> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Dört Mezheb Fıkhı > Abdest Bahisleri
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Abdest Bahisleri  (Okunma Sayısı 2674 defa)
25 Ocak 2010, 11:42:36
Eflaki
Gökte oturan melek
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 9.997


« : 25 Ocak 2010, 11:42:36 »





Abdestin Tanımı

Abdest kelimesinin arapçadaki karşılığı “vudû” masdarıyla ifade olunur. Ki bu masdar lügat açısından güzellik ve temizlik anla­mına gelir. Istılâhî anlamına gelince vudû´, yani abdest, özel bir temizlik olup suyun husûsî organlar üzerinde özel bir şekilde kullanılmasıdır. Ki bu organlar da yüz, baş, eller ve ayaklardır.[50]


Abdestin Hükmü

Hüküm kelimesinin ne anlama geldiği geçen bölümlerde anlatıldığı­na göre şu kalıba dökülebilir: Hüküm: Yapılan bir fiile terettüp eden ve sâri´ tarafından konulan bir eserdir. Buradaki maksat da zaten budur. Şâri´, abdest alma fiilini işleyenin, hades halinin ortadan kalkacağını beyan bu­yurmuştur. Ki abdest almakla farz ve nafile namazlar, tilâvet secdesi, şü­kür secdesi, farz olsun nafile olsun “beyt-i muazzama”nin tavafı gibi dinî görevler eda edilebilir.


Hanefiler dediler ki: Abdestsiz olarak Kabe´yi tavaf edenin tavafı sahîh olur. Ama bununla birlikte bir haram işlemiş olur. Zîrâ tavaf için hadesten temizlik vâcibtir. Vacibi terkeden ise günahkâr olur. Ama abdest, ta­vafın sıhhat şartı değildir.

Zîrâ Peygamber (s.a.s.) Efendimiz buyurmuş­lardır ki:

“Beytin etrafında tavaf yapmak, namaz gibidir. Ancak şu farkla ki: Tavafta sizler konuşuyorsunuz. Tavaf esnasında kim konuşacak olursa hayırdan başka bir şey söylemesin.” [51]

Bu gibi amelleri edâ edecek birisinin abdestli olması farzdır. Abdest-siz birinin bu işleri yapması helâl olmaz. Mushaf´a dokunmak da böyle­dir. İster bir kısmına dokunulsun ister tamamına dokunulsun abdest alın­ması vâcibtir. Bir âyet okuyacak olsa bile yine böyledir. Mezheblerin bu husustaki detaylı görüşleri aşağıda anlatılmıştır.



Malikiler dediler ki: Abdestsiz olarak bir kısmına da olsa Mushaf´a dokunabilmenin bazı şartları vardır:

a. Mushaf, arapçadan başka bir dille yazılmış olmalıdır. Arapça ya­zılmış olana abdestsiz olarak dokunmak hiçbir surette mümkün değildir. Yazı stili kûfî de olsa mağribî de olsa veya başka bir tarzda da olsa hüküm aynı­dır.

b. Mushaf´ın bazı âyetleri para üzerinde yazılı ise bu paralar, insan­ların muamele araçları olduğundan buna mecburen dokunulacağından, zor­luklar gözönünde tutularak buna ruhsat verilmiştir:

c. Mushaf´ın tümünü veya bir kısmını korumak amacıyla ele almak. Bu durumdaki bir kişi abdestsiz de olsa Mushaf´ı eline alabilir. Bazıları da derler ki: Korumak gayesiyle de olsa abdestsiz biri, Mushaf´ın ancak bir kısmını tutabilir. Abdestsiz olarak tümünü eline alması caiz değildir. Ayrıca abdestsizin, korumak amacıyla Mushaf´ı eline alabilmesinin iki şartı vardır:

1. Mushaf´ı eline alacak kimse müslüman olmalıdır.

2. Mushaf, pisliklerin kendisine ulaşmasına engel olacak bir örtü ile örtülü bulunmalıdır.

d. Mushaf´ı abdestsiz olarak eline alan kimsenin, Kur´an´ı öğrenen veya öğreten biri olması gerekir. Bunların abdestsiz olarak Mushaf´ı ellerine almaları caizdir. Bunların mükellef veya gayr-ı mükellef olmaları hüküm bakımından bir farklılık getirmez. Kur´an-ı Kerîm´i öğrenen veya öğreten kişi­nin, aybaşı halini geçirmekte olan hayızh bir kadın olması mümkündür. Bun­ların dışındaki kimselerin abdestsiz olduklarında Mushaf´a dokunmaları hiçbir surette caiz olmaz. Abdestsiz bir kimsenin çanta içinde veya askıda da olsa Mushaf´ı taşıması, üzerinde Mushaf bulunan sandık, kürsü ve yastığı taşı­ması da caiz olmaz. Ama Mushaf, bir şeyin içine konulmuşsa abdestsiz biri o şeyi taşıyabilir. Çünkü bu durumda Mushaf, o eşyaya tabi olmuş oluyor. Eğer maksadı Mushaf´ın içinde bulunduğu şeyi değil de sadece Mushaf´ı taşımaksa bu caiz olmaz. Abdestsiz birinin Mushaf´sız olarak ezberden Kur´an okuması câİz ise de en faziletlisi, abdestli olarak okunmasıdır.

