sumeyye
Thu 10 November 2011, 01:01 pm GMT +0200
Bölüm: 393
Yolculukta kýlýnan nafile namazlar
Yolculukta kýlýnan nafile namazlar
550- Berâ b. Âzib (r.a.)’den rivâyete göre, þöyle demiþtir: “Rasûlullah (s.a.v.) ile on sekiz seferde beraber oldum; Güneþ batýya kayýnca öðleden önceki kýldýðý iki rek’at sünneti hiç terkettiðini görmedim.” (Ebû Dâvûd, Salat-üs Sefer: 6)
Tirmîzî: Bu konuda Ýbn Ömer’den de hadis rivâyet edilmiþtir. Tirmîzî: Berâ hadisi garibtir.
Bu hadisi Muhammed’e sordum bu hadisi sadece Leys b. Sa’d’ýn rivâyetiyle biliyor ve Ebû Büsre el Gýfârî’yi tanýmýyordu. Hadisi de hasen olarak görüyordu.
Ýbn Ömer’den; “Rasûlullah (s.a.v.) yolculuklarda farzlarýn öncesinde ve sonrasýnda nafile namaz kýlmadýðý da rivâyet edilmiþtir.” Yine Ýbn Ömer’den yolculukta Rasûlullah (s.a.v.)’in nafile namaz kýldýðý da rivâyet edilmiþtir. Rasûlullah (s.a.v.)’den sonra ilim adamlarý bu konuda deðiþik görüþler ortaya koymuþlardýr; Sahabeden bir kýsmý yolculukta nafile namaz kýlýnabileceði kanaatindedirler. Ömer b. Hattâb, Ali b. ebî Tâlib, Abdullah b. Mes’ûd, Ahmed ve Ýshâk bunlardandýr.
Bir gurup ilim adamý ise ne farzdan önce ne de farzdan sonra nafile kýlýnmamasý görüþündedirler. Yolcukta nafile kýlmamanýn açýklamasý; ruhsatý kabul etmektir. Fakat kýlanlara büyük sevap vardýr. Ýlim adamlarýnýn çoðunluðu bu kanaatte olup yolculukta nafile kýlýnabilir de demektedirler.
551- Ýbn Ömer (r.a.)’den rivâyete göre, þöyle demiþtir: “Rasûlullah (s.a.v.) ile yolculuklarda öðle namazýný iki rek’at olarak sonunda da iki rek’at sünneti beraberce kýldým.” (Tirmîzî rivâyet etmiþtir.)
ž Tirmîzî: Bu hadis hasendir. Ýbn ebî Leylâ bu hadisi Atýyye ve Nafi’ yoluyla Ýbn Ömer’den rivâyet etmiþtir.
552- Ýbn Ömer (r.a.)’den rivâyete göre, þöyle demiþtir: “Rasûlullah (s.a.v.) ile birlikte yolculuklarda ve yolculuk dýþýnda pek çok namaz kýldým, yolculuk dýþýnda onunla öðleyi dört, öðleden sonra iki rek’at sünneti kýldým. Yolculukta ise; öðleyi iki rek’at sonrada iki rek’at sünneti, ikindiyi iki rek’at farz olarak kýldým, sonunda bir þey kýlmamýþtý. Akþam namazý yolculukta ve yolculuk dýþýnda hep üç rek’at idi eksiltme ve fazlalaþtýrma olmamýþtý çünkü o akþam namazý gündüzün vitiridir, onun arkasýndan iki rek’at namaz kýldým.” (Nesâî, Taksirus Salat: 5)
Tirmîzî: Bu hadis hasendir.
Muhammed’den iþittim dedi ki: Ýbn ebî Leylâ, bundan daha çok beðendiðim bir hadis rivâyet etmemiþtir. Yani ben ondan sadece bir hadisi rivâyet ettim.