> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Hz.Muhammedin İslam Daveti > Putlar ve Müstekbirler
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Putlar ve Müstekbirler  (Okunma Sayısı 1328 defa)
31 Temmuz 2011, 14:07:22
Ekvan
Varlıklar, alemler, dünyalar. (Evren).
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 19.233


« : 31 Temmuz 2011, 14:07:22 »



Putlar ve Müstekbirler

 

insanların birçoğu, açıklandığı üzere, çok değişik gerekçelerle putlar edinmiş ve bunlara tapınışlardır. Bazısı korktuğu için, bazısı çok sevdiği için, diğer bazısı da daha başka amaçlarla. Kısacası, putperetliğin açığa çıkışı ve devamıyla ilgili yığın­la gerekçeden bahsetmek mümkündür. Ancak putlara yönelişteki amaçların fark­lılaştığı gibi, samimiyette aynılıktan da bahsetmek mümkün değildir. Aynı puta yönelen insanların bile, o putla ilgili inançlarmdaki samimiyet derecesi ve yine o putla ilgili beklentileri birbirlerinkinden ciddi anlamda ayrılabilmektedir. Bazısı inancında samimi bir şekilde putuna yönelip, putperestliğini sürdürürken; diğer bazısı putuna bağlılıkta ve putperestliğinde samimi olmayabilmekte, daha başka beklentilerin peşinde olduğu için öyle görünme ihtiyacı hissedebilmektedir. Put­perest halk kitlelerinin inançlarında genellikle samimi olduğunu söylemek gerçe­ğe aykırı olmaz. Onlar bazı putlara kendilerince haklı bazı nedenlerle taparlarken, bazı nesneleri kutsayıp putlaştırırlarken, düşünceleri ile inançları arasında bir ça­tışma yoktur. Genellikle tam bir samimiyet içerisindedirler. Eğer onlara yanlışla­rı anlayabilecekleri bir şekilde anlatılırca, yanlışlarından dönebilir veya alışkanlık gereği yanlışlarından dönmeseler bile durumlarının problemli olduğunu kabul ederler. Ancak bazı insanlar vardır ki bunların inançlarıyla eylemleri, düşüncele­riyle inançları her zaman uyumlu değildir. Esas inanç ve düşünceleri ile mensubu göründükleri inanç ve düşünceleri birbirinden farklı olabilmektedir. Bunun tipik örneği müşrik kitlelerin lideri konumundaki kimselerdir; ve elbette ki özellikle de Mekke'nin müşrik liderleri.

