hafiza aise
Thu 25 November 2010, 10:21 am GMT +0200
Vitir Namazında Kıraat:
Vitir namazında, Fatiha okunduktan sonra Kurandan herhangi bir sûre okunabilir. Ancak vitir namazı üç rekât olarak kılındığında, «Sebbih isme Rabbike'l-A'lâ»; «Kul Yâ Eyyuhe'l-Kâfirûn» ve «Kul Huve'llâhu Ahad» okunması müstehaptır. Peygamber (saîlallâhu aleyhi ve sellem)'İn bu sûreleri okuduğu rivayet edilmiştir. [675]
Vitir Namazında Kunut Duası Okumak:
Müstehaptır. El-Hasen bin Ali (radiyallâhu anhumâ) anlatıyor; 'Rasukıliah (salîallâhu aleyhi ve sellem) bana vitirde söylediğim kelimeleri öğretti:
Allâhumme'hdinî fîmen hedeyt ve âfinî fîmen âfeyt ve teveilenî fîmen tevelleyt ve bârik lî fîmâ a'tayt ve kını şerra mâ kadeyt. Fe inneke takdî velâ yukdâ aleyk. İnne-hû lâ yezillu men vâleyt ve lâ yaizzu men âdeyt. Tebârek-te Rabbena ve teâleyt'
«Ey Allah'ım! Bana hidayet et, hidayet ettiğin kimseler arasında. Bana afiyet ver, afiyet verdiğin kimseler arasında. Beni dost edin, dost edindiğin kimseler arasında. Bereketli kıl, bana verdiğin şeyleri. Beni koru, hükmettiğin şeylerin şerrinden. Şüphesiz sen hükmedersin, hiç kimse sana hükmedemez. Asla zillete düşmez, senin dost edindiğin. Asla izzetli olamaz, senin düşman olduğun. Rabbimiz sen kutsalsın, sen yücesin.[676]
Vitir Namazında Kunut Duasının Yeri:
Kunut duasının, kıraati bitirdikten sonra rükû'ya gitmeden önce okunması sünnettir.
Asım anlatıyor; Enes bin Mâlik'e kunût hakkında sordum; 'kunut vardır' dedi. 'Kunut rükûdan önce mi, sonra mı?' dedim. 'Rükûdan önce' dedi. 'Falan kişi senin, rükûdan sonra dediğini söylüyor' dedim; 'yalan' dedi.[677]
Ubey bin Ka'b (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ue sellem) vitir namazı kılıyor ve rükûdan önce kunut okuyordu.[678]
Hatırlatmalar:
1. Vitir namazında kunut duasının yerine Kuran okumak meşru değildir. Çünkü bu konuda bir delil yoktur. Ancak dua niyetiyle dua ayetlerini okumak, kıraat niyetiyle olmadığı sürece caizdir.
2. Kunut duasında Peygamberimiz (salîallâhu aleyhi ve sel-lem)'e salavat okumak caizdir. Çünkü bazı sahabelerin Allah onlardan razı olsun- böyle yaptığı sabittir.
3. Kunut duasını uzunca yapmak mekruhtur. Çünkü bu davranış sünnete aykırıdır. Nitekim Peygamberimiz (salîallâhu aleyhi ve sellem)'in el-Hasen (radiyallâhu anh)'a öğrettiği kunut kısadır.
4. Kunut duasında elleri kaldırmak müstehaptır.
Hanefî mezhebine göre kunut duası okunurken eller kaldırılmaz. (Çev.)
5. Kunut duasından sonra elleri yüze veya göğse sürmek meşru değildir. Çünkü namaz içerisinde böyle bir hareketin yapılabileceğine dair bir delil yoktur. El-Beyhâkî, Sünen'de (2/212); 'kunut duasını bitirdikten sonra iki elle yüzün mesh edileceğine dair, selef-i sâlihînden hiçbir şey duymadım' der.
[675] Tirmîzî, 461; Nesâî, 3/236; Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[676] Ebû Dâvûd, 1412; Tirmîzî, 463; Nesâî, 3/248; İbni Mâce, 1178.
[677] Buharı, 957; Müslim. 677.
[678] Ebû Dâvûd, 1414; Nesâî, î/248; İbni Mâce, 1182; Albânî, e/-/ruâ'da sahih olarak derecelendirmiştir.
