seymanur K
Mon 12 September 2011, 10:14 am GMT +0200
Vesilelerin Hüküm Açısından Gayelerine Tabi Olması
Vesileler hüküm açısından gayelerine tabidir. Gayelerin sevap ve günahı, vesilelerin sevap ve günahından daha büyüktür. Gayeler vesilelerinden daha üstündür. Ancak bazı vesileler başka bazı gayelerden daha üstün olabilir. Mesela bir müslümanın öldürülmekten kurtulmasına vesile olmak, yarım hurmayı sadaka olarak vermekten daha üstündür.
Gayenin vesileden daha üstün olması, emir ve yasaklar için geçerlidir. Mubah olan şeylere gelince; mubah olan fiili yapan kişi aynı zamanda ona vesile olan şeyi yapan kimseyse vesile de mubah hükmünde olur ve bu durumda vesilenin faydası gayenin faydasından az olur. Ancak mubaha vesile olan fiili bir başkası yaparsa vesile gayeden daha hayırlı olur. Çünkü mubahı yapana sevap yoktur, ama ona bir başkası vesile olmuşsa ona sevap vardır. Ahirette verilecek sevap fani dünyadaki menfaatlerden daha hayırlı ve kalıcıdır. Kul, bir diğer kulun yardımında olduğu süre Allah da onun yardımında olur. Allah (cc) iyilik ve takva üzere yardımlaşmayı emretti. Müslümanlardan mefsedetleri izale etmek de böyledir. Mefsedeti izale eden sevap alırken kendisinden mefsedet izale olunan için ahirette sevap yoktur.