> Forum > Atatürk Üniversitesi Önlisans İlahiyat Bölümü  > 1. Sınıf Bahar Dönemi > Hadis Tarihi ve Usulü > Ünite 1 Temel hadis kavramları
Sayfa: [1] 2 3   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Ünite 1 Temel hadis kavramları  (Okunma Sayısı 166731 defa)
13 Ağustos 2013, 03:34:29
Sefil
Yeni Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 28.807


« : 13 Ağustos 2013, 03:34:29 »



                                                                
                                                               HADÎS TARİHİ ve USÛLÜ

                                                            
                                                                        ÜNİTE 1
                                                    
                                                            TEMEL HADÎS KAVRAMLARI



GİRİŞ      
                                                     

İslam dininin Kurandan sonra temel kaynağı   Hz. Muhammed (Sav) söz, fiil (eylem) ve takrîrleri (onayları) olmuştur.
Hz. Peygamber hayattayken; gerek Kur’ân’ın anlaşılması, gerek ALLAH’ın emirlerinin yaşanması ve gerekse
yeni meselelerin çözümünde doğrudan ona müracaat edilmiştir.
Vefatından sonra ise, ona ait olan söz, fiil ve takrîrler nakledilmiş, incelenmiş,araştırılmış ve bu çerçevede M
müslümanlara has “Hadîs İlmi” teşekkül etmiştir.

Bilindiği üzere ilimler, kavramlar üzerine kurulur, ilim adamları o alanın kavramlarıyla düşünür, konuşur ve yazar.

Bu gerçeğe göre, bir bakıma ilim demek, kavramlaştırma demektir.
Hadîs âlimleri de başta ‘Hadîs ’ve ‘Sünnet’olmak üzere,bu çerçevede sayısız kavram üretmişlerdir.Hadîs ve sünnete dair kavramları bilmek, şüphesiz ki Hadîs İlminin temel anahtarıdır.

HADİS, SÜNNET, HABER, ESER

1.Hadîs (الحديث ):
Hz. Muhammed’in söz (القول ), fiil (الفعل ) ve takrirlerine (التقرير ) hadîs denir.

Hadîsin tanımı içinde yer alan bu unsurlara bazen “Hz. Muhammed’in sıfatı’ da eklenmektedir.

a.Hz. Peygamber’in sözleri, onun dini ya da gayr-ı dini anlamda söyledikleri/ifade ettikleridir.

b. Hz. Peygamber’in Fiilleri dini ya da gayr-ı dini anlamdaki davranışları/amelleridir.

c. Hz. Peygamber’in Takrîrleri (التقرير ) ise, onun huzurunda yapılan veya söylenen bir söze onay ya da itiraz sadedinde
bir tepki vermediği, vâkıf olduğu halde sükût ile karşıladığı ve aslen başkalarına ait davranışlardır. Takrîre konu olan fiil Peygamberimizden değil sahâbîlerden sâdır olmuş (ortaya çıkmış), fakat Peygamberimiz bu davranışları menetmemiştir. Peygamberimizin dine aykırı olduğunu gördüğü davranışı menetmesi O’nun peygamberlik görevinin bir gereği olduğundan, menetmemesi söz konusu davranışın dine ters düşmediği anlamına gelecektir. Bu nedenle, bizzat Peygamberimize ait olmayan bu gibi takrirler, dolaylı açıdan, Sünnet veya Hadîs adı altında toplanmıştır.
Hz. Peygamber’in bütün ahvâlini (hallerini) O’nun fiilleri içerisinde telâkki eden ulemâ, hadîs ilmini “Hz. Peygamber’in söz, fiil ve ahvâli’dir” şeklinde

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 13 Ağustos 2013, 05:14:50 Gönderen: Halim »
Moderatöre Bildir   Kayıtlı
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.039


View Profile
Re: Ünite 1 Temel hadis kavramları
« Posted on: 24 Eylül 2021, 00:45:25 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Ünite 1 Temel hadis kavramları rüya tabiri,Ünite 1 Temel hadis kavramları mekke canlı, Ünite 1 Temel hadis kavramları kabe canlı yayın, Ünite 1 Temel hadis kavramları Üç boyutlu kuran oku Ünite 1 Temel hadis kavramları kuran ı kerim, Ünite 1 Temel hadis kavramları peygamber kıssaları,Ünite 1 Temel hadis kavramları ilitam ders soruları, Ünite 1 Temel hadis kavramlarıönlisans arapça,
Logged
13 Ağustos 2013, 04:44:06
Sefil
Yeni Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 28.807


« Yanıtla #1 : 13 Ağustos 2013, 04:44:06 »

tanımlamışlardır. Bu açıdan bakıldığında hadîs, Peygamberimizin Sîretini de içine alacak kadar geniş bir hüviyete bürünmektedir.

2.Sünnet (السنة ):
Sünnet kavramı genellikle söz, fiil ve takrir nev’inden olmak üzere Hz. Peygamber’e izâfe (nispet) edilen şeylere denir.

