seymanur K
Wed 14 September 2011, 11:06 am GMT +0200
Sunuş
Daha sonra Şâtıbî ve Şah Veiiyyullah gibi alimlerin geliştirdikleri bir İslam ilminin kurucuları arasında İzzüddîn b. Abdisselam önemli bir yere sahiptir. Bu ilmin amacı, a)dinin niçin var olduğu, emir ve'*, yasakların insana ne fayda sağladığı soruları için hem küllî (genel, teorik teme! olarak) hem de cüz'î (her bir hüküm için ayrı) cevaplara ulaşmaktır, b) dini doğru anlamak, maksada uygun yaşamak için zaruri olan "hikmeti kavramak" tır. Bu ilim sayesinde (yazara göre) "nass ve icmaın bulunmayıp kıyasın da mümkün olmadığı durumlarda dinin maksatlarından hareketle meseleler çözüme kavuşturulur". İlim geliştikçe alimler daha ileriye adımlar atmış, nas-sın bulunduğu durumlarda da dinin genel maksadını göz önüne alarak nasla-rı değerlendirmiş (belli bir nassı, naslarm bütünü içinde ele almış), Allah'ın kulları için öngördüğü amacı gerçekleştirmeye gayret etmişlerdir.
"Din hem maslahatların elde edilmesi, hem do mefsedetlerin defi açısından tümüyle maslahattır. Allah'ın 'ey iman edenler' nidasını duyduğun zaman O'nun öğüdünü dinle, ya bir hayra teşvik ettiğini'veya bir serden sakındırdığını ya da ikisini bir arada görürsün" diyen yazar bu hikmet ve maslahatı herkesin anlayabileceği bir üslupta ortaya koymuş, müminlerin gönülleri yanında akıllarının da tatmin olmasının yolunu açmıştır. Şâtıbî'yi ve Şah Veîiyyullah'î sevgili talebem M. Erdoğan Türkçeye kazandırmıştı. Bu güze] eseri de yine se-vili ve çalışkan talebelerim S. Kaya ve S. Duman başarı ile Türkçeye çevirmişlerdir. Mutluluk duygusu içinde onları tebrik ediyor, eserin daha "canlı, şuurlu ve verimli bir din hayatı"na katkıda bulunmasını niyaz ederim.
Hayreddin Karaman