hafiza aise
Wed 24 November 2010, 11:15 am GMT +0200
11. Tilavet Secdesi:[735]
1. Namazda veya namaz dışında secde âyetini okuyan kimsenin, secde yapması sünnettir. Tilavet secdesi, tek secdeyle yapılır. Bu secdede teşehhüt oturuşu olmadığı gibi selam da verilmez.
Hanefî mezhebine göre tilâvet secdesi 'vacip'tir (Çev.)
2. Tilavet secdesi için abdestli olmak şart olmadığı gibi, Kıbleye doğru yapılması da şart değildir. Çünkü bu secde, namaz anlamına gelmez.
3. Tilavet secdesinde şu duayı okumak müstehaptır;
Allahumme leke secedtu ve bike âmentu ue leke eslemtu secede vechî li'l-lezî halekahu ue savvarahu ve şakka sem'ahu ve basarahu, Tebârekellâhu ahsenu'l-Hâlikîn
'Ey Allah'ım! Sana secde ettim. Sana inandım. Sana teslim oldum. Yüzüm, kendisim yaratana, şekil, kulak ve göz verene secde etti. Yaratanların en güzeli Allah kutsaldır. [736]
4. Secde ayetini okuyan veya işiten kişinin secde yapmaması da caizdir.[737] Çünkü Zeyd bin Sabit radiyallahu anh, Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem)'e secde ayeti okuduğunda, caiz olduğunu açıklamak için Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) secde yapmamıştır.[738] Fakat -daha önce de belirtildiği gibi- secde ayeti okunduğunda, secde yapmak daha faziletlidir. Nitekim Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) Âdemoğlu secde ayetini okuyup, secde yaptığı zaman, şeytan ayrılır ue ağlayarak; 'eyvahlar olsun! Secdeyle emrolundu, hemen secde yaptı. Onun için Cennet var. Ben ise, secdeyle emrolundum ama isyan ettim, benim için Cehennem var!' der, buyurmuştur.[739]
Secede vechî li'l-lezî halekahu ue şakka sem'ahu ve basara-hu bi havlihi ve kuvvetihi'
O'nun gücü ue kuvvetiyle, yüzüm, kendisim yaratana, kulak ve göz verene secde etti.[740]
12. Şükür Secdesi:
Sevinçli bir haber alındığında, bir nimetle karşılaşıldığında veya bir kötülükten korunulduğunda, Yüce Allah'a secde yapmak müstehaptır.
Ebû Bekra radiyallahu anh anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem) "ı sevindiren bir şey olduğunda veya sevindiği bir şey olduğunda hemen secdeye kapanırdı. Allah Tebâreke ve Teâla'ya şükür secdesi yapardı.[741]
Ka'b bin Mâlik radiyallahu anh'ın Yüce Allah tarafından tövbesinin kabul edildiğine dair müjde geldiğinde secdeye kapandığı' rivayet edilmiştir.[742] Şükür secdesi için abdestli olmak ve kıbleye yönelmek şart değildir.
Uyarı: Sevinçli bir haber alındığında ve benzeri durumlarda meşru olan sadece şükür secdesi yapmaktır. Bu nedenlerle namaz kılmak meşru değildir.
[735] Kuranı Kerîm'de secde ayetleri okunduğu zaman yapılması gereken secdedir. (Çev.)
[736] Müslim, 771; Ebû Dâvûd, 746; Tirmîzî, 3481: İbni Mâce, 1054.
[737] Hanefî mezhebine göre tilâvet secdesi vacip olduğu için, yapılmaması caiz değildir. (Çev.)
[738] Buhârî, 1073; Müslim, 577.
[739] Müslim, 81.
[740] Ebû Dâvûd, 1401; Tirmîzî, 577; Nesâî, 2/222; Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[741] Ebû Dâvûd, Tirmîzî, İbni Mâce. Bu rivayetin senedinde zayıflık bulunmaktadır. Ancak bu konuyla ilgili on ikiden fazla sahabiden rivayetler bulunmaktadır. Bu rivayetlerin bir arada değerlendirildiğinde hüküm sabit olmaktadır. -En doğrusunu Allah bilir-.
[742] Buhârî, 4418; Müslim, 2769.
1. Namazda veya namaz dışında secde âyetini okuyan kimsenin, secde yapması sünnettir. Tilavet secdesi, tek secdeyle yapılır. Bu secdede teşehhüt oturuşu olmadığı gibi selam da verilmez.
Hanefî mezhebine göre tilâvet secdesi 'vacip'tir (Çev.)
2. Tilavet secdesi için abdestli olmak şart olmadığı gibi, Kıbleye doğru yapılması da şart değildir. Çünkü bu secde, namaz anlamına gelmez.
3. Tilavet secdesinde şu duayı okumak müstehaptır;
Allahumme leke secedtu ve bike âmentu ue leke eslemtu secede vechî li'l-lezî halekahu ue savvarahu ve şakka sem'ahu ve basarahu, Tebârekellâhu ahsenu'l-Hâlikîn
'Ey Allah'ım! Sana secde ettim. Sana inandım. Sana teslim oldum. Yüzüm, kendisim yaratana, şekil, kulak ve göz verene secde etti. Yaratanların en güzeli Allah kutsaldır. [736]
4. Secde ayetini okuyan veya işiten kişinin secde yapmaması da caizdir.[737] Çünkü Zeyd bin Sabit radiyallahu anh, Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem)'e secde ayeti okuduğunda, caiz olduğunu açıklamak için Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) secde yapmamıştır.[738] Fakat -daha önce de belirtildiği gibi- secde ayeti okunduğunda, secde yapmak daha faziletlidir. Nitekim Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) Âdemoğlu secde ayetini okuyup, secde yaptığı zaman, şeytan ayrılır ue ağlayarak; 'eyvahlar olsun! Secdeyle emrolundu, hemen secde yaptı. Onun için Cennet var. Ben ise, secdeyle emrolundum ama isyan ettim, benim için Cehennem var!' der, buyurmuştur.[739]
Secede vechî li'l-lezî halekahu ue şakka sem'ahu ve basara-hu bi havlihi ve kuvvetihi'
O'nun gücü ue kuvvetiyle, yüzüm, kendisim yaratana, kulak ve göz verene secde etti.[740]
12. Şükür Secdesi:
Sevinçli bir haber alındığında, bir nimetle karşılaşıldığında veya bir kötülükten korunulduğunda, Yüce Allah'a secde yapmak müstehaptır.
Ebû Bekra radiyallahu anh anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem) "ı sevindiren bir şey olduğunda veya sevindiği bir şey olduğunda hemen secdeye kapanırdı. Allah Tebâreke ve Teâla'ya şükür secdesi yapardı.[741]
Ka'b bin Mâlik radiyallahu anh'ın Yüce Allah tarafından tövbesinin kabul edildiğine dair müjde geldiğinde secdeye kapandığı' rivayet edilmiştir.[742] Şükür secdesi için abdestli olmak ve kıbleye yönelmek şart değildir.
Uyarı: Sevinçli bir haber alındığında ve benzeri durumlarda meşru olan sadece şükür secdesi yapmaktır. Bu nedenlerle namaz kılmak meşru değildir.
[735] Kuranı Kerîm'de secde ayetleri okunduğu zaman yapılması gereken secdedir. (Çev.)
[736] Müslim, 771; Ebû Dâvûd, 746; Tirmîzî, 3481: İbni Mâce, 1054.
[737] Hanefî mezhebine göre tilâvet secdesi vacip olduğu için, yapılmaması caiz değildir. (Çev.)
[738] Buhârî, 1073; Müslim, 577.
[739] Müslim, 81.
[740] Ebû Dâvûd, 1401; Tirmîzî, 577; Nesâî, 2/222; Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[741] Ebû Dâvûd, Tirmîzî, İbni Mâce. Bu rivayetin senedinde zayıflık bulunmaktadır. Ancak bu konuyla ilgili on ikiden fazla sahabiden rivayetler bulunmaktadır. Bu rivayetlerin bir arada değerlendirildiğinde hüküm sabit olmaktadır. -En doğrusunu Allah bilir-.
[742] Buhârî, 4418; Müslim, 2769.