sumeyye
Tue 11 September 2012, 03:57 pm GMT +0200
III. Ses Ve İniltiler:
A. Tenahnuh (Boğazı Hırıldatmak): [234]
(a) Hanefî ve Hanbelî Mezheblerine göre, ihtiyaç olmaksızın, boğazı iki harf çıkaracak şekilde, meselâ
“ehh” diyerek hırıldatmak namazı bozar. Fakat kendini zorlamadan tabiî olarak veya sesi güzelleştirmek, ya da namazda olduğunu bildirmek veya imamın kıraat hatasını düzeltmek için yapılan tenahnuh namazı bozmaz. Bazı hanefî hukukçulara göre, özürsüz olan hırıldatma namazı bozar.
(b) Şafiî Mezhebine göre, yapmamak elde olmayan ve az olan tenahnuh namazı bozmaz. Hastalık dolayısıyla çok olarak yapılan tenahnuhlar da namazı bozmaz.
(c) Malikî Mezhebine göre, tenahnuh -çok ve eğlence için olmadıkça- hiçbir şekilde namazı bozmaz.
B. Teevvuh -Enîn- Teeffuf Ve Ağlama: [235]
(a) Hanefî ve Hanbelî Mezheblerine göre, Allah Teâlâ’nm korkusundan veya cennet-cehennemi hatırlamak için, ya da kendini zaptedemeyecek derecede şiddetli bir hastalık dolayısıyla yapılanlar dışında, her türlü sesle ağlama, ah, uh, of, tuh, vah gibi sesler çıkarma namazı bozar.
(b) Şafiî Mezhebine göre, bu gibi hallerde, iki ve daha fazla harf çıktığında, üç durum ortaya çıkar:
a) Önlenmesi imkânsız ve söylenen az olduğunda namaz bozulmaz. Fakat söylenen çok olursa -âhiret korkusunda, bile olsa- namazı bozar.
b) Ödenmesi ve yapılmaması mümkün olduğunda bu tür hallerin azı da, çoğu da -âhiret korkusundan bile olsa- namazı bozar.
c) Söylenenin örfen çok sayılması halinde -azı da, çoğu da-namazı bozar. Devamlı bir hastalık dolayısıyla olan ses ve iniltilerse namazı bozmaz.
(c) Maliki Mezhebine göre, bu gibi haller bir acı ve ağrı dolayısıyla veya Allah korkusundan dolayı az olarak meydana geldiklerinde, namazı bozmazlar. Unutarak olduklarında, yine çok olursa namazı bozar. Kasıtlı olarak yapıldıklarında, -namazı düzeltme gayesi taşımıyorsa- namazı bozar.
(d) Caferi Mezhebine göre, dünyevî bir kayıp dolayısıyla yüksek sesle ağlamak namazı bozar. Uhrevî bir iş veya dünyevî bir işi Allah’tan istemek dolayısıyla ağlamak bozmaz. Bozucu nitelikteki ağlama elde olmadan gerçekleşirse, ihtiyat namaza yeniden başlamaktır, hatta bunun vacip oluşu kuvvetlidir.
C. Üfleme: [236]
(a) Hanbelî Mezhebine göre, herhangi bir şeye üflemek namazı bozar.
(b) Bir grup hukukçuya göre, namazı bozmaz, ancak mekruhtur.
(c) Hanefî Mezhebinin de içinde bulunduğu bir grup hukukçuya göre, üfleme sesinin duyulup duyulmamasına göre hüküm değişir- Duyulmayan namazı bozmaz ancak mekruhtur; duyulan Ebu Hanife ve eş-Şeybanî’ye göre bozar, Ebu Yusuf’a göre bozmaz.
[234] Şeybânî, el-Câmiu's-Sagîr, s. 92; Kâsânî, BS, c. I, s. 234; Cezîrî, Fame, c. I, s, 299-300; İbn Kudâme, Mugnî, c. II, s. 52; Merginânî, Hidâye, c. I, s. 62; Halebî, age, c. I, s. 118.
[235] Şeybânî, age, s. 92-93; Kâsânî, BS, e. I, s. 2.35; Cezîrî, Fame, c. I, s. 299-300; İbn Kudâme, age, c. I, s. 52-54; Mergmânî, Hidaye, c. I, s. 61; Halebî, age, c. I, s. 118; Humeynî, age, s. 63.
[236] Ahmed, Mesâil, s. 100 (356); İbn Rüşd, BM, c. I, s. 142; Kâsânî, BS, c. I, s. 234; Mergınânî, Hidâye, c. I, s. 61; Halebî, age, c. I, s. 118; Cezîrî, Fame, c. I, s. 299-300.