sumeyye
Thu 27 September 2012, 12:49 pm GMT +0200
B. Teşehhüdün Unutulması:
Caferi Mezhebine göre, teşehhüd unutulur ve telâfi imkânı da kaçarsa, ihtiyaten sehiv secdesi gerekir.[242]
Sena, taavvuz, rükû ve secde tekbirleri ve teşbihlerinin unutulması Cumhur'a göre secde gerektirmezken, Malik'e göre bu durumlarda secde yapılır.[243]
Önce ve Sonra Yapmak (Vacibin Takdim ve Tehiri):
Hanefî Mezhebine göre, namazın aslî vaciplerinden birinin yerinden ve zamanından önce veya sonra yapılması halinde de sehiv secdesi gerekir.
Meselâ namaz içinde bir rükün yapılacak kadar düşünceye dalmak bunlardan biridir: İftitah tekbiri alınıp, bir süre, düşünülse veya alındığı hatırlansa ya da alınmış olduğu zannedilerek yeniden alınsa secde yapılır; üç rekât mi, dört rekât mî kılındığından şüphe edilse veya Fatiha okunduktan sonra hangi sûrenin okunacağı bir süre düşünülse, yine sehiv secdesi gerekir. Fakat tefekkür denecek tarzdaki düşünce, sehiv secdesini gerektirmez, ancak bu çeşit düşünce herkesin işi değildir. Sûre veya âyetleri Fatiha'dan önce okumak da, bunun bir örneğidir: Namazda Fatihadan önce başka bir sûre veya âyet okuıısa, hemen fatihaya dönülür, okunur ve namaz sonunda sehiv secdesi yapılır.[244]
[242] Humeynî, Zubdetu'l-Ahkâm, s. 72 (1).
[243] Kâsânî, BS, c. I, s. 167.
[244] Kâsânî, BS, c. I, s. 164; Bilmen, İslâm İlmihali, s. 193.