> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kıraat İlmi ve Tarihi > Kıraat Öğretimi Yöntemleri
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kıraat Öğretimi Yöntemleri  (Okunma Sayısı 6441 defa)
17 Mayıs 2011, 17:58:58
Vatan Var Olsun !
Dünyalılar
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 8.940


« : 17 Mayıs 2011, 17:58:58 »



2. Kıraat Öğretimi Yöntemleri


Kıraat eğitiminde, kıraati hocadan dinleyerek alma anlamına gelen "semâ", kıraati bizzat hocanın yakınında bulunarak onun ağzından alma ve gerekirse ona okuma ve tashih ettirme anla­mına gelen "müşâfehe" ve bir hocanın huzurunda ona ezberden veya mushaftan okuyarak kıraat dinletme anlamına gelen "arz" metotları uygulanmaktadır. Sema ve arzı birlikte gerçekleştirerek Kur'ân'ı tecvid kaidelerine göre itinalı bir şekilde okumaya da "edâ" denmiştir. Bu uygulamalar büyük oranda Hz. Peygamber-'in uygulamalarına ve tavsiyelerine dayanır. Resûluİlah Kur'ân'ı Cebrail'den semâ usulüne göre almış,[299] ona arz usûlüne göre okumuş,[300] ashâb da Resûl-i Ekrem'den bu metotlar ile Kur'ân öğrenmiş ve başkalarına öğretmişlerdir.[301]

Hz. Peygamber1 İn irtihalinden sonra ana dilleri olan Arap­ça'ya ve dilin sesiendiriliş keyfiyetine hakim olan ashâb bunu öğretirken edâ ve ifâde bakımından herhangi bir sıkıntı yaşama-mışlarsa da onlardan dinleyenlerin tamamının lafızları aynı doğ­rulukta almaları mümkün olmamıştır. Bu sebeple bu lafızları ve edâ keyfiyetlerini en iyi biçimde alanlar toplum içerisinde yavaş yavaş temayüz etmiş, bunlardan okuyanlar da kendi içerisinde tabakalara ayrılmıştır. Tedvin sürecini tamamlayan kıraatler bidavetten itibaren Kur'ân'ın tamamının tek bir kıraate göre okun­duğu ifrâd (infırad de denir) usûlüne göre okutulup öğretilmiş ve talebe bir kıraatte hatim yapmadan ötekisine geçirilmemiştir. İbnü'l-Cezerî'nin beyânına göre ifrâd usulü h. V, asra kadar böy­le devam etmiş, bu vakitten sonra Kur'ân'i birden fazla kıraati bir arada uygulayarak okuma anlamında kullanılan indirac usûlü (cem') uygulanmaya başlanmıştır.[302]

İndirac (Cem') metodunun diğer metoda sağladığı en önemli üstünlük eğitimi kolaylaştırmak ve zaman kazandırmaktır. İndirac metodunda talebenin, okumaya geçmeden önce bütün kıraaüan ifrâd üzere öğrenmiş, kıraat ve resm-i hatta dair birer kitabı ezberlemiş, tecvidi ve harflerin sıfat ve mahreçlerini öğ­renmiş olması ve uygulayabilmesi gerekmektedir. Okuyucu, kı­raat vecihlerini cem' ederken uygunsuz yerlerde durmamaya ve vakıf sonrasında uygun olmayan yerlerden başlangıç yapmama­ya dikkat edilmelidir. Bazı müteahhir kurrânm yaptığı gibi kıraat farklılıklarını kelime kelime okuyarak göstermek ise hoş olmayan bir bid'at olarak kabul edilmiştir.[303]