Vitir namazında, Fatiha okunduktan sonra Kurandan herhangi bir sûre okunabilir. Ancak vitir namazı üç rekât olarak kılındığında, «Sebbih isme Rabbike'l-A'lâ»; «Kul Yâ Eyyuhe'l-Kâfirûn» ve «Kul Huve'llâhu Ahad» okunması müstehaptır. Peygamber (saîlallâhu aleyhi ve sellem)'İn bu sûreleri okuduğu rivayet edilmiştir. [675]
Vitir Namazında Kunut Duası Okumak:
Müstehaptır. El-Hasen bin Ali (radiyallâhu anhumâ) anlatıyor; 'Rasukıliah (salîallâhu aleyhi ve sellem) bana vitirde söylediğim kelimeleri öğretti:
Allâhumme'hdinî fîmen hedeyt ve âfinî fîmen âfeyt ve teveilenî fîmen tevelleyt ve bârik lî fîmâ a'tayt ve kını şerra mâ kadeyt. Fe inneke takdî velâ yukdâ aleyk. İnne-hû lâ yezillu men vâleyt ve lâ yaizzu men âdeyt. Tebârek-te Rabbena ve teâleyt'
«Ey Allah'ım! Bana hidayet et, hidayet ettiğin kimseler arasında. Bana afiyet ver, afiyet verdiğin kimseler arasında. Beni dost edin, dost edindiğin kimseler arasında. Bereketli kıl, bana verdiğin şeyleri. Beni koru, hükmettiğin şeylerin şerrinden. Şüphesiz sen hükmedersin, hiç kimse sana hükmedemez. Asla zillete düşmez, senin dost edindiğin. Asla izzetli olamaz, senin düşman olduğun. Rabbimiz sen kutsalsın, sen yücesin.[676]
Vitir Namazında Kunut Duasının Yeri:
Kunut duasının, kıraati bitirdikten sonra rükû'ya gitmeden önce okunması sünnettir.
Asım anlatıyor; Enes bin Mâlik'e kunût hakkında sordum; 'kunut vardır' dedi. 'Kunut rükûdan önce mi, sonra mı?' dedim. 'Rükûdan önce' dedi. 'Falan kişi senin, rükûdan sonra dediğini söylüyor' dedim; 'yalan' dedi.[677]
Ubey bin Ka'b (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ue sellem) vitir namazı kılıyor ve rükûdan önce kunut okuyordu.[678]
Hatırlatmalar:
1. Vitir namazında kunut duasının yerine Kuran okumak meşru değildir. Çünkü bu konuda bir delil yoktur. Ancak dua niyetiyle dua ayetlerini okumak, kıraat niyetiyle olmadığı sürece caizdir.
2. Kunut duasında Peygamberimiz (salîallâhu aleyhi ve sel-lem)'e salavat okumak caizdir. Çünkü bazı sahabelerin Allah onlardan razı olsun- böyle yaptığı sabittir.
3. Kunut duasını uzunca yapmak mekruhtur. Çünkü bu davranış sünnete aykırıdır. Nitekim Peygamberimiz (salîallâhu aleyhi ve sellem)'in el-Hasen (radiyallâhu anh)'a öğrettiği kunut kısadır.
4. Kunut duasında elleri kaldırmak müstehaptır.
Hanefî mezhebine göre kunut duası okunurken eller kaldırılmaz. (Çev.)
5. Kunut duasından sonra elleri yüze veya göğse sürmek meşru değildir. Çünkü namaz içerisinde böyle bir hareketin yapılabileceğine dair bir delil yoktur. El-Beyhâkî, Sünen'de (2/212); 'kunut duasını bitirdikten sonra iki elle yüzün mesh edileceğine dair, selef-i sâlihînden hiçbir şey duymadım' der.
[675] Tirmîzî, 461; Nesâî, 3/236; Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[676] Ebû Dâvûd, 1412; Tirmîzî, 463; Nesâî, 3/248; İbni Mâce, 1178.
[677] Buharı, 957; Müslim. 677.
[678] Ebû Dâvûd, 1414; Nesâî, î/248; İbni Mâce, 1182; Albânî, e/-/ruâ'da sahih olarak derecelendirmiştir.