๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Çağdaş Ekonomik Problemlere İslami Yaklaşımlar => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 16 Temmuz 2012, 15:29:08



Konu Başlığı: İşçi Çalıştırmanın Caiz Olduğunu Gösteren Deliller
Gönderen: Sümeyye üzerinde 16 Temmuz 2012, 15:29:08
II — İşçi Çalıştırmanın Caiz Olduğunu Gösteren Deliller:
 
A)   Kur'an'dan Deliller:


İslâm'dan önceki semavi dinlerde de ücret karşılığın­da işçi çalıştırma söz konusu olmuştur. Bunlardan biri­si Hz. Musa'nın bizzat çalişmasıyle ilgilidir. Hz. Musa peygamber olmazdan önce Mısır'dan ayrılarak,. Şuayb peygamberin bulunduğu Medyen yöresine gider. Kasabanın kenarında, koyunlarını sulamaya çalışan Şuayb (a.s.)'ın iki kızına yardımcı olur. Olayın arkası âyette şöyle an­latılır :

«Derken o iki kadından biri utana utana yürüyerek Musa'nın yanma geldi ve şöyle dedi: Babam, (koyun­larımıza) sulama ücretini vermek üzere seni çağırıyor,..»

«O iki kızdan biri dedi: Babacığım onu ücretle ço­ban tut. Çünkü çalıştırdığın işçilerin en hayırlısı bu güç­lü ve güvenilir adamdır» [344]

«Şuayb (a.s.) dedi: Bu iki kızımdan birini sen bana sekiz yıl işçilik yapmak üzere sana nikahlamak istiyorum» [345]

İslâm'da, önceki ümmetlerin tâbi olduğu hükümler, neshedildiği sâbit olmadıkça geçerliliğini sürdürür. Özel­likle bunlar tenkid için nakledilmemişse, yararlanılması amaçlanmış olur [346]

Diğer bazı âyetlerde de şöyle buyurulur :

 «İnsan için ancak çalıştığının karşılığı vardır» [347]«Eğer boşandığınız kadınlar, sizden olan çocukları­nızı emzirirlerse, onlara ücretlerini  veriniz» [348]

«İnsanlara mal ve ücretlerini eksik vermeyiniz» [349]

Musa (a.s.). Hızır'la yolculuk yaparken yollan bir köye uğrar. Hızır (a.s.) orada yıkılmak üzere olan bîr binayı sağlamlaştırır ve buna karşılık herhangi bir ücret talep etmez. Yiyecek sıkıntısı içinde oldukları için, Mu­sa (a.s.) ona şöyle der :

«Eğer sen isteseydin şüphesiz bu işe karşılık ücret alırdın»  [350]

Bu âyetler, bir insanı ücret karşılığı çalıştırmanın câîz olduğunu gösterir. Ayrıca geçmiş toplumlarda da uygulamanın böyle olduğuna işaret eder. [351]



[344] Kasas, 25, 26.

[345] Kasas,  27.

[346] Ali Haydar, Düraru'l-Hukkâm Şerhu Mecelletil-Ahkâm, c. I, s. 673.

[347] Necm, 39.

[348] Talâk,  6.

[349] A'râf, 85.

[350] Kehf, 77.

[351] Dr. Hamdi Döndüren, Çağdaş Ekonomik Problemlere İslami Yaklaşımlar, İklim Yayınları: 154-155.