Yukarıda hadîs kavramının tanımında da görüldüğü gibi, sünnet kavramı hadîs kavramı ile eş anlamlı olarak kullanılmaktadır.
Bununla beraber, bazı âlimler hadîs kavramını sadece Hz. Peygamber’in sözlü açıklamalarına hasretmişlerdir. Bu açıdan bakıldığında, bu kimselere göre, sünnet kavramı hadîs kavramından daha genel bir kullanıma sahiptir.
Hadîs âlimlerinin hadîs ve sünnet kavramlarını eş anlamlı kullanmaları hadîs ilminin doğal bir tesbitidir. Fakat her iki kavramı ayırarak sünneti sadece amele tahsis etmek -tamamen yanlış sayılmasa da- ilmî çevrelerin değil, daha çok halkın tercih ettiği bir kullanım biçimidir. Halk sünnet denildiğinde Hz. Peygamber’in fiilini hatırlar. Buna karşılık hadîs ilmi çerçevesinde bu iki kavramın kesin olarak ayrılması mümkün görünmemektedir.
Hadîs ve sünnet kavramlarıyla beraber, hattâ onlar kadar sıklıkla kullanılan ‘Haber’ ve ‘Eser’ kavramlarına da rastlamaktayız.

3.Haber (الخبر ): Hadîs kavramı merkeze alındığında, ‘Haber’in üç farklı konumu ortaya çıkmaktadır:
a-Haber ile hadîs eş anlamlıdır,
b-Hadîs Peygamber’den gelenler, haber başkalarından gelenlerdir (bu manada hadîs ile haber kavramları birbirinden farklıdır),
c-Hadîs sadece Hz. Peygamber’den gelen, haber ise hem O’ndan hem de başkalarından gelenleri içine almaktadır. Bu tanımda da haber kavramı hadîs kavramından daha geniş anlama sahiptir.
Günümüzde haber kavramı hadîs kavramından oldukça geniş bir çerçevede kullanılmaktadır. Hadîs denilince “sadece Peygamber’e has olanlar” kastedilir ve anlaşılır; hattâ hadîs kaynaklarında sıklıkla geçen sahâbeye ve tâbiûna ait olanlar bile hadîs olarak düşünülmez. Bugün için haber kavramı Hz. Peygamber’den gelenleri de içine alacak kadar geniş bir kullanıma kavuşmuştur; bununla beraber haber ile kast olunan; dinî olmayan ve ekseriyetle tarihî nakillerdir.

4.Eser (الأثر ):
Bu kavram; dar anlamdaki hadîs ile eş anlamlı kullanılabildiği gibi, geniş anlamda sahâbe ve tabiûnun söz ve fiilleri için de kullanılmaktadır. ‘Eser

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 13 Ağustos 2013, 04:44:21 Gönderen: Halim »
Moderatöre Bildir   Kayıtlı
13 Ağustos 2013, 05:11:24
Sefil
Yeni Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 28.807


« Yanıtla #2 : 13 Ağustos 2013, 05:11:24 »

kavramı, Hz. Peygamber’den yapılan rivâyetler için kullanılmakla beraber, zamanla daha çok ikinci anlamda sahâbe ve tabiûnun söz ve fiilleri için kullanılır olmuştur.

Şimdi örnekler vermek suretiyle hadîsin bazı temel unsurlarını ve kavramlarını görmeye çalışalım:

HADÎSİN UNSURLARI


Hadîs, temelde iki kısımdan meydana gelmektedir:

1-Hadîsi kaynağından alarak bize kadar ulaştıran şahıslardan oluşan SENED (السند ),

2-O şahısların bize ulaştırdığı ve hükme kaynak olan METİN (الدتن ).

Şu örneğe bakâlim:




Şekil: 1

  


Buhârî şöyle rivâyet etmiştir:

“Bize Abdullah b. ez-Zubeyr el-Humeydî anlattı ve dedi ki: Bize Sufyan anlattı, dedi ki: Bize Yahya b. Said el-Ensârî anlattı ve dedi ki: Muhammed b. İbrahim et-Teymî, Alkame b. Vakkas el-Leysî’den şöyle işittiğini haber verdi: Ömer b. El-Hattab’tan şöyle dediğini işittim: Rasulullah’ın şöyle dediğini duydum:
“Muhakkak ki ameller niyetlere göre değerlendirilir. Muhakkak ki, her insana niyet ettiği şey vardır. Kimin hicreti, elde etmek istediği bir dünya menfaati ya da nikâhlamak istediği bir kadın için olursa, onun hicreti, niyet ettiği şeye olur”.
Arapça metni ile beraber tercümesini verdiğimiz bu örnekte bir hadîsin iki temel unsuru açıkça görülmektedir. Buna göre; hadîsin baş kısmında yer alan ve sırasıyla el-Humeydî, Sufyân, Yahya b. Saîd, Muhammed b. İbrahim, Alkame ve Abdullah b. Ömer isimli şahısların bulunduğu bölüme İSNÂD (الإسناد ) veya SENED(السند ) adı verilir.









[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 14 Ağustos 2013, 02:13:03 Gönderen: Halim »
Moderatöre Bildir   Kayıtlı
13 Ağustos 2013, 05:48:18
ღ۩Bilgin۩ღ
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1.911


Site
« Yanıtla #3 : 13 Ağustos 2013, 05:48:18 »

Hadisleri resimsel şekilde ekle hadislerde hata var arapca karakterlerde...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Moderatöre Bildir   Kayıtlı

30 Aralık 2013, 18:05:02
Rukiye Çekici

Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 694


Site
« Yanıtla #4 : 30 Aralık 2013, 18:05:02 »

Bence bunları çok güzel yazıyorsunuz. Ellariniz dert görmesin. :) ;)
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Moderatöre Bildir   Kayıtlı

RUKİYE ÇEKİCİ 7c 438
Sayfa: [1] 2 3   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &