hafiza aise
Thu 25 November 2010, 10:24 am GMT +0200
Vitir Namazının Rekâtları:
Gece teheccüt namazından sonra, bir, üç, beş, yedi veya dokuz rekât olarak vitir namazı kılmak caizdir.
Aşağıda belirtilen şekillerden birine uygun olarak vitir namazını kılmak caizdir. Bunlar;
1. Vitir namazını, gece namazını ikişer rekât halinde kıldıktan sonra tek oturuş ve selam'la bir rekât olarak kılmak caizdir.
Abdullah İbni Ömer fradiyallâhu anh) anlatıyor; 'Gece namazı ikişer ikişerdir. Biriniz sabah namazı vaktinin girmesinden endişelendiği zaman, bir rekât namaz kılar. Böylece kılmış olduğu namazları vitir/tekli yapmış olur.[670]
2. Bütün rekâtları, en son rekâttan Önce oturup, sonra tek rekât kılıp tekrar oturup, selam vererek kılmak caizdir. Yani, namazları beş, yedi veya dokuz rekât olarak kılıp, en son rekâttan önceki rekâtta teşehhüd için oturup, sonra kıyama kalkıp bir rekât daha kılıp teşehhüd için oturmak ve selam vermektir.
Âişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; '... Sonra dokuz rekât namaz kılardı. Bu dokuz rekatın sadece sekizinci rekatında otururdu. Rabbine dua eder, Allah 'in Peygamberine salavat getirirdi. Sonra selam vermeden kalkar ve dokuzuncu rekâtı kılıp otururdu. Sonra Rabbine hamd eder, Allah'ın Peygamberine salavat getirir ve dua ederdi. Sonra bize işittirerek selam verirdi. Selam verdikten sonra oturduğu yerde iki rekât namaz daha kılardı. Evladım! işte böylece on bir rekât olurdu. Allah'ın Peygamberi yaşlanıp, kilo alınca, vitri yedi rekât kıldı. Her iki rekâtı, önceki yaptığı gibi yaptı, işte böylece dokuz rekât kıldı, evladım!.[671]
3. Bütün rekâtları, son rekâttaki tek oturuş ve selâmla kılmak caizdir.
Aişe fradiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Rasulullah (saîlallâhu aleyhi ve sellem) on üç rekât namaz kılardı. En son beş rekât kılarak bu namazları vitir/tekli yapar ve bu beş rekâtta oturmaz, sadece son rekâtta oturur ve selam verirdi.[672]
Hanefî mezhebine göre vitir namazı, akşam namazı gibi üç rekâttır. Bu konuda Âişe validemizin -(radiyallâhu anhâ)- rivayet ettiği hadisi delil almışlardır. "Rasulullah (saîlallâhu aleyhi ve sellem), vitri üç rekât olarak kılar, sadece son rekatta sefam verirdi.[673] Bu konuyla İlgili olarak İbn Abbâs ve İbn Mesûd (radiyallâhu anhumâ)'dan rivayetler bulunmaktadır. Önce niyet edilir, ihram tekbiri getirilir. İlk rekâtta Subhaneke, eûzu besmele, fatiha ve bir sûre veya kısa üç ayet okunur. İkinci rekâtta, fatiha ve bir sûre veya kısa üç ayet okunur. İkinci rekâtın sonunda teşehhüde oturulur ve 'ettehiyyâtu' okunur. Sonra üçüncü rekâta kalkılır, fâtîha ve bir sûre veya kısa üç ayet okunur. Kıraatten sonra, rükûya gitmeden önce eller kaldırılarak tekbir getirilir ve kunut duaları okunur. Sonra üçüncü rekât rükû ve iki secde yapılarak tamamlanır ve ikinci teşehhüde oturulur. Ettehiyyâtu, salli, bârik, Rabbena Atina ve Rabbena' ğ-firlî duaları okunduktan sonra selam verilir. (Çev.)
Vitir Namazım Öncesinde Hiç Nafile Kılmadan Tek Rekât Olarak Kılmak Caiz Midir?
Zahir olan, böyle bir şartın bulunmadığıdır. Yani, öncesinde nafile namaz kümaksızm vitir namazını, bir rekât olarak kısaltmak caizdir. Âişe {radiyallâhu anhâ) anlatıyor;'... Peygamber (saîlallâhu aleyhi ve sellem) (gece) namaz kılarken, ben yatakta uzanır uyurdum. Vitir kılmak istediği zaman beni uyandırırdı ve ben vitir kılardım.[674] Bu ifadenin zahirinden, Âişe validemizin vitir namazından önce namaz kılmadığı anlaşılmaktadır.
[670] Buhârî, 990; Müslim, 749.
[671] Müslim, 746.
[672] Müslim, 737; Ebû Dâvûd, 1324; Tirmîzî, 457.
[673] Hâkim, el-Müstedrek'te, hadisin Buhârî ve Müslim'in şartlarına uygun olduğunu söyleyerek nakletmişür. Nasbu'r-Râye, 2/118. {Çev.)
