sidretül münteha
Wed 16 March 2011, 05:06 pm GMT +0200
b- "Teberrüc"
Kur'ân-ı Kerîm'de avret ve mahremlikle ilgili yasaklardan birisi olan teberrüc bkz., [522] nedir?
Kelime olarak "Teberrüc" zuhur ve inkişafa delalet eder. Şer'î istılahta kazandığı mânâ ise, Zemahşerî"nin izahına göre, kadının zinetlerini erkeklere açması ve güzelliklerini göstermek amacıyla açılmasıdır. [523] Yani kadının güzel görünmek için yaptığı herşey teberrüctür ve yabancıya karşı yapılması haramdır. Kadın yaşlı bile olsa durum aynıdır. Zira gerçekten çok ileri yaşlarda bile kadınlar, çeşitli makyaj malzemeleri sebebi île cazip görünebilmekte ve şehvetin uyanmasına sebep olabilmektedirler.
Kurtubî: "Kadının vücudunun şeklini belirten ince iki elbise giymesi de "Teberrüc" cümlesindendir. Zira Allah Resulü böylelerini, giyen çıplaklar olarak vasıflamıştır" der.
İbnü'l-Arabî: "Giyili olarak sayılmaları, üzerlerinde, elbise bulunduğndan, çıplak olarak nitelenmeleri ise, elbiselerinin ince olup içlerini belli etmelerinden ve çekici yönlerini belirtmelerindendir" der. [524]
Ya da giyili olmaları, elbiseli olmalarını, çıplak sayılmaları da takvadan soyulmuş olmalarını gösterir. Zira Allah, "Takva elbisesi daha hayırlıdır" buyurur. [525]
Katâde ve İbn Ebi Nacîh:
Kadınların kırıtarak, kırıla-döküle nâzu neşve yapmaları;
Mukâtil: Kadının baş örtüsünü bağlamadan başına koyması, böylece gerdanlığının, küpelerinin ve boynunun açılması;
el-Müberrid; kadının örtmesi gereken güzelliklerini göstermesi "teberrtic"dür, derler. [526]
[522] el-Ahzab: 33/32
[523] Bu konudaki değişik görüşler için bkz., Alûsî, XVIII/l4I-1 42; Cessâs, V/172; Kurtubî, VII/229; Suyûti, el-İklil, 192.
[524] ez-Zemahşerî, Keşşaf 111/230
[525] Kurtubî, 111/310
[526] Sâbûnî, Revâf, 11/217. Doç. Dr. Faruk Beşer, Fetvalarla Çağdaş Hayat, Nün Yayıncılık, İstanbul 1997: 205-206.