- Zıhâr

Adsense kodları


Zıhâr

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
Eslemnur
Wed 9 March 2011, 01:05 am GMT +0200
Zıhâr

Zıhâr ve îlâ', câhiliye dönemindeki boşama şekillerden idi. Allah, îlâ' için dört aylık bir süre belirledi, zıhâr için­se keffâret hükmünü indirdi. Yüce Allah buyurdu ki:

Kadınlarına zıhâr yapıp {yani, erkeğin, "Sen bana anamın sırtı gibisin" diyerek hanımını kendisine haram kılıp} sonra dediklerim geri alacak olanlar (yani, eşlerini kendilerine haram kılmaktan piş man olup kendilerine haram kıldıkları cimaya dönmek isteyenler}, eşleri ile temas etmezden evvel   (yani, hanımı ile cima etmeden önce} bir köle azad . etmelidirler {yani, Müslüman ya da Ehl-i Kitab'tan küçük veya büyük bir canı kölelikten kurtar­malıdırlar}. Kim de bulamazsa {yani, köle azad edecek imkânı olmayan kimse de}, -ikisi temas et-meden {yani, cima etmeden} evvel- aralıksız iki ay oruç tutsun. Kim güç yetiremezse {yani, oruç tut­maya güç yetiremezse}, altmış miskini doyursun {yani, her yoksula yarımşar sa' buğday yahut bir sa' arpa, hurma ya da üzüm versin}. Bunlar, Al­lah'a ve O'nun Rasûlü'ne îmân edesiniz {yani, Allah'ı ve O'nun Rasûlü'nü tasdik edesiniz} diyedir ve bunlar (yani, köle azad etmek veya aralıksız iki ay oruç tutmak veya altmış yoksulu doyurmak şeklindeki zıhâr keffâretiyle ilgili emirler ve bu husustaki sünnetullah} Allah'ın koyduğu sınırlardır. (Mücâdele/3-4)

Dedi: Bize Mukâtil tahdis edip dedi: Kişi hanımına, "Sen benim için anam, yahut kızkardeşim, yahut teyzem ya da kızım gibisin" diyerek eşini, neseben ya da sıhren nikâhı kendisine ebediyyen haram olan birisine benzete­cek olursa, bu bir zıhârdır. Fakat, "Sen benim için anam gibisin" yerine, "Sen anam gibisin" derse, bu zıhâr ol­maz.

Dedi: Zıhâr keffâreti için oruç tutmaya başlayan, fa­kat hastalık dolayısıyla devam edemeyen kimse, iyileştik­ten sonra geriye kalan orucu tutmaya devam eder. Fakat mazeretsiz olarak oruca ara veren kimse, oruca yeniden/ baştan başlamalıdır. Altmış gün oruç tutmayı tamamla­madan önce en büyük [el-kübrâ] (cima) ile cima edemez.[231] Altmış günü tamamlamadan önce köle azad edecek bollu­ğa erişen kimse, orucu bırakıp bir köle azad etmelidir. Altmış gün oruç tutan kimse için, köle azad etme sorum­luluğu yoktur.

Dedi: Bize Mukâtil 'Amr b. Şu'ayb'tan, o Sa'îd b. el-Müseyyeb'ten, o da Ömer b. el-Hattab'tan -bir defada dört hanımına birden zıhâr yapan kişi hakkında- tahdis edip dedi: "Tek keffâret ile yükümlüdür."

Mukâtil dedi ki: Eğer ayrı ayrı zıhâr yapacak olursa, her biri için ayrı bir keffâret gerekir. Şayet bir yemini için keffârette bulunmadan önce defalarca yemin edecek olur­sa, bütün yeminleri için tek bir keffâret yeterlidir..Zıhâr talâk değildir. [232]


[231] İtalik olarak verdiğimiz ibarenin motamot tercümesi, aynen böyledir. Bilinen şekilde cima'yi kasdetmiş olması muhteniel-dir. (Çeviren)                 

[232] Mukatil B. Süleyman, Ahkam Ayetleri Tefsiri, İşaret yayınları: 233-234.