[674] Buhârî, 512; Müslim. 512.
Gece teheccüt namazından sonra, bir, üç, beş, yedi veya dokuz rekât olarak vitir namazı kılmak caizdir.
Aşağıda belirtilen şekillerden birine uygun olarak vitir namazını kılmak caizdir. Bunlar;
1. Vitir namazını, gece namazını ikişer rekât halinde kıldıktan sonra tek oturuş ve selam'la bir rekât olarak kılmak caizdir.
Abdullah İbni Ömer fradiyallâhu anh) anlatıyor; 'Gece namazı ikişer ikişerdir. Biriniz sabah namazı vaktinin girmesinden endişelendiği zaman, bir rekât namaz kılar. Böylece kılmış olduğu namazları vitir/tekli yapmış olur.[670]
2. Bütün rekâtları, en son rekâttan Önce oturup, sonra tek rekât kılıp tekrar oturup, selam vererek kılmak caizdir. Yani, namazları beş, yedi veya dokuz rekât olarak kılıp, en son rekâttan önceki rekâtta teşehhüd için oturup, sonra kıyama kalkıp bir rekât daha kılıp teşehhüd için oturmak ve selam vermektir.
Âişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; '... Sonra dokuz rekât namaz kılardı. Bu dokuz rekatın sadece sekizinci rekatında otururdu. Rabbine dua eder, Allah 'in Peygamberine salavat getirirdi. Sonra selam vermeden kalkar ve dokuzuncu rekâtı kılıp otururdu. Sonra Rabbine hamd eder, Allah'ın Peygamberine salavat getirir ve dua ederdi. Sonra bize işittirerek selam verirdi. Selam verdikten sonra oturduğu yerde iki rekât namaz daha kılardı. Evladım! işte böylece on bir rekât olurdu. Allah'ın Peygamberi yaşlanıp, kilo alınca, vitri yedi rekât kıldı. Her iki rekâtı, önceki yaptığı gibi yaptı, işte böylece dokuz rekât kıldı, evladım!.[671]
3. Bütün rekâtları, son rekâttaki tek oturuş ve selâmla kılmak caizdir.
Aişe fradiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Rasulullah (saîlallâhu aleyhi ve sellem) on üç rekât namaz kılardı. En son beş rekât kılarak bu namazları vitir/tekli yapar ve bu beş rekâtta oturmaz, sadece son rekâtta oturur ve selam verirdi.[672]
Hanefî mezhebine göre vitir namazı, akşam namazı gibi üç rekâttır. Bu konuda Âişe validemizin -(radiyallâhu anhâ)- rivayet ettiği hadisi delil almışlardır. "Rasulullah (saîlallâhu aleyhi ve sellem), vitri üç rekât olarak kılar, sadece son rekatta sefam verirdi.[673] Bu konuyla İlgili olarak İbn Abbâs ve İbn Mesûd (radiyallâhu anhumâ)'dan rivayetler bulunmaktadır. Önce niyet edilir, ihram tekbiri getirilir. İlk rekâtta Subhaneke, eûzu besmele, fatiha ve bir sûre veya kısa üç ayet okunur. İkinci rekâtta, fatiha ve bir sûre veya kısa üç ayet okunur. İkinci rekâtın sonunda teşehhüde oturulur ve 'ettehiyyâtu' okunur. Sonra üçüncü rekâta kalkılır, fâtîha ve bir sûre veya kısa üç ayet okunur. Kıraatten sonra, rükûya gitmeden önce eller kaldırılarak tekbir getirilir ve kunut duaları okunur. Sonra üçüncü rekât rükû ve iki secde yapılarak tamamlanır ve ikinci teşehhüde oturulur. Ettehiyyâtu, salli, bârik, Rabbena Atina ve Rabbena' ğ-firlî duaları okunduktan sonra selam verilir. (Çev.)
Vitir Namazım Öncesinde Hiç Nafile Kılmadan Tek Rekât Olarak Kılmak Caiz Midir?
Zahir olan, böyle bir şartın bulunmadığıdır. Yani, öncesinde nafile namaz kümaksızm vitir namazını, bir rekât olarak kısaltmak caizdir. Âişe {radiyallâhu anhâ) anlatıyor;'... Peygamber (saîlallâhu aleyhi ve sellem) (gece) namaz kılarken, ben yatakta uzanır uyurdum. Vitir kılmak istediği zaman beni uyandırırdı ve ben vitir kılardım.[674] Bu ifadenin zahirinden, Âişe validemizin vitir namazından önce namaz kılmadığı anlaşılmaktadır.
[670] Buhârî, 990; Müslim, 749.
[671] Müslim, 746.
[672] Müslim, 737; Ebû Dâvûd, 1324; Tirmîzî, 457.
[673] Hâkim, el-Müstedrek'te, hadisin Buhârî ve Müslim'in şartlarına uygun olduğunu söyleyerek nakletmişür. Nasbu'r-Râye, 2/118. {Çev.)
[674] Buhârî, 512; Müslim. 512.