Mekke'nin müşrik liderleri Kur'an'ın put ve putperestlerle ilgili açıklamaların­dan ciddi anlamda rahatsız oldular. İnançlarının reddedildiğini, putlarının aşağı­landığını, samimi bir şekilde inandıklarını iddia ettikleri inançları nedeniyle ken­dilerine hakaret edildiğini ifade ettiler ve tüm bu gerekçelerle İslâm davetine sert tepkiler verdiler. Resulüllah'ı şikayet için Ebû Talib'e gittiklerinde ilk söyledikle­ri şey Resulüllah'ın putlarla ilgili yaklaşımı oldu. Ebû Talib'e yeğenini şikayet ederken şunları söylediler: 'Yeğenine engel olmalısın. Çünkü o ilâhlarımızı aşağılı­yor, dinimizi eleştiriyor, dinimiz nedeniyle bizleri akılsız olmakla suçluyor. Fakat putlarının reddedilmesi ve aşağılanması nedeniyle öfkelenen müşrik liderlerin as­lında bizzat kendileri, putlarına karşı lakayt ve kaba kimselerdi; içlerinde putları­nı aşağılayan, hakaret eden, alaya alan kimseler vardı. Hatta islâm'ın en katı düş­manı, putperestliğin en samimi taraftan ve destekçisi Ebû Leheb, en 'muktedir' putları olan Hübel'e bağışlanan değerli eşyaların çalınması olayına karışacak ka­dar inandığım söylediği şeye ters düşmüş birisiydi. Üstelik onun bu durumu istis­na da değildi. Müşrikler arasında, putlarına ayırdığı yiyecekleri veya undan yapıl­mış putları yiyenler, putlarına bağışlanmış eşyayı çalanlar eksik değildi. Yaük isimli putu karşısında 'Bu dünyada Tanrı kimine iyilik, kimine kötülük yapar. Yaûk ise ne iyilik, ne de kötülük yapabilir [453] diyen Şair Malik el-Hamdanî gibileri veya Sâ'd isimli putu karşısında; 'Biz Sâ'd'a bizi birlestirsin diye geldik, Fakat Sâ'd bizi darma­dağın etti. Öyleyse biz Sâ'd'dan değiliz. Sâ'd artık çöldeki kayadan başka birşey de­ğildir! Ona ne eğri ne de doğru için dua edilir [454] diyerek, puttan korkarak dağılan sü­rüsünü kızgınlık içerisinde toplamaya çalışanlar veyahut öldürülen babasının in­tikamı için izin almak niyetiyle gittiği putu.yanında fal oku çekip, istediği sonuç çıkmayınca; 'Babanın organını ısırasın! Eğer senin bahan öldürülmüş olsaydı beni alıkoymazdın [455] deyip, istediği gibi davrananlar her zaman görülüyordu. Üstelik bütün bunlar, Mekke toplumunda sıklıkla karşılaşılan davranışlardan olup, hiç tepki görmüyordu. Ayrıca, gelişmesine engel olamadıkları İslâm davetini kendile­ri için tehlike olmaktan çıkarmak maksadıyla, Mekke eşrafının Resulüllah'a tek­lifleri de inançlarındaki samimiyetsizliklerin en önemli belgesi durumundaydı. Davetin her gün daha güçlenerek ilerlediği bir aşamada Resulüllah'a gelerek an­laşma teklifinde bulunmuşlar ve nöbetleşe Allah'a ve putlara tapınmayı teklif et­mişlerdi. Tekliflerine göre, dönüşümlü olarak bir bir yıl Allah'a, bir yıl da putlara tapmaya ve bu nedenle bir yıllığına puta tapmaktan vazgeçmeye razıydılar.

Konuyla ilgili olarak Kur'an'm tartışılmaz tanıklığının ve bağlayıcılığının yanı sıra, diğer tarihi kaynaklar titiz şekilde gözden geçirildiği zaman, putlar dahilinde Peygamberlere yönelik ciddi tepkilerin halk kitlelerinden değil, putlara ve putla-nyla ilgili inançlara karşı lakayt olan toplumun eşrafından geldiği anlaşılmaktadır. Mekke toplumunda gerçekleşen de bu olmuştur. Resulüllah'ın islâm'ı tebliğ etme­ye başlamasıyla birlikte İslâm'a yönelik tepkide bulunanların arasında halk kesi­minden birilerine rastlamak pek mümkün değildir. Üstelik halkın arasında islâm hızla kabul görüp yaygınlaşmış, toplumun ileri gelenleri durumundaki yönetici ve zenginler ise, islâm'ın halk arasında yaygınlık kazanmasını durdurabilmek için hâl çareleri düşünmüşlerdir. Bu konuda, Ebû Leheb'in, Umeyye b. Halefin veya Nadr b. Haris'in değişik zamanlarda, islâm'ın halk arasında yaygınlaşmasını önle­mek için tedbirler alınması gerektiğini ifade etmeleri önemlidir.

O halde ne oldu da Kur'an'm putları reddetmesi veya müşriklerin putlarla ilgi­li düşünce ve kanaatlerinin eleştirilmesi özellikle eşrafın sert tepkisine neden ol­du? Bizzat kendileri inançlarının gerekleri konusunda son derece lakayt kişiler ol­malarına rağmen, niçin müminlere tepki verdiler? Bu tamamen putların fonksiyo-nuyla ilgilidir. Ancak bu, halk arasında yaygın olan 'aracı, 'şefaatçi' fonksiyonla­rıyla değil, daha özel fonksiyonlarıyla ilgilidir. Bu fonksiyon ise doğrudan eşrafın konumu ve durumuyla bağlantılıdır.

