saniyenur
Sat 17 December 2011, 11:22 pm GMT +0200
6- İkamet Halinde/Yerleşik Hayatta iki Namazı Birleştirerek Kılma
609- Abdullah İbn Abbâs (r.a)'tan rivayet edilmiştir:
“Resulullah (s.a.v.) Medine'de hiçbir korku ve yolculuk hali yokken öğle namazı ile ikindi namazını birleştirerek ve akşam namazı ile yatsı namazını da birleştirerek kıldı.” [884]
610- Abdullah İbn Abbâs (r.a)'tan rivayet edilmiştir:
“Resulullah (s.a.v.) Tebuk gazvesinde yaptığı bîr yolculukta namazı birleştirmişti. Şöyle ki; öğle namazı ile ikindi namazını ve akşam namazı ile yatsı namazını birleştirdi.”
Açıklama:
Hadisin ravisi Saîd der ki: Abdullah İbn Abbâs'a:
“Resulullah (s.a.v.)'i bunu yapmaya sevk eden şey nedir?” diye sordum. O da:
“Ümmetini zorluğa/günaha sokmamak istedi” diye cevap verdi. [885]
611- Muâz (r.a)'tan rivayet edilmiştir:
“Biz, Tebuk gazvesine, Resulullah (s.a.v.)'Ie birlikte çıkmıştık. Öğle namazı ile ikindi namazını birleştirerek ve akşam namazı ile ikindi namazını birleştirerek kılıyordu.” [886]
612- Abdullah İbn Abbâs (r.a)'tan rivayet edilmiştir:
“Peygamber (s.a.v.)'le birlikte öğle ile ikindiyi birleştirerek sekiz rekat ve akşam ile yatsıyı birleştirerek yedi rekat namaz kıldım.” [887]
613- Abdullah b. Şakîk'ten rivayet edilmiştir:
“Abdullah İbn Abbâs bir gün ikindi namazından sonra güneş batıp yıldızlar görününceye kadar bize hutbe verdi. Halk:
“Namaz, namaz!” demeye başladılar. Derken Temîm oğullarından bir adam onun yanima gelip ciddiyetsizce ve sözünü hiç esirgemeksizin:
“Namaz, namaz!” dedi. Bunun üzerine Abdullah İbn Abbâs:
“Anasız kalasıca! Bana, sünneti sen mi öğretiyorsun?” deyip sonra da:
“Ben, Resulullah (s.a.v.)'in, öğle namazı ile ikindi namazını ve akşam namazı ile yatsı namazini birleştirerek kıldığını gördüm!” dedi. Abdullah b. Şakîk:
“Bu sözden içime bir şüphe düştü. Ebu Hureyre'ye gidip ona bu belirtilen vakitlerde namazları birleştirmenin doğru olup olmadığını sordum. O da, Abdullah İbn Abbâs'in bu sözünü doğruladı” dedi. [888]
Açıklama: Bazı alimler, hazarda, namazları birleştirmenin özürsüz olarak caiz olmadığını söylemiştir. Bazıları ise, bu hadisi delil getirerek bir ihtiyaçtan dolayı hazarda iki namazın arasını birleştirmek suretiyle bir arada kılınabileceğini söylemişler, ancak bunun âdet edinilmemesini şart koşmuşlardır. İbn Şîrîn, İbnü'l-Münzir, Kaffâl el-Kebîr bu görüştedirler.
[884] Ebu Dâvud, Salatu's-Sefer 5, 1210; Nesâî, Mevakit 47.
[885] İbn Huzeyme, Sahih, 967.
[886] Ebu Dâvud, Salatu's-Sefer 5, 1206, 1208; Nesâî, Mevakit 42; İbn Mâce, İkametu's-Salat 74, 1070.
[887] Buhâri, Mevâkitu's-Salât 12, Teheccüd 30; Ebu Dâvud, Salatu's-Sefer 5, 1214; Tirmizî, Salat, 187; Nesâî, Mevakit 44, 47; İbn Mâce, Salat 74, 1069; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 1/221, 223, 251, 273, 283.
[888] Ahmed b. Hanbel, Müsned, 1/251, 351.