hafiza aise
Sat 27 November 2010, 06:31 pm GMT +0200
4. Yatsı Namazının Vakti:
Şafağın kayboluşundan gece yarısına [332] kadardır. Çünkü bu konuda daha önce zikredilen Ab-duliah bin Amr'nın rivayet ettiği hadis vardır.
Akşam vaktinin çıkmasıyla birlikte yatsının vakti girer ve fecir/şafak doğuncaya kadar devam eder. Hanefî-lerîn bu konudaki delili, Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in; "Yatsı vaktinin sonu, fecrin doğmasıdır" buyruğudur. [333]
Zorluk olmadığı sürece yatsı namazını geciktirmek müstehaptır. Aişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Bir gece Rasuluîlah (sallallâhu aleyhi ve sellem) namazı geciktirdi. Hatta mescitte bulunanlar uyudu. Daha sonra Rasuluîlah (sallallâhu aleyhi ve sellem) çıkageldi namazı kıldırdı ve; 'Kuşkusuz namazın vakti, bu vakittir. Anca/c ümmetime zorluk olmasaydı!' buyurdu.[334]
Yatsı namazını kılmadan önce uyumak mekruhtur. Aynı zamanda yatsı namazından sonra konuşmak da, maslahat haricinde mekruhtur. Ebû Berze (radiyaliâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) yatsı namazından önce uyumayı; yatsı namazından sonra da konuşmayı mekruh görürdü.[335] Ancak, yatsı namazından sonra sohbet etmek, bir maslahat gereği ise caizdir. Kişinin ailesiyle vb. gece sohbeti yapması gibi. İbni Abbâs (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem) ailesi -Meymûne- ile gece bir süre sohbet etti. Sonra uyudu..[336]
[332] Gece yansı, güneşin battığı andan fecir doğuncaya kadar olan sürenin yansıdır. Burada kastedilen gece saat 24:00 değildir. (Çev.)
[333] El-Mûsiiî, ei-İhtiyâr, 1/39.
[334] Müslim, 219. 638.
[335] Buhârî, 568; Müslim,237, 647; vdğ.
[336] Müslim, 190.
Şafağın kayboluşundan gece yarısına [332] kadardır. Çünkü bu konuda daha önce zikredilen Ab-duliah bin Amr'nın rivayet ettiği hadis vardır.
Akşam vaktinin çıkmasıyla birlikte yatsının vakti girer ve fecir/şafak doğuncaya kadar devam eder. Hanefî-lerîn bu konudaki delili, Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in; "Yatsı vaktinin sonu, fecrin doğmasıdır" buyruğudur. [333]
Zorluk olmadığı sürece yatsı namazını geciktirmek müstehaptır. Aişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Bir gece Rasuluîlah (sallallâhu aleyhi ve sellem) namazı geciktirdi. Hatta mescitte bulunanlar uyudu. Daha sonra Rasuluîlah (sallallâhu aleyhi ve sellem) çıkageldi namazı kıldırdı ve; 'Kuşkusuz namazın vakti, bu vakittir. Anca/c ümmetime zorluk olmasaydı!' buyurdu.[334]
Yatsı namazını kılmadan önce uyumak mekruhtur. Aynı zamanda yatsı namazından sonra konuşmak da, maslahat haricinde mekruhtur. Ebû Berze (radiyaliâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) yatsı namazından önce uyumayı; yatsı namazından sonra da konuşmayı mekruh görürdü.[335] Ancak, yatsı namazından sonra sohbet etmek, bir maslahat gereği ise caizdir. Kişinin ailesiyle vb. gece sohbeti yapması gibi. İbni Abbâs (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem) ailesi -Meymûne- ile gece bir süre sohbet etti. Sonra uyudu..[336]
[332] Gece yansı, güneşin battığı andan fecir doğuncaya kadar olan sürenin yansıdır. Burada kastedilen gece saat 24:00 değildir. (Çev.)
[333] El-Mûsiiî, ei-İhtiyâr, 1/39.
[334] Müslim, 219. 638.
[335] Buhârî, 568; Müslim,237, 647; vdğ.
[336] Müslim, 190.