Hanbeliler dediler ki: Abdestsiz olarak Mushaf´a dokunmak veya ele alıp taşımak bazı şartlara bağlıdır:

Mushaf, kendisinden tamamen ayrı bir kılıfta bulunmalıdır. Eğer tor­ba gibi kendisine bitişik bir kılıfta bulunursa mendile veya kâğıda sanlı olursa, bir sandıkta olursa veya taşınması istenen bir ev eşyası içinde -Mushaf´a dokunmak gayesi güdülsün güdülmesin- bulunursa bu durumda abdestsiz ola­rak Mushaf´a dokunmak veya onu ele alıp taşımak caiz olur. Yine aynı şe­kilde temiz bir bez içinde bulunması şartıyla Mushaf´ı korumak gayesiyle ele almak da caizdir. Ayrıca taşıyacak olan şahıs mükellef olsun olmasın Mus­haf´ı elde taşımanın caiz olması için abdestli olmak şarttır. Ancak bu du­rumdaki gayr-i mükellef çocuğun abdest alması vâcib değilse de velîsinin ken­disine abdest almayı emretmesi vâcibtir.

Hanefîler: Mushaf´ın tümüne veya bir kısmına dokunmanın veya elde taşımanın veyahut da Mushaf´taki âyetleri yazmanın caiz olmasının ba­zı şartlara tâbi olduğunu söylemişlerdir.

1. Zaruret hâli. Meselâ bir şahıs Mushaf´ın suya batıp gideceğini ve­ya yanmak üzere olduğunu görse abdestsiz de olsa, kurtarmak amacıyla Mus­haf´a elini vurabilir.

2. Mushaf, kendisinden ayrı olmalıdır. Meselâ bir kese içinde veya çanta içinde veya kâğıda veyahut mendile sanlı olursa abdestsiz olarak do­kunabilir ve taşıyabilir. Ama kendisine bitişik cildi içinde veyahutta satımı esnasında ayrıca bir pazarlığa tabi olmadan kendisiyle birlikte satılan bir kabın içinde bulunursa abdestsiz olarak dokunulamaz ve taşınamaz. Ayrı bir pa­zarlığa tâbi olmadan kendisiyle birlikte satılan bu kap ayrı da olsa “Müftâbih” görüşe göre hüküm değişmez.

3. Buluğ çağma gelmemiş çocuk, öğrenmek amacıyla abdestsiz ola­rak Mushaf´a dokunabilir. Bunda, zorlukların giderilmesi prensibi gözönünde tutulmuştur. Ama buluğa ermiş bir insan veya hayız hâlini geçirmekte olan bir kadın, öğretici de olsa öğrenci de olsa Mushaf´a dokunamaz.

4. Mushaf´a dokunacak şahsın müslüman olması gerekir. Müslüman birinin gücü yettiği takdirde “gayr-i müslim” bir şahsın Mushaf´a dokun­masına fırsat ve imkân vermesi helâl olmaz. İmam Muhammed, gusül yaptıktan sonra “gayr-i müslim”in Mushaf´a dokunmasının caiz olduğunu söy­lemiştir. Gayr-i müslim´e Kur´anı muhafaza ettirmek, yukarıdaki şartlara uygun olduğu takdirde caiz olur. Zira abdest alıp da temizlenmeyen birinin, vücudundaki organlardan herhangi biriyle Mushaf´a dokunması helâl değil­dir.

Kur´an-ı Kerîm´i ezberden okumak, abdestsiz olarak da caizdir. Cünüp kimselerin ve hayızlı kadınların ezber de olsa okumaları haramdır. Kur´an-ı Kerim´i ezberden okuyacak birinin, abdestsiz ise abdest alması müstehabtır. Şunu da hatırlatmakta yarar vardır kanısındayım: Kur´an-ı Kerîm tefsirleri­ne abdestsiz olarak dokunmak mekruhtur. Fakat hadîs ve fıkıhla alâkalı di­ğer kitaplara abdestsiz olarak dokunmak, ruhsat kabilinden´caizdir.

Şâfiîler: Mushaf´ın tümüne veya bir kısmına abdestsiz olarak do­kunmak veya taşımak bazı şartlara bağlı olarak caiz olur demişlerdir. Şöyle ki:

1. Mushaf´ı korumak amacıyla dokunacak veya taşıyabilecektir.

2. Mushaf´taki âyetler dirhem, cüneyh veya diğer paralar üzerinde yazılı ise abdestsiz olarak bunlara dokunulabilecektir.

3. Mushaf´taki âyetlerin bazısı delil olarak ilim kitaplarında yazılı olur­sa abdestsiz olarak bu kitaplara dokunabilir. Bu kitaplardaki âyetler az da olsa çok da olsa aynı hükme tâbidir.

Tefsir kitaplarına gelince bunlara abdestsiz olarak dokunmak, tefsirin Kur´andan fazla olması hâlinde caizdir. Eğer Kur´an, tefsirden fazla ise ab­destsiz olarak dokunulamaz.

4. Kur´an âyetleri bir elbise üzerinde yazılı olursa, abdestsiz olarak bu elbiseye dokunulabilir. Ve bu elbise taşınabilir. Kabe örtüsü de bunun gibidir.

5. Öğrenmek amacıyla çocuğun Mushaf´a abdestsiz olarak dokunması veya Mushaf´ı taşıması caizdir. Velisi dokunma veya taşıma işinde bu du­rumdaki çocuğa destek de olabilir. Ardı sıra çocuğu korumakta olsa bile yi­ne bu durumdaki çocuğun Mushaf´a dokunup onu taşıması caizdir.

Bu beş şarttan biri ihlâl edilecek olursa Mushaf´a dokunmak caiz ol­maz. Bu durumda Mushaf´tan bir tek âyet de olsa yine caiz değildir. Mus­haf, cüzlerin muhafaza sandığı gibi küçük bir sandığa konulursa veya küçük bir rahlenin üzerine konulmuş olursa abdestsiz birinin bu sandığa veya rahleye dokunması da caiz olmaz. Ama eğer büyük bir sandığın içine veya büyük bir kesenin içine konulursa, Mushaf´ın hizasındaki kısım dışında bu sandığa veya keseye dokunmak caiz olur. Mushaf´ın cildi kopar da içinde Mushaf´tan bir parça kalmazsa, bu cild başka bir kitaba takılmadıkça ab­destsiz olarak dokunulamaz. Fakat koptuğu Mushaf´a ait olduğu sürece abdestsiz olarak dokunulması haramdır. Bu durumlarda Mushaf´a dokunmak haram olduğu gibi, üzerinde Kur´an âyeti yazılı levhalara dokunmak da ha­ramdır. Abdestsiz birinin bir parçasına da olsa, üzerindeki Kur´an âyeti si­linmiş de olsa dokunması haramdır. Şunu da bilmek gerekir ki: Mükellef birisi, abdestsiz de olsa elini üzerine dokundurmaması şartıyla Ievhâ ve ben­zeri şeylere Kur´an âyetlerini yazabilir.

Şu hususu hatırlatmakta da fayda vardır ki: Mushaf´ı Şerif sandık, el­bise ve benzeri ev eşyalarının içine ...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Abdest Bahisleri
« Posted on: 29 Mart 2024, 05:15:59 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Abdest Bahisleri rüya tabiri,Abdest Bahisleri mekke canlı, Abdest Bahisleri kabe canlı yayın, Abdest Bahisleri Üç boyutlu kuran oku Abdest Bahisleri kuran ı kerim, Abdest Bahisleri peygamber kıssaları,Abdest Bahisleri ilitam ders soruları, Abdest Bahisleriönlisans arapça,
Logged
04 Mayıs 2018, 02:28:20
Ceren

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 26.620


« Yanıtla #1 : 04 Mayıs 2018, 02:28:20 »

Esselamu aleykum. Rabbim bizleri hakkiyla farzlarina uygun olarak abdest alan ve abdestini feyzine rahmetine erişen kullardan eylesin inşallah. ..
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

04 Mayıs 2018, 02:33:19
Sevgi.
Bölüm Görevlisi
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 17.948


« Yanıtla #2 : 04 Mayıs 2018, 02:33:19 »

Aleyküm Selam. Abdest çok önemli eğer adaba uygun olarak abdest alırsak Namazımızı daha güzel huşu içinde kılmaya vesile olur.  Rabbim bizlere bu güzelliği yaşıyabilmeyi nasip etsin inşaAllah
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

04 Mayıs 2018, 14:46:56
Mehmed.
Görevli Sorumlusu
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 18.662


Site
« Yanıtla #3 : 04 Mayıs 2018, 14:46:56 »

Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun Rabbim bizleri abdest konusunda hassas olanlardan eylesin
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes