Konu Başlığı: Kıssaların tekrarı Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 15 Mayıs 2011, 15:50:41 C- Kıssaların Tekrarı: Kıssa'nın amaç ve hedeflerini böylece sıraladıktan sonra kıssaların tekrar'ına kısaca değinmek uygun olur. Zira Kur'ânda geçen tekrarların büyük bir kısmı kıssalardadır. Tekrar konusu ise öteden beri düşmanlar tarafından çeşitli eleştirilere, Müslümanlar tarafmdanda farklı yorumlara konu olmuş bir husustur. "Tekrarlama" olayı evrende yer alan birçok hususta görülmektedir. İnsanın hayat boyunca tekrarla yemek yemesinden, su içmesinden ve hava teneffüs etmesinden tutun, bitkinin tekrar sulanmasına, güneşin tekrar doğmasına kadar birçok hususta tekrar vardır. Keza konuşmanın nesir ve şiirinde de tekrar, bir prensip olarak kendisini göstermektedir.[238] Tekrarın psikolojik açıdan büyük etkisi vardır. Çünkü tekrar vasıtasıyla tekrarlanan şey kişinin benliğine iyice işlenmiş olur[239]. Özellikle bireylere daha fazla maledilmek istenen husularda sıkça tekrara başvurma ihtiyacını çok kimse hissetmektedir.[240] [238] el-Alûsî’nin eski şairlerden Muhelhil'den nakl ettiği bir kasidenin az bir kısmında bir mısra tam yedi defa tekrar edilmiştir. Bkz. el-Alüsî, Mahmud, Ruhu'l-Meanî, Beyrut, 1985, XXVII. 97; el-Kasimî, Cemaleddin, Mehasinu't-Te'vil, Beyrut, 1978, XV, 305; İbnu Aşur, Muhammed et- Tahir, et-Tahrir ve't-Tanvir.Tunus 1984, XXVII, 246. Tabresî (ö.548/ll53)'nin Tevbe'ye ağıt yakan Leyla el-Ahyeliyye'den onbir beytini aktardığı kasidede tekrarın durumu şöyledir: Bir cümle beş defa; bir cümle iki defa; diğer iki cümle de ikişer defa tekrarlanmıştır. Bkz. et-Tabresî, el-Fadl b.el-Hasan, Mecma'ul-Beyan fi tefsiri'l-Kur'ân, Beyrut 1988, IX,301-302. [239] Bkz. Nakra, a.g.e., s. 110; Şimşek, s. 112. [240] Nakra, a.g.e., s. 130. Doç. Dr. Halil Çiçek, 20. Asırda Kur’an İlimleri Çalışmaları, Timaş Yayınları: 95-96. |