Konu Başlığı: Tefsir metinleri yeni Gönderen: Ünyeli üzerinde 05 Nisan 2013, 11:46:19 TEFSİR METİNLERİ II VİZE VE QUİZ SINAV SORULARI 2013
1 ) Ahkâmu’l-Kur’ân isimli tefsirde ele alınan âyetlerin sayısı ne kadardır? 1.ünite 1050*** 1040 1000 950 750 2) Suyûtî hayatı boyunca kaç hadis ezberlemiş ve kendisinin hadis ilminde aşağıdaki mertebelerden hangisine ulaştığını ifade etmiştir? 2.ünite 100.000/müceddidliğe 250.000/müçtehitliğe 150.000/mehdiliğe 200.000/müçtehitliğe ** 1.000.000/mehdiliğe 3 ) Derveze’nin et-Tefsîru’l-Hadis adındaki tefsiri hangi tefsir ekolünden sayılır? 3.ünite Rivayet Dirayet Tasavvufi Edebi*** Ahkam 4) Suyûtî’nin ‘ikinci babam’ dediği hocasının isminedir? 2.ünite Cassâs Râzî Kâfiyeci*** Seyfeddin ibn Kutluboğa Kâdılkudât İzzeddin el-Kinânî 5 ) Aşağıdakiler denhangisi Cassas’ın eserlerinden birisidir? 1.ünite Te’vîl-i Âyi’l-Kur’an Mefâtîhu’l-Gayb Kitâbu Cevâbâti'l-Mesâil.** Envâru’t-Tenzîl Tefsîru Edebi'l-Kâdî ________________________________________ 6) Âyetteki خمرهن kelimesine Derveze yukarıdaki metne göre hangi anlamı vermiştir? 3.ünite a) Humur, hımar kelimesinin çoğulu olup, kadınların başlarından aşağıya sarkıttıkları veya başlarına örttükleri şeydir.** * b) Hımar, humur kelimesinin çoğulu olup, kadınların örtündükleri şeydir. c) Humur, hımar kelimesinin çoğulu olup, kadınların sırtlarını örttükleri şeydir. d) Hımar, humur kelimesinin çoğulu olup, kadınların dışarıda giydikleri şeydir. e) Humur, hımar kelimesinin çoğulu olup, kadınların yakalarını kapattıkları şeydir. 7 ) ولا تنهرهما أي :لا تزجرهمابإغلاظ وصياح âyetteki ولا تنهرهما kelimesinin anlamı aşağıdakilerdenhangisinde doğru verilmiştir? 4.ünite a) ikisini kabaca ve yüksek sesle azarlama ** b) ikisine küfretme c) ikisine iyilikten geri durma d) ikisine duadan geri durma e) Yaşlandıklarında onlara iyilik etmekten geri durma 8) Aşağıdaki metne göre salatın anlamı nedir? 5.Ünite إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَىالنَّبِيِّ [الْأَحْزَابِ: 56] الْآيَةَ، إِنَّ الصَّلَاةَ مِنَ اللَّهِ فِيهَذِهِ الْآيَةِ الرَّحْمَةُ، وَمِنَ الْمَلَائِكَةِ الِاسْتِغْفَارُ، وَمِنَ الْمُؤْمِنِينَالدُّعَاءُ Salat, Allah’tan dua, meleklerden istiğfar, müminlerden ise rahmettir Salat, Allah’tan rahmet, meleklerden dua, müminlerden ise istiğfardır Salat, Allah’tan mağfiret, meleklerden ve müminlerden ise duadır Salat, Allah’tan rahmet, meleklerden istiğfar, müminlerden ise duadır *** Salat, Allah’tan afv, meleklerden dua, müminlerden ise merhamettir 9 ) فقل لهم قولا ميسورا âyetinin anlamı aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir? 4.ünite Onlara bol bol dua et Onlara asla kötü söz söyleme Onlara gönül alıcı bir şeyler söyle ** Onlara bir şeyler vaad et Onları geri çevirme 10) Tabersi’nin tefsiri aşağıdakilerden hangisidir? 4.ünite et-Tefsiru’l-Kebir Tevîlâtu’l-Kur’ân Mecme’u’l-Beyan fî Tefsîri’l-Kur’ân** Mehasinu’t-Te’vil Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm ________________________________________ 11) ( إن الله يحب المتقين ) يعني أن الوفاء بالعهد من أخلاق المتقين ،والتربص بهؤلاء إن استقاموا من أعمال المؤمنين ، والتقوى تتضمن الإيمان والوفاءبالعهد . Müfessir Ebû Hayyân’ın Tevbe 7. ayetle ilgili yukarıdaki tefsirine göre aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır? 6.