- Yüzüğü Terketmek Konusu

Adsense kodları


Yüzüğü Terketmek Konusu

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
reyyan
Fri 11 November 2011, 06:54 am GMT +0200
2. Yüzüğü Terketmek Konusu

 

4221... Enes b. Mâlik (r.a) rivayet edildi ki:

O bir tek gün Rasûlullah (s.a)'in elinde gümüş bir yüzük gördü (onu gören) insanlar da yüzük yaptırıp takındılar. Bunun üzerine Hz. Peygam­ber (s.a) yüzüğü attı, insanlar da attılar.

Ebû Davûd der ki:

Bu hadîsi Zührî'den Ziyad b. Sa'd, Şuayb ve'İbn Müsafir rivayet etti ve hepsi "gümüş yüzük" dedi.[19]

 

Açıklama
 

Hadîsin Buharî ve Müslim'deki rivayetlerinde "İnsanıar da gümüşten yüzükler yaptırdılar" cümlesi yer almaktadır. Hadisin siyakı, Hz. peygamber (s.a)'in başkalarının da yaptırıp takındıklarını görünce, takinmakda olduğu gümüş yüzüğü attığı anlayışını vermektedir. Halbuki vakıa bu değildir. Çünkü meşhur rivayet­lerde belirtildiğine göre, Hz. Peygamber'in takındıktan sonra attığı yüzük, gümüşten değil, altından idi. Tüm ulemâ Rasûlullah'ın gümüş yüzük ta­kındığında ve bunu terketmediğinde müttefiktir. Ancak, bu hadîsi tevil ya da diğer rivayetlerle telifte farklı görüşlere sahip olmuşlardır. Bu görüşle­ri şu maddelerde toplayabiliriz:

1- Hadîsin rivayetinde yanlışlık yapılmıştır. Doğrusu "gümüş yüzük" değil, diğer rivayetlerde olduğu gibi "altın yüzüktür"

Nevevî, Kâdî İyâz'a tebean "tüm ehl-i hadîs bunun İbn-i Şihâb'dan bir vehim olduğunu, çünkü atılan yüzüğün altın yüzük olduğunu söylerler." demektedir.

2- Hz. Peygamber (s.a) altın yüzüğün haram olduğunu bildirmek iste­yince gümüşten bir yüzük yaptırdı. Onun mubah olduğunu anlatmak için, o gün, halka gösterdi sonra da altın yüzüğü atıp onun haram olduğunu bil­dirdi. Bunun üzerine insanlar da eskiden ellerinde olan altın yüzükleri at­tılar. Buna göre bu hadîsteki "yüzüklerini attılar" sözünün mânâsı "altın­dan olan yüzüklerini attılar" demektir.

Nevevî bu tevilin sahih olduğunu ve hadiste bu anlayışa engel teşkil edecek bir noktanın bulunmadığını söylemektedir.

Bu tevile Buharî'deki ve Müslim'deki "İnsanlar da gümüşten yüzükler edindiler" şeklinde varid olan cümle, itiraz olarak ileri sürülebilir. Neve­vî bu itiraza şu cevabı vermektedir. "Muhtemeldir ki, Hz. Peygamber  (s.a)'in gümüşten bir yüzük yaptırmak istediğini öğrenince, onlar da gü­müşten yüzükler yaptırdılar, ve altın yüzükleri ellerinde kaldı. Rasûlullah (s.a) altın yüzüğünü atınca, onlar da altın yüzüklerini attılar".

3- Hadîs'teki "yüzüğünü attı" sözündeki yüzükten maksat altın yüzüktür.

4- Hadîste, Rasûlullah'ın attığı yüzüğün, gümüş yüzük olduğunu gös­teren bir kayıt yoktur. Aksine o mutlaktır. Rasûlullah'ın altın yüzüğünü attığına hamledilir.

Bu son iki tevile, Buharı haşiyesinde Sindî nakletmekte ve uzak birer tevil olduğuna işaret etmektedir.

5- Zührî'nin hadisi muhtasardır. Asıl maksadın anlaşılmasını engelle­yen bir hazîf vardır. Akla ilk gelen mânâ değildir.

Aksine mânâ şudur: Rasûlullah (s.a) ve Sâhâbîler daha önceden alim yüzüklerini atmışlardı'1 ancak bu anlayışı verecek olan kısım hazfedilmiştir.

Bu izahı Bezlü'l Mechûd sahibi Sehâr Nefurî, Muhammed Yahya'dan nakletmiştir. Onu bu anlayışa sevkeden amil, Ebû Davud'un hadisin so­nuna aldığı talikin hadiste vehm olduğu ihtimaline meydan vermeyişidir. Çünkü Ebû Davûd tâîikinda, hadîsi Zührî'den nakleden tüm ravîlerin "gü­müş" diye naklettiklerini söylemektedir.

