sumeyye
Fri 28 October 2011, 05:42 pm GMT +0200
BÖLÜM: 28
ZEKAT VERMENIN DEÐER VE KIYMETI
ZEKAT VERMENIN DEÐER VE KIYMETI
661- Saîd b. Yesâr (r.a.)’in Ebû Hüreyre’den iþittiðine göre Rasûlullah (s.a.v.) þöyle buyurmuþtur: “Kim helal kazancýndan bir sadaka verirse ki - ALLAH helal maldan verilen sadakadan baþkasýný asla kabul etmez- ALLAH o sadakayý sað eliyle kabul eder, bir hurma deðerinde olsa bile o sadakayý sizden birinizin atýnýn yavrusunu veya sütten kesilmiþ deve yavrusunu büyüttüðü gibi büyütür. O hurma deðerindeki sadakanýn sevâbý daðdan daha büyük olur.” (Buhârî, Zekat: 6; Müslim, Zekat: 19)
ž Tirmîzî: Bu konuda Adiyy b. Hatîm, Enes, Âiþe, Abdullah b. ebî Evfâ, Hârise b. Vehb, Abdurrahman b. Avf ve Büreyde’den de hadis rivâyet edilmiþtir.
Tirmîzî: Ebû Hüreyre hadisi hasen sahihtir.
662- Kâsým b. Muhammed (r.a.)’in, Ebû Hüreyre’den iþittiðine göre Rasûlullah (s.a.v.) þöyle buyurmuþtur: “ALLAH sadakayý kabul eder, sað eliyle alýr ve onu sizin atýnýzýn yavrusunu büyüttüðü gibi büyütür, öyle ki bir lokma büyüklüðünde bir sadakanýn sevâbý bile uhud daðý kadar oluverir. ALLAH’ýn kitabýnda bunun ölçüsü þudur: “Bilmiyorlar mý ki, kullarýn tevbesini kabul eden ALLAH’týr. Sadakalarý da alýp kabul eden O’dur. Ve iyi bilin ki, tevbeleri çok kabul eden ve kullarýna acýyan da O’dur.” (9 Tevbe: 104) “ALLAH faizli kazançlarý bereketten mahrum eder, ama karþýlýksýz yardýmlar olan, sadakalarý kat kat artýrarak bereketlendirir. ALLAH kendisinden gelen gerçekleri örtbas edenleri ve günahkarlarýn hiçbirini sevmez.” (2 Bakara: 276) (Buhârî, Zekat: 6; Müslim, Zekat: 19)
ž Tirmîzî: Bu hadis hasen sahihtir. Âiþe’den benzeri bir hadis daha rivâyet edilmiþtir. Pek çok ilim adamý bu hadis ve benzeri rivâyetler ve belirlemelerle ALLAH’ýn her gece dünya semasýna iniþi hakkýnda ki meselede þöyle diyorlar: “Bu tür rivâyetler sabittir bunlara inanýlmalý vehme kapýlarak nasýl olabilir? Denmemelidir.”
Ayný þekilde Mâlik, Sûfyân b. Uyeyne, Abdullah b. Mübarek bu çeþit hadisler hakkýnda diyorlar ki: “Bu tür hadisleri “nasýl” sýz olarak kabul edip inanýn, Ehli Sünnet vel cemaat ilim adamlarýnýn görüþü böyledir.
Cehmiyye mezhebi bu tür rivâyetleri reddederek bu “benzetme” olur demektedir.
ALLAH, Kitabý’nýn pek çok yerinde Yed (El), Sem’ (Kulak) ve Basar (Göz) tabirlerini zikrediyor. Cehmiyye ise bu ayetleri ilim adamlarýnýn tefsirine aykýrý yorumlayarak diyorlar ki: “ALLAH, Adem’i eliyle yaratmamýþtýr. Burada “el” kelimesi güç ve kuvvet anlamýndadýr.”
Ýshâk b. Ýbrahim þöyle diyor: “Teþbih” (benzetme) þöyle söylenirse olur: El gibi el, ele benzeyen el; Kulak gibi kulak, kulaða benzeyen kulak.
ALLAH’ýn buyurduðu gibi “Yed (El)” “Sem (Kulak)” “Basar (Göz)” denir de nitelik ve özelliði araþtýrýlmaz ise ve kulak gibi kulaða benzer denilmezse bu teþbih olmaz ve ALLAH’ýn kitabýndaki þu ayete benzemiþ olur: “…Ama hiçbir yönde ve þekilde hiçbir þey ALLAH’ýn benzeri olamaz…” (42 Þûrâ 11)
663- Enes (r.a.)’den rivâyete göre, þöyle demiþtir: Rasûlullah (s.a.v.) Ramazan orucundan sonra hangi oruç daha deðerli ve kýymetlidir diye soruldu. Buyurdular ki: “Ramazan’ýn büyüklüðü için tutulan þaban ayýndaki oruç.” Sonra hangi sadaka deðerli ve kýymetlidir? Dendi. Buyurdular ki: “Ramazanda verilen sadakadýr.” (Tirmîzî rivâyet etmiþtir.)
ž Tirmîzî: Bu hadis garibtir. Sadaka b. Musa, hadisçiler yanýnda pek saðlam biri deðildir.
664- Enes b. Mâlik (r.a.)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.v.) þöyle buyurmuþtur: “Sadaka vermek Rabbinin isyan edenlere karþý gazabýný söndürür ve kötü ölümü de önler.” (Tirmîzî rivâyet etmiþtir.)
ž Tirmîzî: Bu hadis bu þekliyle garibtir.