- Yüzüğün Sağ Veya Sol Ele Takılması Konusu

Adsense kodları


Yüzüğün Sağ Veya Sol Ele Takılması Konusu

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
reyyan
Fri 11 November 2011, 06:50 am GMT +0200
5. Yüzüğün Sağ Veya Sol Ele Takılması Konusu

 

Gerek Rasûlullah'iri, gerekse sahâbî ve tabiîlerin yüzüğü sağa da sola da taktıklarına delâlet eden haberler vârid olmuştur. Musannif Ebû Davûd bu haberleri birbirlerine tercih etmediği için bab başlığında meylini izhar etmemiştir.

Biz bu babdaki hadislerin hepsinin tercemelerini verip, daha sonra izahlarını birlikte yapacağız.[35]

 

4226... Hz. Ali (r.a); şöyle demiştir:

Şureyk, bana Ebû Seleme b. Abdurrahman şöyle haber verdi, dedi.[36]

"Rasûlullah (s.a) yüzüğü sağ eline takardı."[37]

 

4227... İbn Ömer (r.a)'den rivayet edildiğine göre:

Rasûluîlah (s.a) yüzüğü sol eline takardı. Yüzüğünün kaşını da avucunun içine alırdı.

Ebû Davûd der ki:

İbn İshak ve Üsâme yani İbn Zeyd - Nâfî'den (Onun isnadı ile) (Rasûlullah'ın yüzüğünü) sağ eline (taktığını) rivayet ettiler.[38]

 

4228... Nafi'den rivayet edildi ki İbn Ömer (r.a) Yüzüğünü sol eline takardı.[39]

 

4229... Muhammed b. İshak şöyle demiştir:

Salt b. Abdullah b. Nevfel b. Abdilmuttalib'in sağ elinin küçük par­mağında bir yüzük gördüm ve:

Bu da ne?! dedim.

"îbn Abbas'ı yüzüğünü böyle takarken gördüm" dedi ve yüzüğün ta­şını elinin üst tarafına denk getirdi.

(Muhammed b. İshak devamla şöyle) dedi. "Salt: îbn Abbas'ın Rasû-lullah'ın yüzüğünü böyle takındığını söylediğini zannediyor.[40]

 

Açıklama
 

Hadîslerin tercemesine başlamadan önce de işaret ettiğimiz gibi bu babda varid olan hadîslerin bir kısmı Rasûluîlah (s.a)'in yüzüğünü sağ eline, bir kısmı da sol eline taktı­ğına delâlet etmektedir. Bu konuda sâhâbîler tarafından nakledilen başka haberler de vardır. Bu haberlerden birkaçını daha aktarmak istiyorum.

Enes b. Malik demiştir ki:

Rasûluîlah (s.a) eline Habeşi kaşı, olan gümüş bir yüzük taktı. Kaşını avucunun içine denk getirdi."[41] Abdullah b. Cafer şöyle demiştir : "Rasûluîlah (s.a) yüzüğünü sağ eline takardı"[42] Enes b. Malik (r.a); demiştir ki:

Rasûluîlah (s.a) yüzüğü şunda idi". Enes, bunu söylerken sol elinin kü­çük parmağını işaret etti.[43]

Cafer b. Muhammed babasından şöyle dediğini rivayet etmiştir: Hasen ve Hüseyin yüzüklerini sol ellerine takarlardı.[44] Alimler biribirine muhalif görünen bu hadislerin arasını telifte değişik şeyler söylemişlerdir.

Bazı alimler her iki tarafın da eşit olduğuna meyletmişler, yani sağa da sola da takmanın caiz olduğunu ve birini öbürüne tercihe delil bulunma­dığını söylemişlerdir. Ebu Davud'un baba verdiği isim ve bu bab'm altı­na biribirine muhalif hadisleri alması, onun da bu görüşte olduğuna delâ­let eder.

Bazıları da Peygamber (s.a)'in yüzüğü önceleri sağ eline taktığını, ama bilâhare bu adetini değiştirip sol eline takmaya başladığını söylerler.Bu görüş sahipleri, Ebû Şeyh ve İbn Adiyy'in, İbn Ömer'den rivayet ettikle­ri "Rasûluîlah (s.a) yüzüğü sağ eline taktı, sonra onu sol eline değiştirdi. "mânâsındaki habere istinad ederler.

Hafız ,"Eğer bu sahih ise ortada niza kalmaz, ama onun senedi zayıftır" der. Nevevî'de ulemanın yüzüğü sağa veya sola takmanın cevazında müt­tefik olduklarım fakat, hangisinin daha efdal olduğunda ihtilâf ettiklerine işaret ettikten sonra, İmam Malik'in sol ele takmayı müstehap, sağa tak­mayı ise mekruh gördüğünü kendi mezheplerin de (şafiîler'de) ise sağ elin daha efdâl olduğunu söyler.

Bu konu ile ilgili olarak Fethü'l Vedûd'ta şöyle denilmektedir; "Rasûluîlah (s.a)'in yüzüğünü hem sağ hem de sol eline taktığı gerçektir. Bazı âlimler her iki ele de takmanın caîz, zinet olduğu için, sağ ele tak­manın ise daha efdal olduğunu söylerler. Çünkü zineti sağ ele takmak da­ha evlâdır. Başka alimler ise Peygamber (s.a)'in önceleri yüzüğünü sağ eline taktığı halde sonraları bunu değiştirip sol eline takdığmı bildiren ba­zı zayıf rivayetlere dayanarak, sağ ele takmanın nesh edildiğini söylerler.

Diğer bazı alimler ise, her ikisini de caiz görmekle birlikte, sola takma­yı tercih ederler"

Hanefî alimleri ise Rafiziler'den olan ehl-i bid'ate benzeyeceği için sola takmayı uygun bulmamışlardır. Çünkü kafire benzemek haram olduğu gibi ehl-i bidate benzemek de haramdır. Zira alimler her ne kadar onlara kafir demenin caiz olup olmayışında ihtilâf halinde iseler de fasıklığında icma halindedirler. Fasıklann yaptıklarını yapmak caiz değildir.

Bütün bu nakillerden anlaşıldığına göre yüzüğü sağ ele de sol elede takmak caizdir. Ancak hangisinin daha efdal olduğu ihtilaflıdır.

Hanefî ve Şafiîlere göre sağ ele takmak daha efdal, Malikîlere göre ise sola takmak efdaldir.

Yüzük sol ele takıldığı zaman taharet esnasında parmaktan çıkartılır, çünkü sol elle taharat edilir.

Yüzüğün hangi parmağa tması gerektiği bundan önceki babın son hadîsinde geçmiştir.[45]

 

Bazı Hükümler
 

1. Yüzüğü sağ ele de sol ele de takmak caizdir.

2. Kişi bildiği bir şeyin âksi bir hareketle karşılaşınca, bunun sebebini sormalıdır.[46]


[35] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/315.

[36] Hz. Ali'de, olan rivayet Müsned, Ebû Seleme'den olan müsneddir. her iki rivayetin lâfzı aynıdır. Tirmizî. Libas 16; Şemail hadis no:90; Ilın Mace, Libas 42; Ahmed b. Hanbel. 11-204. 205.

[37] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/315.

[38] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/315-316.

[39] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/316.

[40] Tirmizî, Libas/16; Tirmizî'nin rivayeti, Salt b. Abdullah b. Nevfel'den şu şekildedir. "Ben İbn Abbas'ı; yüzüğünü sağ eline takar gördüm. Onun ancak Rasûlullah'ı yüzüğünü sağ eline takarken gördüm dediğini   zannediyorum. "

Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/316.

[41] Müslim, Libas 2, ve Zinet 62.

[42] İbn Mace, Libas 42.

[43] Müslim, Libas 63.

[44] Tirmizî, Libas 16.

[45] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/316-318.

[46] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/318.


sumeyye
Tue 7 October 2014, 12:30 pm GMT +0200
s.a.. , rivayetlere baktigimizda sag veya sola takildigini anliyoruz..Mezhep imamlarinin görüslerinde farkliliklar görülmekte..Temiz tutulduktan sonra ikisine de takilabilir oldugunu anliyoruz.Rahman c.c razi olsun kardesim.

saniyenur
Tue 7 October 2014, 03:16 pm GMT +0200
Ve aleykumusselam ve rahmetullahi. Bu konuda da bilgi sahibi olduk Rabbim razı olsun.

Rüveyha
Tue 7 October 2014, 03:19 pm GMT +0200
Mevlam razı olsun inşaAllah..Bazen gördüğümüz şeylerin aslını da sormak gerekiyor gerçekten de  .Rabbim idrakimizi artırsın inşaAllah..

cerendemir
Tue 7 October 2014, 03:32 pm GMT +0200
Aleykümselam.İki ele de takılabilir yüzük.Ama sola ele takıldığı takdirde taharet esnasında yüzüğü çıkartması lazım.

reyyan
Tue 7 October 2014, 05:08 pm GMT +0200
Rabbim sizlerden de razı olsun kardeşlerim, hüküm bildirilmiş zaten bu mevzuda çok fazla konuşmaya gerek yok, Rabbim imanimizi kuvvetlendirsin.

Rüveyha
Wed 23 March 2016, 08:41 pm GMT +0200
Âmin ecmain İnşaAllah kardeşim..Mevlam ilmimizi artırsın İnşaAllah..İlimle amelimizi süslemek nasip olsun.Allah razı olsun

Bilal2009
Wed 23 March 2016, 08:59 pm GMT +0200
Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah. Rabbim bizleri sünneti yaşayanlardan eylesin.Rabbim paylaşım için razı olsun.

aysegul999
Wed 23 March 2016, 09:09 pm GMT +0200
Esselamu Aleykum ve rahmetullahi ve berekatuh, hem sağa hem sola taktığı konusunda birden fazla rivayet var. Sünnetleri yaşatmak duasıyla...

ikranur 7d
Wed 23 March 2016, 09:23 pm GMT +0200
selamun aleykum.
bu konuyu bnde çok merk ediyordum. bununla ilgili çok rivayet var. emeğinize sağlık.
Allah c.c. razı olsun.

HALACAHAN
Wed 10 August 2016, 03:28 am GMT +0200
Yüzük her iki elimizin parmakların da takılabilir..Efendimiz de bu sekilde yapmıştır. .Rabbim sunnetler ışığında yaşamamızı nasip etsin hepimize

halim
Wed 17 August 2016, 02:34 pm GMT +0200

1. Yüzüğü sağ ele de sol ele de takmak caizdir.

2. Kişi bildiği bir şeyin âksi bir hareketle karşılaşınca, bunun sebebini sormalıdır.

İnşaallah yüzük konusunda bu Resulullahın hükümleriyle hareket eden hayırlı insanlardan oluruz.

Allah razı olsun