Hadîsteki vehmin, İbrahim b. Sad'den kaynaklandığı söylense, Ebû Davud'un taliki ile karşı çıkılabilir. Ama alimler vehmi İbn Şihâb ez-Zührî'ye nisbet etmişlerdir.

6- Hz. Peygamber'in attığı yüzük gümüştendir. Rasûlullah, halkın gü­müş yüzük takarak kibirlenmelerinden korktuğu için yüzüğünü çıkartıp atmıştır. Yahut attığı yüzük gümüş kaplanmış, demir yüzüktür.

Bu tevili Şemail şerhinde Kârî, Begavî'den nakletmiştir. Ancak Ulema arasında pek rağbet gördüğü söylenemez.

Bu tevillerden sonuncusu hariç hangi tevil kabul edilirse edilsin kesin olan şudur: Hz. Peygamberin (s.a) halkın da takındıklarını görünce çıkar­tıp attığı yüzük gümüşten değil, altından idi.[20]

 

[19] Buharî, libas 47; Müslîm, Libas 59; Nesaî 47, 53, 77, 79, 80.

Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/302-303.

[20] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/303-304.


HALACAHAN
Fri 3 June 2016, 01:14 am GMT +0200
Selamun.Aleykum ..Erkeğin altın takması caiz değildir.. Efendimizinde çıkardığı yüzük  altından imiş.. Rabbim hepimizi haram işlemekten korusun ..Amin..

Medine16
Fri 3 June 2016, 04:41 am GMT +0200
Gümüş yüzük takmak, erkek ve kadın için mübah ise de, altın yüzük takmak erkek için haram, kadın için helaldır. Peygamber (sav) buyuruyor: Altın ve ipek ümmetimin kadınlarına helal, erkeklerine haram kılınmıştır”. Sahabelerden Sa`d bin Ebi Vakkas, Talha bin Abdullah, Süheyb, Huzeyfe ve Cabir bin Semure, altın yüzük takmanın tahrimen değil, tenzihen mekruh olduğuna kanaat getirdikleri için takmışlar ise de sahabe ve ulemanın cumhuruna göre haramdır.

Lal-i Hal
Wed 29 June 2016, 08:45 am GMT +0200
Aleykumusselam ve rahmetullah.erkeklere altin ve ipek haram kilinmistir.Allah razi olsun paylasim icin.Rabbim emirlerine ve yasaklarina karsi hassas kilsin bizleri insallah

Bilal2009
Wed 29 June 2016, 12:25 pm GMT +0200
Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah. Peygamberimiz böylelikle altın yüzüğün yanlış olduğunu daha iyi bir şekilde özellikle erkeklere öğrwtmiştir.  Rabbim paylaşım için razı olsun.

HALACAHAN
Wed 29 June 2016, 12:26 pm GMT +0200
Erkeklere altın yüzüm ve ipek kıyafet gitmek haram kılınmıştır..Erkekler için sağlık problemi oluşturan bir durumdur.. Allah razi olsun ..

damla6d
Wed 29 June 2016, 01:07 pm GMT +0200
#Esselamu aleykum..Peygamber efendimiz gümüş yüzük takınırmış..Attığı yüzük ise altın olduğundanmış..Rabbim peygamberimiz sav in sünnetlerine harfiyen uymayı nasib etsin inşAllah..Rabbim razı olsun..#

Rüveyha
Thu 30 June 2016, 08:16 pm GMT +0200
Ve aleykumusselam.  Mümin erkekler bu sünneti seniyyeyi çok şüküt yaşıyorlar..Mevlam ömrümüzü sünneti seniyyelerle süslemeyi nasip eylesin İnşaAllah

ceren
Thu 30 June 2016, 08:21 pm GMT +0200
Aleykumselam.Peygamber efendimizerkeklerin sadece gumus yuzuk yapabileceğini emir etmistir.Rabbim dikkat edenlerden eylesin inşallah...

yagmur_7-c
Thu 30 June 2016, 08:56 pm GMT +0200
Esselamu aleykum;
Bu hadis ilk başta denildiği gibi yankış verilmiş...Çünkü erkeklere  gümüş değil altın haram...Bu yüzden peygamber efendimiz sav o yüzüğü atmış.....kadınlara altın çok takılmadığı sürece haram değil...Rabbim helal olanlarla yaşamayı nasip etsin inşallah...Rabbim haramlara el uzattırmasın inşallah...

HALACAHAN
Tue 19 July 2016, 07:47 pm GMT +0200
Allah razi olsun paylasimlar için ..Rabbim nice güzel hizmetler yapmanızı nasip eylesin.