- Yöntemin Fî l Akl da Uygulanışı

Adsense kodları


Yöntemin Fî l Akl da Uygulanışı

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
seymanur K
Mon 20 June 2011, 03:15 pm GMT +0200
Bu Yöntemin Mes'eletun Fî'l-Akl’da Uygulanışı


Hâris'in sözünü ettiğimiz bu yöntemi uygulamak istediği Mes'eletun fi'l-Akl ne olabilir? Bu sorunu anlamak için Maiyetu'l-Akl'a dönmeliyiz. Bu eseri yeniden gözden geçirdiğimizde Hâ­ris'in; "Akıl, ALLAH'ın kullarına lütfettiği bir içgüdüdür, bu içgüdü sayesinde ALLAH (c) eksiksiz hilm sahipleri için apaçık ve somut bir delil (hüccet) lütfetmiştir" dediğini görürüz. Bu sözlerin anlamı şudur: Yüce ALLAH (c), kıyamet günü insanları yaptıklarından dola­yı hesaba çekerken, her insana lütfettiği bu seciyeyi delil olarak kendilerine karşı kullanacaktır. ALLAH (c), kullarına karşı kullan­mak üzere apaçık, somut bir delili yaratmışsa, bu delil akıl olmalı­dır. Akıl, yapıp işledikleri sebebi ile karşılaşacakları cezadan kurtulmak için insanların ALLAH'a karşı kullanabilecekleri bir delil ola­maz. O halde, ALLAH'ın kullara karşı kullanacağı bir delildir. Öyle ise Hâris'in sözünü ettiği kesin delilin içeriği nedir?

Bize göre bu soruya cevap verebilmek için Maiyetu'l-Akl'ın özel eki Mes' eletun fi'I-Akl’a başvurmamız gerekir ki bu risale Al­lah'ın kıyamet günü kullarına karşı delil olarak kullanacağı ve on­ları tartacağı terazi olan somut delili (aklı kastediyoruz) ortaya koyma girişiminden ibarettir.

Haris bu somut delilin, görünür varlıklar ('ayanun zahirun) ve üstün haber (haberun kahirun) olmak üzere ikiye ayrıldığını söyle­mektedir. Bu sayede ALLAH'ın bize lütfettiği bir seciye olan akıl, id­rak kabiliyeti kazanır ve bu iki somut delilden sonra da artık Al­lah'a karşı hiç bir bahanesi kalmaz. [430]


[430] Haris El- Muhasibi, El- Akl Ve Fehmü’l Kur’an, İşaret Yayınları, İstanbul, 2003: 166-167.