İbnü'l-Cezerî en-Neşf&t Mısırlıların ve Şamlıların cem' meto­duyla kendisinin bu ikisinden karma yaparak uyguladığı üçüncü bir cem' metodundan bahseder. Buna göre Mısırlılar okuma es­nasında haklarında kıraat farklılıkları olan kelime ve lafızlar üze­rinde dururlar ve o kelimeyi farklı kıraatlere göre okuyup tamam­ladıktan sonra diğer kelime ve âyetlere geçerler. Bu tarz bir oku­mada akıcılık ve okuma zevki kaybolduğundan İbnü'l-Cezerî tavsiye etmemektedir. Şamlılar ise okuyuş esnasında duraktan durağa kıraat vecihlerini uygularlar. Yani bir durak yerinden baş-layip diğerine giderler ve bir kıraati uygularlar, sonra aynı yere dönüp diğerini uygularlar ve böylece tüm kıraat farklarını göstetirler. Bu okuma tarzı daha yaygın olarak kullanılmıştır. İbnü'l-Cezerî'nin cem'u'1-cumû' adı verilen yönteminde ise Şamlıların cem'i biraz farklı olarak uygulanır. Belirlenen duraklar arasında Kur'ân sırasıyla kıraatlere göre okunmak yerine benzer kıraatler bir araya toplanır ve hepsi için bir okuyuş yapılır ve okuyuşlar bu şekilde tamamlanınca diğer durak arasına geçilir.[304] Ancak bu okuyuşun diğerlerine olan üstünlüklerine rağmen bazı ayrıntıları, tatbikini zorlaştırmaktadır. Aynca bu kıraat âlimlerinin kıraatlerin telfikini (birleştirilmesi) hoş görmeyen tavırları sebebiyle de bazı sakıncalar ihtiva etmektedir. Ancak öğretim maksadıyla ve ko­nuya vakıf olmayan başka kimselerin bulunmadığı bir yerde uy­gulanmasında bir sakınca görülemeyeceği gibi çok da yararlıdır. Şamlıların metoduna göre biraz da zaman tasarrufu sağlamakta­dır.[305]

Kıraat öğreniminin okunan kitaplara göre tasnif edildiği de görülmüştür. Mesela Seb'a Tarîkinde Dânî'nin Teysît'ı ve Şâtibî'nin Hirzü'l-emânîsi, Aşere Tarîki'nde ise İbnü'l-Cezerî'nin Tahbîrü't-Teysîfi ve Dürre'si okunmuştur. Teysîr ve Tahbîfın esas alınıp Hirzü'I-emânîve Dürre'mn ilave edildiği tarik sonra­ları İstanbul (İslâmbol) Tarîki adını almıştır. Hirzü'l-emânî ve Dürre'mn esas alınıp Teysîr ve Tahbîf'm. ilâve edildiği tarîk de sonraları Mısır Tarîki adını alarak yaygınlaşmıştır. Bu uygulama günümüze kadar geleneksel olarak gelmiştir. İstanbul ve Mısır tarîkleri içerisinde bazı şahıslara nisbetle ortaya çıkan bazı başka yöntemler daha bulunmaktadır.[306]

 

[299] el-Kıyâme 75/17.

[300] Buhârî, "Fezâ'ilü'l-Kur'ân", 7.

[301] bk. Buhârî, "Fezâ'ilü'l-Kur'ân", 32; Ahmed b. Hanbel, el-Müsned, I, 374, 380, 433; İbn Mücâhid, Kitâbü's-Seb'a, s. 48; Necati Tetik, Başlangıçtan IX. Hicri Asra Kadar Kıraat İlminin Talimi, İşaret Yayınlan, İstanbul 1990, s. 51-35, 91-99,

[302] İbnü'l-Cezerî, en-Neşr, II, 150; a.mlf., Müncİdü'l-mukriîn, s. 12, 14.

[303] İbnü'l-Cezerî, Müncidü'l-mukrffn, s. 12-13.

[304] İbnü'l-Cezerî, en-Neşr, II, 152: Yüksel, İbn cezerîve Tayyibetü'n-Neşr, s. 425-426.

[305] Bu yöntemlerin uygulanışı ve mahzurları için bk. Tetik, Kıraat İiminin Talimi s. 99-119.

[306] Karaçam, Kur'ân-ı Kerîm'in Nüzulü, s. 248-250; Tetik, Kıraat İlminin Talimi, s. 126-147; a.mlf, "Kıraat Eğitiminin Dünü, Bugünü, Yannı ve Kıraat Eğitiminde Meslekler", Kur'ân ve Tefsir Araştırmaları IV, Ensar

Neşriyat, İstanbul 2002, s. 156-162 (147-167). Abdülhamit Birışık, Kıraat İlmi ve Tarihi, Emin Yayınları, Bursa 2004: 133-135.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 18 Mayıs 2011, 08:31:44 Gönderen: saniyenur »
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Kıraat Öğretimi Yöntemleri
« Posted on: 29 Mart 2024, 12:45:53 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kıraat Öğretimi Yöntemleri rüya tabiri,Kıraat Öğretimi Yöntemleri mekke canlı, Kıraat Öğretimi Yöntemleri kabe canlı yayın, Kıraat Öğretimi Yöntemleri Üç boyutlu kuran oku Kıraat Öğretimi Yöntemleri kuran ı kerim, Kıraat Öğretimi Yöntemleri peygamber kıssaları,Kıraat Öğretimi Yöntemleri ilitam ders soruları, Kıraat Öğretimi Yöntemleriönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes