sumeyye
Wed 2 February 2011, 07:54 pm GMT +0200
Sünnet:
Kabuk (gulfe), zaten bir fazlalıktır ve kesilmediği takdirde kir toplanır, sidikten istibra yapmayı önler, cinsel ilişki zevkini azaltır. Tevrat’ta, sünnetin, Hz. İbrahim ve zürriyetine Allah’tan bir damga olduğu yazılıdır. Bunun manası şu: Kırallar, âdet üzere kendilerine has olan malları, diğerlerinden ayrılması için dağlar ve böylece onları damgalarlar. Azad etmek istemedikleri kölelere de aynı şeyi yaparlar. İşte aynen bunun gibi, sünnet de, Halil İbrahim milleti için bir damga kılınmıştır. Diğer nişaneler içerisine hile karışabilir, ama sünnet alametine hiçbir şekilde hile karışamaz. [1034]
Hadis metninde geçen “intikâsu’l-mâ” ifadesi, istincâ yani su ile taharetlenmeden kinayedir.
Peygamberler Sünneti:
Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur:
“Dört şey, peygamberlere ait sünnetlerdendir: Haya -sünnet olmak diye de rivayet edilir- güzel koku, misvak ve nikâh.” [1035]
Bence bu hasletlerin hepsi taharet manasmdadır.
Haya: Kötü, iğrenç, pis ve çirkin şeylerin terkedilmesidir. Bunlar nefsi kirletir, onun saf ve berrak halini bulandırır.
Güzel koku: Güzel koku sürünmek, nefsin neşesini artırır ve onun açılmasını sağlar, güçlü bir şekilde temizlik duygularını harekete geçirir.
Nikâh: Kadınlara karşı duyulan aşırı isteği ve şehevî arzulan tatmin için devamlı surette düşünmeyi gidererek içi temizler.
Misvak: Bu konuda Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur:
“Eğer ümmetime sıkıntı verecek olmasaydım, her namaz esnasında onlara misvak kullanmalarını emrederdim.” [1036] Bunun manası şudur: Eğer güçlük korkusu olmasaydı, misvakı aynen abdest gibi namazın şartlarından biri kılardım. Bu üslupta gelen hadisler bir hayli çoktur. Bunlar, Rasûlullah’ın (s.a.) içtihadının şer’î sınırlar dahilinde bir yeri olduğunu; şer’î hükümlerin makâsıda bağlı olduğunu, güçlüğün kaldırılmasının da, şer’î hükümlere mesnet teşkil eden genel esaslardan biri olduğunu göstermektedir.
Rasûlullah’ın (s.a.) misvak kullanırken, sanki kusacakmış gibi sesler çıkardığını ifade eden râvînin sözü hakkında şunları söyleyebilirim: İnsan, misvak kullanırken ağzının ta ilerisine kadar misvakı ulaştırmak, böylece boğazda ve göğüste varsa balgam onları çıkarmalıdır. Misvak kullanırken mübalağa etmek, kıla’ denilen ağız hastalığını giderir, sesi düzeltir, ağız kokusunu güzelleştirir.
[1034] Meselâ, kişi müslüman olmadığı halde namaz kılabilir. Her ne kadar namaz İslâm'ın bir nişanesi ise de, müslüman olmayan bir kişi de müslüman görünmek için namaz kılabilir. Namaz gibi konularda insanın içi ile dışı farklı olabilir. Ama sünnetlinin sünnetsiz, sünnetsizin de sünnetli gibi görünmesine imkân yoktur. (Ç)
[1035] Tirmizî, Nikâh, 1.
[1036] Müslim, Taharet, 42.