saniyenur
Wed 25 July 2012, 12:54 pm GMT +0200
Zorlukların Giderilmesi
Hz. Muhammed getirdiği İlahi kurallar ile hayatı kolaylaştırmış, rahatlatmış ve yine insanlardan kaynaklanan zorluklan gidermiştir: "...O, dinde size bir güçlük yüklemedi...." (22: 78). Bu, "size gönderilen din çok basit ve açıktır, uymanız gereken kurallar ve kanunlar ise tatbike elverişlidir. Bu sınırlar içerisinde istediğiniz gelişmeyi îfa edebilirsiniz" manâsına gelmektedir. Burada müslümanların hayatının, daha önceki topluluklara kanun koyucular ve rahipler tarafından dikte ettirilmiş bütün sınırlama ve kısıtlamalardan uzak olduğunu özellikle belirtmek için söylenmiştir. (The Meaning ofthe Qur'atı, c. VII, sh. 227).
Bu kısıtlamaların olumsuzluğuna Kur'ân'ın aşağıdaki ayeti şöyle değinmiştir: "O (Peygamber) ki, kendilerine iyiliği emreder ve fenalıktan meneder; onlara güzel şeyleri helâl, çirkin şeyleri haram kılar, üzerlerindeki ağırlıkları, sırtlarındaki zincirleri kaldırıp atar..." (7:157). Burada, kanun koyucuların kılı kırkyararak ufak tefek meseleleri çok büyük ve mühim meseleler hâline getirmelerinin, dinî liderlerin takat getirilemeyecek sofuluk anlayışlarının ve avamdan insanların telkin ettiği bâtıl inanç ve talimatların kendilerine yüklediği bunaltıcı külfetlerden kurtarıcı olanın Allah'ın Rasûlü Muhammed olduğu belirtilmektedir. Ayrıca, insanların bizzat kendilerince uydurup hayatlarım sımsıkı sarıp sarmaladıkları birtakım kayıtlardan da kurtarıp hür kılacak olan da Peygamber'dır. (The Meaning ofthe Qur'an, c. IV, sh. 77).
Hz. Peygamber'in mesajının gayesi insanları günah ve kötülük yüklü hayatlarından arındırmaktı: "...Allah size güçlük çıkarmak istemiyor, fakat sizi temizlemek ve size olan nîmetini tamamlamak istiyor ki, şükredesiniz." (5:6). Bu ayet sade bir şekilde, Allah'ın Kanununun insanlara Rasulü vasıtasıyla hayatlarında zorluk çıkarması için değil, bilakis onların âdil ve dürüst insanların yaşadığı saffet ve izzet dolu hayata yöneltmek ve Allah'ın nimet ve sulhundan faydalanmalarını temin için gönderildiğini açıklamaktadır.