sumeyye
Wed 22 August 2012, 01:26 pm GMT +0200
II. Zekât Mevzuu Mallardan Olması Yönünden Madenler:
a) Şafiî Mezhebine göre, madenler için, sadece zekât mevzuu mallardan olunca zekât ödenir, yani altın ve gümüş dışındaki madenler için zekât ödenmez. [894]
b) Malikî Mezhebine göre, madenler, iki kategoride ele alınır:
1) Altın ve Gümüş: Nisabı dolduran altın ve gümüş madenleri için takvim yılı şartı aranmaksızın zekât ödenir.
2) Altın ve Gümüş Dışındaki Madenler: İstihsal edilen altın ve gümüş dışındaki madenler, ticaret gayesi güdülmedikçe zekâta tâbi olmaz. Ticarî gaye ile çıkarıldıklarında, ticaret mallarının statüsüne tâbi olurlar. [895]
Madenleri zekât mevzu mallar açısından inceleyen bu iki görüşteki hukukçulara göre, altın ve gümüş şeklindekiler Ma'din-i Ayn, diğerleri Ma'din-i Gayr-i Ayn adını alır. [896]
c) Zahirî Mezhebine göre, madenler, zekâta tâbi değildir, ancak çıkarılan altın ve gümüş madeni üzerinden bir yıl geçince zekât ödenmesi gerekir. [897]
III. Zînet Eşyası Olma Yönünden Madenler:
Maverdî'nin belirttiğine göre, Ebu Yusuf, sadece zînet eşyası olan madenleri zekâta tâbi tutar. [898]
[894] Bilmen, HFK, c. IV, s. 104; Cezîrî, Fame, c. I, s. 615; İbn Rüşd, BM, c. h s. 237; Kâsânî, ES, c. II, s. 67; Maverdî, age, s. 120; Mergınânî, age, e. I, s. 108; Sıddıki, age, s. 134; Şafiî, Umm, c. II, s. 36, 42; Yavuz İZM, s. 203.
[895] Bilmen, HFK, c. IV, s. 104; Cezîrî, FAME, c. I, s. 613; Hıraşi, age, c. I, s. 207; Şafiî, Umm, c. II, s. 36.
[896] Hıraşî, c. II, s. 207; Şafiî, Umm, c. II, s. 36.
[897] Bilmen, HFK, c. IV, s. 104.
[898] Maverdî, age, s. 120.