hafiza aise
Tue 30 November 2010, 11:52 am GMT +0200
Suların Hükümleriyle İlgili Bazı Konular:
1. Abdest azalarından dökülen sular 'temizdir'. Kokusu, rengi ve tadı değişmediği veya herhangi bir necaset karışmadığı sürece bu sularla, ikinci defa 'temizlik yapmak' caizdir. Nitekim sahabeler, Peygamberimiz (saliallâhu aleyhi ve sellemj'in azalarına değen abdest suyunu almak için birbirleriyle yarışırlardı.[10]
Abdest ve gusülde kullanılan suların, ibadet amaçlı olmayan temizlik işlerinde, yiyecek ve içeceklerde kullanılması caizdir. Ancak abdest ve gusülde kullanılmış su ile tekrar abdest ve gusül almak caiz değildir.[11]
Buhâri'de nakledilen rivayette, 'Peygamber (saliallâhu aleyhi ue sellem} hanımlarından biriyle tek kapta gusül abdesti alırdı [12] denilmektedir.
2. Şüpheden dolayı su 'temizlik' vasfını kaybetmez.
Çünkü asıl olan 'temizliktir'. Şüphe halinde kesin bilgiyle amel edilir. Temizliği veya necis olduğu tam olarak bilinmeyen sularla abdest alınması caizdir. Bu konuda âlimler ittifak etmiştir.
Hanefî mezhebine göre, temiz su bulunamadığı durumlarda, şüpheli sularla abdest almak caizdir. Ancak bu durumda ihtiyaten teyemmüm de alınmalıdır. Şayet şüpheli su ile temizliği kesin olarak bilinen su birbirine karışmış ise, fazla olduğu bilinen suyun durumuna göre amel edilir. Her iki su da eşit miktarda ise, ihtiyaten teyemmüm de alınmalıdır. [13]
[10] Buharı, 189.
[11] Bkz. Abdurrahmân el-Cezîrî, el-Mezâhibu'l-Erba'a, 1/30; el-Mûsilî, el-İhü-yâr, 20. (Çev.)
[12] Buhârî, 264; Benzer lafızlarla bkz. Müslim, 296.
[13] Daha fazla olan suyun hükmüyle amel edileceği hk. Bkz. el-Mûsilî, el-lh-tiyâr, 16; İhtiyaten teyemmüm alınmasıyla ilgili olarak bkz. Bilmen, 58. (Çev.)
1. Abdest azalarından dökülen sular 'temizdir'. Kokusu, rengi ve tadı değişmediği veya herhangi bir necaset karışmadığı sürece bu sularla, ikinci defa 'temizlik yapmak' caizdir. Nitekim sahabeler, Peygamberimiz (saliallâhu aleyhi ve sellemj'in azalarına değen abdest suyunu almak için birbirleriyle yarışırlardı.[10]
Abdest ve gusülde kullanılan suların, ibadet amaçlı olmayan temizlik işlerinde, yiyecek ve içeceklerde kullanılması caizdir. Ancak abdest ve gusülde kullanılmış su ile tekrar abdest ve gusül almak caiz değildir.[11]
Buhâri'de nakledilen rivayette, 'Peygamber (saliallâhu aleyhi ue sellem} hanımlarından biriyle tek kapta gusül abdesti alırdı [12] denilmektedir.
2. Şüpheden dolayı su 'temizlik' vasfını kaybetmez.
Çünkü asıl olan 'temizliktir'. Şüphe halinde kesin bilgiyle amel edilir. Temizliği veya necis olduğu tam olarak bilinmeyen sularla abdest alınması caizdir. Bu konuda âlimler ittifak etmiştir.
Hanefî mezhebine göre, temiz su bulunamadığı durumlarda, şüpheli sularla abdest almak caizdir. Ancak bu durumda ihtiyaten teyemmüm de alınmalıdır. Şayet şüpheli su ile temizliği kesin olarak bilinen su birbirine karışmış ise, fazla olduğu bilinen suyun durumuna göre amel edilir. Her iki su da eşit miktarda ise, ihtiyaten teyemmüm de alınmalıdır. [13]
[10] Buharı, 189.
[11] Bkz. Abdurrahmân el-Cezîrî, el-Mezâhibu'l-Erba'a, 1/30; el-Mûsilî, el-İhü-yâr, 20. (Çev.)
[12] Buhârî, 264; Benzer lafızlarla bkz. Müslim, 296.
[13] Daha fazla olan suyun hükmüyle amel edileceği hk. Bkz. el-Mûsilî, el-lh-tiyâr, 16; İhtiyaten teyemmüm alınmasıyla ilgili olarak bkz. Bilmen, 58. (Çev.)