Halk putlara samimi bir şekilde inanıyor ve tapıyordu. Ancak müşrik liderle­rin durumu böyle değildi. Geleneğin yanı sıra, geleneğin bir unsuru olan putlar, müşrik toplumdaki mevcut inançlara ve hayat tarzına meşruiyet sağlıyordu. -Bu müşrik liderler için önemli bir özellikti. Onlar, putları ile ayrıcalıklı, imtiyazlı ko­numlarını devam ettirme imkânı elde ediyorlardı. Resulüllah'ın ve diğer mümin­lerin statükoyu ve putların sahte fonksiyonlarım reddetmeleri ise Mekke eşrafının en önemli menfaat araçlarını geçersiz kılıyordu. Eğer İslâm daveti halk açısından kabul görecek olursa, eşraflıkları sona ereceğinin farkındaydılar. Bu nedenle, is­lâm davetini durdurmanın veya saptırmanın mevcut konum ve durumlarını de­vam ettirebilmek için son derece hayatî bir konu olduğunu düşündüler. Halkı, tanrılarıyla (putlarıyla) alay edildiği bahanesiyle ayaklandırmak ise en kolay yol­du. Böyle olduğu içindir ki her çağda ve toplumda İslâm davetine ilk tepki veren­ler hep müşrik liderler olmuştur. Onlar kendilerine itaat eden ve ne söylerlerse ya­pan halka dönerek 'Pes etmeyin, yürüyün gidin, ilâhlarınıza sımsıkı sarılmaya de­vam edin, yapılacak tek şey budur! [456] veya 'Sakın Tanrılarınızı terk etme­yin. Özellikle Vedd'i, Süva'ı, Yegûs'u, Yeûk'u ve Nesr'i bırakmayın [457] de­mişlerdir.

Kur'an, putlar ile müşrik toplumun liderleri arasındaki bu gizli ilişkiyi gözler önüne serdi. Hatta, çok dikkatli kimselerin ancak fark edebileceği bu ilişkinin herkes tarafından fark edilmesini sağlayacak açıklamalar yaptı. Put-müstekbir iliş­kisini fark edemeyecekler için putların hangi amaçla tahsis edildiğini bizzat ken­dilerini put! aş tiranları örnek göstererek ve onların durumlarını ayrıntılı bir şekil­de anlatarak ortaya koydu. Kur'an'm bu konuda örnek olarak anlattığı müstekbir-lerden birisi Nemrut'tur. Kur'an, bir hakikat önderi olan Hz. İbrahim'in Nemrut'la mücadelesini anlatırken, pulculuğun müstekbirler için yerine getirdiği gizli özel­liğe dikkatleri çekti ve inancında samimi putperest kitlelerin, mensubu oldukları inancın kendilerine ne gibi zararlar verdiğini bir de bu yönüyle düşünmelerini sağladı. Çünkü, za'fa uğratılarak bilinçleri yok edilmiş, düşünceleri dondurulmuş insanların uyanmalarını, başlarındaki müstekbirlerin oyunlarını bozarak özgür­leşmelerini istiyordu.


[453] Ibn Hişam, es-Siretü'n-Nebeviyye, 1/82.

[454] İbn al-Kalbî, Putlar Kitabı, 41; Ibn Hişam, es-Siretü'n-Nebeviyye, 1/83.

[455] İbn al-Kalbî, Putlar Kitabı, 46; İbn Hişam, es-Siretü'n-N&beviyye, 1/88.

[456] Sâ'd, 38:6

[457] Nuh,71:23

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Putlar ve Müstekbirler
« Posted on: 26 Nisan 2024, 16:32:46 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Putlar ve Müstekbirler rüya tabiri,Putlar ve Müstekbirler mekke canlı, Putlar ve Müstekbirler kabe canlı yayın, Putlar ve Müstekbirler Üç boyutlu kuran oku Putlar ve Müstekbirler kuran ı kerim, Putlar ve Müstekbirler peygamber kıssaları,Putlar ve Müstekbirler ilitam ders soruları, Putlar ve Müstekbirlerönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes