyüzüne ve sırlarına hakkıyla vakıftır. Ona bu hususiyetleri yerleştiren zaten O'dur. Ama, insana, buna karşılık, arzularını gemleme kabili­yeti de vermiştir.[783]

Nefsin bu halini Allah Teala, Yusuf (as)'ın ağ­zından çok güzel ifade eder[784]: “Şüphesiz nefs olanca şiddetiyle kötülüğü emredendir.” [785] Demek ki haddi zatında, insan nefsi fenalığı kuvvetle âmirdir, fenalığın kumandanıdır. Yani, umumiyetle insan nefsinin tabiatında, şehvete meyi, kuvvetlerini ve uzuvlarını o yolda kullanma hasleti vardır.[786] Yusuf (as) böylece, onlardan biri olması hasebiyle kendi nefsinin de[787] aynı hususiyeti taşıdığını söylemektedir. Ayetin deva­mında, ancak Allah'ın rahmeti ve muhafazasıyla ona muhalefet ettiğini beyan etmektedir. Cenab-ı Allah O'nu, efendisinin hanımıyla imtihan ettiğin­de, beşeri tabiatının, nefsi meylinin nıuktezası ola­rak, kadına karşı içinden meyleder gibi olmuştu. Fakat bu meyli, ihtiyarına bağlı bir kasıt nevin­den olmayıp oruçlu bir kimsenin, sıcak bir günde, soğuk suya karşı olan meyli gibiydi. Ki bu meyi teklif sınırları haricindedi.[788] Bu meylin menbaı olan insanî nefse karşı mücadele şarttır. Nite­kim Resulullah (as):

“Gerçek mücahid, nefsiyle mücahede edendir.” buyurmuştur.[789] Çünkü, adeta afakî bir nefs pozisyonundaki şeytanın, tam karşılığı olarak enfusî bir şeytan gibi olan[790] nefs insanın en büyük düşmanıdır.[791] Resulullah (as) “Senin en büyük düşmanın iki yanın ara­sında olan nefsindir.” buyurur.[792]

İnsana, yaptığı ibadetlerde, sevab ve şeref ka­zandıran, böyle bir nefsinin bulunmasıdır. Çünkü, o bu nefse karşı muhalefet ederek, ibadet edebil­mektedir. Nitekim, Mücahid'in nakline göre, Ömer (ra)'a soruldu ki “günah işlemeye meyli olduğu halde, onu işlemeyen insan mı, günah işlemeye meyli dahi olmayan insan mı daha efdaldir?” Hz. Ömer: “Günah işlemeye meyli olduğu halde onu işlemeyen daha efdaldir.” cevabını verdi.[793]

İnsandaki bu nefs, şer ile imtihan olmaktan da hiç hoşlanmaz: “Ne vakit o insanı deneyerek, rız­kını daraltırsa:

“Şimdi de Rabbım bana ihanet etti der.” [794] Çünkü:

“Hakıykat insan hır­sına düşkün ve sabrı kıt olarak (helû'an) yaratıl­mıştır. Kendisine şer dokundu mu feryadı basan­dır. Ona hayır dokununca da çok cimridir.” [795] Ayette zikredilen son iki hal, insanın “helû'” oluşunu açıklayan sıfatlardır. Allah insanı bu tabiat üzere yaratmıştır. İnsanın hükatinda bu sıfatlar mündemiçtir.[796] Zamahşerî insanın bu tabiatta yaratıldığını kabul etmez, bunun sonra­dan kazanılmış bir huy olduğunu, çünkü, Allah'ın bunu zemmettiğini ileri sürer.[797] Razı de Kur’an'da geçen bu gibi ayetlerdeki, “insanın” kafir­ler olduğunu iddia edenleri reddeder. Müminlerin­de bu kelime şümulüne girdiğini söyler.[798] Nef­sin bu hal üzere yaratıldığını, bunun izalesinin mümkün olmadığını söyler.[799] Keza:

“İnsan rabbine karşı çok nankördür.” [800] ayeti bir rivayette[801] insanın bu tabiatta yaratılmış olduğuna delildir. Kısaca insan nefsi, rahmetten hoşlanır, aksi olursa üzülür. İnsan cinsine öyle za­lim ve cahil bir halet-i ruhiyye vardır ki, çokları nimet vereni düşünmez, nimet ve zaruretin hikmetiyle alakadar olmaz da, nimet tecrübesi gördü­ğü halde, o elinden alınıverdiği zaman herşeyi unutur, bir yeûs ve nankör kesilir.[802]

Kur'and'a, nefsin, levvame, mutmainne, emmare şekilleri zikredilmiştir. Bu noktada, bizim esas mevzuumuz olan nefs-i emmâredir. Nefs-i Emmâre, bedenî tabiata meyleden, hissi lezzet ve şehvetleri emreden, kalbi süfli tarafa çeken, kötü­lüğün kaynağı olan nefistir. Nefis deyince bu an­laşılır. Bu şirkin de kaynağıdır. Nefs-i levvame, gaflet uykusundan uyandığı nisbette, kalb nuruy­la nurlanan nefistir. Karanlık yaratılışı icabı, ken­disinden bir kötülük çıkınca kendisini ayıplar ve kendisinden nefret eder. Nefs-i mutmainne ise, kalb nuruyla tamamen aydınlanmış, kötü sıfatlardan kurtulup, yüce ahlaka   ahlaklanmış olan ne­fistir.[803]

Nefs kelimesi Kur'ân'da başka manalarda da kullanılmıştır ama esas olarak, anlatmaya çalıştı­ğımız manada kullanılmıştır.[804]


[772] Müfredat, R. Isfahani, 764; Razî, 31/177, en - Nefs ve'r-Ruh, 27; Kuşeyrî, Risale, 182.

[773] Gazali, 3/5.

[774] Kuşeyrî, Risale, 183.

[775] R. Isfahani, 764; Gazali, 3/5

[776] R. Isfahani, 796.

[777] İbn Kayyım, 1/220.

[778] Rûm: 30/29.

[779] Râzî, 12/63.

[780] Sâd: 38/26.

[781] a. g. e., 20/200.

[782] Nazi'ât: 79/40,41.

[783] S. Kutub, 30/34.

[784] Şevkânî, 3/34;  RM., 13/2.

[785] Yusuf: 12/53.

[786] Şevkânî, 3/35; RM., 13/2.

[787] RM., 13/2.

[788] Zamahşerî, 2/311; Şevkânî, 3/1.7; RM., 12/213; S. Kutub. 12/213,

[789] Müsned, 6/20 - 22: Muttaki Hindi, 4/269.

[790] S. Karakoç, Allaha İnanma ve İnsanlık, 23

[791] S. Ateş, Sülemî, 147.

[792] Muttaki Hindi, 4/269, Deylemî'den

[793] a. g. e., 2/321

[794] Fecr: 89/16.

[795] Meâric: 70/19,21.

[796] RM., 29/62.

[797] Zamahşerî, 4/159

[798] Râzi, 17/51.

[799] a. g. e., 30/129

[800] Adiyât: 100/6.

[801] RM., 30/218

[802] Elmalılı, 4/2768.

[803] RM., 29/136-137.

[804] Bu hususta bkn. R. Blachere, Note Sur Le Substantif Nafs 'Souffle VitaT 'Ame' Dans Le Coran, Semitica-I (1948) dergisi, Paris. Bu makale S. Kılıç tarafından ter­cüme edilmiş ve îslamî ilimler Fakültesi Dergisi'nin 5. sayısına verilmiştir.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Nefs
« Posted on: 19 Nisan 2024, 15:26:09 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Nefs rüya tabiri, Nefs mekke canlı, Nefs kabe canlı yayın, Nefs Üç boyutlu kuran oku Nefs kuran ı kerim, Nefs peygamber kıssaları, Nefs ilitam ders soruları, Nefs önlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes