sidretül münteha
Mon 24 October 2011, 07:15 pm GMT +0200
9. Tek Bir Elbiseyle Namaz Kılmanın Caiz Oluşu
29. Ömer b. Ebî Seleme (r.a.) rivayet eder: Resûlullah'ı Ümmü Seleme'nin evinde, tek bir elbiseye bürünmüş, iki ucunu omuzlarina atmış olarak namaz kılarken gördüm.[24]
30. Ebû Hüreyre'den: Biri Resûlullah'a (s.a.v.) tek bir parça dan oluşan elbiseyle namaz kılınıp kılınmayacağıni sordu. Resûlullah (s.a.v.) da:
«— Hepinizin iki elbisesi var mı ki!» diye cevap verdi.[25]
31. Said b. Müseyyeb anlatıyor: Ebû Hüreyre'ye bir kimsenin bir parçadan oluşan elbiseyle namaz kılıp kılamayacağı soruldu. O da cevaben:
«— Kılabilir!» dedi. Bunun üzerine kendisine: «— Sen kılıyor musun?» diye soruldu.
«— Evet, elbiselerim askıda dururken tek bir parçadan oluşan elbiseyle namaz kılarım.» diye cevap verdi.
32. imam Mâlik naklediyor: Duyduğuma göre Cabir b. Abdullah tek bir parçadan oluşan elbise ile namaz kılardı.
33. Kebia b. ebî Abdurrahman anlatıyor: Hazm'in torunu Muhammed b. Amr tek parçadan oluşan elbiseyle namaz kılardı.
34. Cabir b. Abdullah naklediyor: Resûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu: «İki parçadan oluşan elbisesi olmayan, tek bir elbiseye sarılarak namaz kılsın. Eğer elbise kısa ise, bunu belden altına giysin.»[26]
îmam Mâlik'den: Bence tek bir gömlekle namaz kılanın yapması gereken en iyi şey, omuzlarını bir kumaş parçasıyla örtmesi veya başına sarık sarmasıdır.
Bu ve benzeri hadislerdeki elbise, kumaş parçasından ibaretti. Tıpkı hacıların ihram giyindiği gibi bir parça kumaşı belden aşağı sarar, buna izar (etek) denir, bir parçasıyla da omuzdan yani bedenin üst kısmıni örterlerdi. Buna da «rida» denirdi. Bir elbiseyle namaz kılmak demek, büyük ve geniş vücudun tamamını saracak kumaş parçasıyla vücudun örtünmesi gereken yerlerini kapatarak namaz kılmaktır.
Bir de dikişli elbise olurdu. Bu da kamis (entari), bürde veya rida veyahut da aba (hırka ve kaftan) isimlerini alırdı.
[24] Buharı, Salât, 8/4; Müslim, Salât, 4/278.
[25] Buharı, Salât, 8/4; Müslim, Salât, 4/275.
[26] Müslim, Zühd, 53/74.