Konu Başlığı: Haram yolla kazanılan mal da haramdır Gönderen: Sümeyye üzerinde 23 Ocak 2011, 14:58:34 Haram Yolla Kazanılan Mal Da Haramdır: Rasûlullah (s.a.), "Fahişenin ücreti, murdardır." buyurmuş ve ayrıca kâhinin ücretini, zurnacının kazancını yasaklamıştır[1194] Günah olan bir yolla kazanılan mal haramdır ve ondan yararlanmak iki sebepten dolayı helâl olmaz: i. Bu malın haram kılınması ve onunla faydalanmanın yasaklanması, o günahı işlemeyi önleyici bir rol oynar. Bu muamelenin meşru kılınması ise, fesâd yolunu açar ve insanları o günahı işlemeye teşvik eder. ii. Bedel (semen), insanların idrak ve bilgilerinde satılan maldan doğar. Dolayısıyla Mele-i a'lâ'da bedelin, satılan mal imiş gibi teşbihi bir varlığı olur. Ücretin de, yapılan işmiş gibi bir varlığı bulunur. Satılan malın ya da yapılan işin murdarlığından, o teşbihi varlığa idrak ve bilgil erindeki murdarlıktan, murdarlık bulaşır ve sonuçta bu ilmî suretin, insanların nefisleri üzerinde büyük etkisi olur. [1195] Masiyete Yardım Da Masiyettir: Rasûlullah (s.a.}, içki (hamr) hakkında, onu sıkana, sıktıra-na, içene, taşıyana, kendisi için taşmana îânet etmiştir.[1196] Masiyete yardımcı olmak, tervici için çalışmak, insanları teşvik etmek de masiyettir ve yeryüzünde bozgunculuktur. [1197] 2. Pis İşler Olması: Murdar hayvanın, kanın, insan ve hayvan pisliğinin alım satımı gibi. Bu işleri yapmada aşağılanma vardır ve bu yüzden şeytanlara benzeme hasıl olur. Temizlik ve murdarlıkları terketmek, Rasûlullah'ın (s.a.) getirmiş olduğu genel esaslardan biridir. Meleklere benzeme ancak bu sayede mümkün olur ve Allah Teâlâ, temiz olanları sever. Bu gibi pisliklere bulaşmamayı tümden yasaklama imkânı yoktur; zira bu kapının kapatılması büyük zorluklar doğurur. Bu durumda en azından bu gibi pisliklerle uğraşarak, onların ticaretini yaparak kazanç elde etme yoluna başvurmak yasaklanmalıdır. Pislik manasında olan şeylerden biri de "rafes" denilen, hayvanların çiftleşmesi gibi hayayı mucip şeylerdir. Bu gerekçeden dolayı Rasûlullah (s.a.), İaşenin satımını haram kılmış, hacamatçılığın bir kazanç yolu edinilmemesini emretmiş ve zaruret halinde de, "Bari onu devene yedir. [1198] buyurmuştur. Boğa çekilmesi karşılığında ücret alınmasını yasaklamıştır. [1199] Devenin döl için çekilmesinin yasaklığı da rivayet olunmuştur. Ücret şartı koşulmadan, gönüllü olarak verilen hediye yollu şeyin alınmasına ise ruhsat vermiştir. [1200] [1194] bkz. Ebû Dâvûd, Büyü', 38. [1195] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/334-335 [1196] bkz. Tirmizî, Büyü', 59; İbn Mâce, Eşribe, 6. [1197] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/335. [1198] bkz. Ebû Dâvûd, Büyü', H. No: 3422. [1199] bkz. Ebû Dâvûd, Büyü', H. No: 3429. [1200] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/335. |