ünite a) İman etmek de antlaşmaya bağlı kalmak da takvanın bir gereğidir b) Şirk koşmak Allah’a ihanet olduğundan müşriklerle yapılan antlaşmaya bağlı kalınmaz *** c) Antlaşmaya bağlı kalmak müttakilerin niteliklerinden biridir d) Müminler, antlaşmaya sadık kalan müşriklere dokunmaz e) Takva, verilen sözün yerine getirilmesini gerektirir 1 2 ) (لا يرقبون في مؤمن إلا ولا ذمة وأولئك هم المعتدون هذا تنبيه على الموصف الموجب للعداوة وهو الإيمان Müfessir Ebû Hayyân’ın Tevbe, 9. ayetle ilgili yukarıdaki yorumundan aşağıdakilerden hangisi anlaşılır 6.ünite Müşrikler, Müslümanlara mümin oldukları için düşmanlık besler ** Müslümanlar her zaman antlaşmalarına bağlıdır Müşrikler, Müslümanlardan çekindikleri için antlaşmaya bağlı kalmaz Müşrikler, Müslümanlara menfaatlerine dokundukları için düşmanlık besler Müşrikler, hiçbir antlaşmaya bağlı kalmazlar 13) Nahiv üstadı Sîbeveyh’e büyük bir sevgi besleyen, talebelerine başlangıçta mutlaka onun “el-Kitâb”ını okutan müfessir kimdir? 6.ünite Fahreddin Râzî İbn Atıyye Kâdî Beydâvî Ebû Hayyân el-Endelüsî ** Ebussuûd Efendi 14 ) Aşağıdaki müellif-eser eşleştirmelerinden hangisi doğrudur? 7.ünite Fahreddin Razî → el-Bahru’l-muhît İbn Atıyye→ Rûhu’l-me‘ânî Seyyid Kutub→ et-Tahrîr ve’t-tenvîr Zemahşeri→ Esâsü’l-belâğa ** Ebussuûd Efendi→ el-Keşşâf ________________________________________ 15 ) Derveze’nin eseri en fazla hangi açıdan tenkide maruz kalmıştır? 3.ünite İsrailiyata yer vermesi Zayıf hadisleri kullanması Modernist yorumlar içermesi Nüzul sırasına göre tefsir etmesi ** Çok detaya girmesi 16) Aşağıdaki metin hangi konu üzerinde durmaktadır? 5.ünite الم قَالَ الشَّعْبِيُّوَجَمَاعَةٌ: الم وَسَائِرُ حُرُوفِ الْهِجَاءِ فِي أَوَائِلِ السُّوَرِ مِنَالْمُتَشَابِهِ الَّذِي اسْتَأْثَرَ الله بِعِلْمِهِ، وَهِيَ سِرُّ الْقُرْآنِ،فَنَحْنُ نُؤْمِنُ بِظَاهِرِهَا وَنَكِلُ الْعِلْمَ فِيهَا إِلَى اللَّهِتَعَالَى، وَفَائِدَةُ ذِكْرِهَا طَلَبُ الْإِيمَانِ بِهَا. قَالَ أَبُو بَكْرٍالصِّدِّيقُ [رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ] [2] : فِي كُلِّ كِتَابٍ سِرٌّ وَسِرُّ اللهفِي الْقُرْآنِ أَوَائِلُ السُّوَرِ.وَقَالَ عَلِيٍّ [رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ] :أَنَّ لِكُلِّ كِتَابٍ صَفْوَةٌ وَصَفْوَةُ هَذَا الْكِتَابِ حُرُوفُ التَّهَجِّي Müteşabihlerden Garibu’l-Kur’ân’dan Ahkamdan Huruf-u Mukattaadan** İsrailiyattan 17) بَرَاءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ) و المعنى : أن اللّه و رسوله قد برئا من العهد الذيعاهدتم به المشركين و أنه منبوذ إليـهم. Müfessir Zemahşerî’nin Tevbe 1. ayetle ilgili yukarıdaki yorumunda yer alan (و أنـه منبوذ إليـهـم ) ifadesinin anlamı nedir? 7.ünite Allah ve Resûlü’nün müşriklerle yapılan antlaşma ile bir ilişkisi kalmamıştır ** Müşriklerle yapılan antlaşma bozularak tümüyle müşriklere iade edilmiştir Müşriklerle yapılan antlaşma ikinci bir emre kadar askıya alınmıştır Müşriklerle yapılan antlaşmanın sürdürülmesi imkanı kalmamıştır Müşriklerle yapılan antlaşmanın bozulmasının sorumlusu müşriklerdir 18) Suyûtî’nin, müfessirlerin biyografilerini anlattığı eserinin adı nedir? 2.ünite et-Tahbîr fî Ulûmi’t-Tefsîr el-İtkân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân el-İklîl fî İstinbâti’t-Tenzîl Katfü’l-Ezhâr fî Keşfi’l-Esrâr Tabakâtü’l-Müfessirîn ** 19 ) Aşağıdakilerden hangisi Beğavi’nin eseridir? 4.Ünite Meâlimu’t-Tenzîl** Tefsîru’l-Beğavi Tefsiru’l-Kebîr Tevilat Tefsiru’l-Kur’âni’l-Azim |